Meer conversie door betere productpagina's
Dit jaar en vorig jaar zijn er veel webwinkels bij gekomen, wat betekent dat je meer concurrentie hebt. Het helpt dan ook niet als jouw concurrenten precies dezelfde producten verkopen als jij. Hoe blijf je dan uniek? Door je prijs te verlagen? Nee, niet nodig! Maak je productpagina uniek! In dit artikel lees je hoe je voor jouw webwinkel de perfecte productpagina maakt, waardoor je conversie zal stijgen.
Productafbeeldingen
Productafbeeldingen kunnen hét verschil maken tot een aankoop of niet. Het is belangrijk dat je klant het product zelf ziet, maar ook in de juiste context. Maak dus ook een foto van het product terwijl deze in gebruik is.
Als je een tas verkoopt bijvoorbeeld, maak een foto van iemand die de tas in gebruik neemt. Het geeft een indruk hoe het product in gebruik eruit ziet, maar ook de bevestiging dat dit een echt product is. En goed om te weten: je hoeft helemaal geen professionele fotograaf in te huren hiervoor!
Daarnaast is het vaak verstandig om ten minste één foto van hoge kwaliteit te laten zien. Hierdoor kan de websitebezoeker details zien van het product.
Ook een idee: laat klanten een foto maken met het product en feature die op je website. User generated content (zoals dat heet) overtuigt veel klanten vanwege de bevestiging van betrouwbaarheid.
Tip: Let wel op dat de laadsnelheid van je pagina niet lijdt onder de mooie foto’s.
Productbeschrijving
Ook je productbeschrijving kan veel toevoegen. Gebruik dus niet de standaard tekst die de fabrikant meestuurt, maar schrijf je eigen tekst! Wees hierbij uniek, maar overdrijf het natuurlijk niet. De beschrijving heeft namelijk een functie. Geef daarom duidelijke details van je product, zodat je klant precies weet wat diegene kan verwachten.
Je (unieke) productbeschrijving kan ook helpen bij je SEO. Daar gaan we in het blog van volgende week verder op in!
Een productbeschrijving omvat onder andere wat het product doet en uit welk materiaal het product bestaat, mits dat relevant is. Ook de afmetingen zijn in sommige gevallen interessant.
Daarnaast is het verstandig dat je klant weet of het product nog op voorraad is en binnen welke periode het geleverd kan worden. Het is ook verstandig om onder de prijs te noemen of de klant extra verzendkosten moet betalen, of dat deze inbegrepen zijn (of dat verzending vanaf een bepaald bedrag gratis is). Je wilt namelijk niet dat je klant naar andere pagina’s klikt, want dat kan leiden tot verlaten winkelmandjes.
Beoordelingen
Zorg dat de (product)beoordelingen ook te zien zijn op je productpagina. Kopers zijn namelijk erg geïnteresseerd in wat klanten vinden van de service van het bedrijf?
Om de beoordelingen extra kracht bij te zetten, is het verstandig dat alleen geverifieerde klanten (dus klanten die een aankoop gedaan hebben) een beoordeling kunnen achterlaten. Het is namelijk fijn om te weten wat de ervaringen zijn van mensen die dit al bij jou gekocht hebben.
Tips!
Kijk bij je concurrent: hoe ziet de productpagina eruit? Is er iets wat jij ook kan toevoegen, of is er juist iets wat je helemaal niet wilt doen?
Nog een tip is: als je zelf een bestelling online plaatst, noteer voor jezelf waar je op let om te kopen. Was het de duidelijke informatie die ervoor zorgde dat je niet meer bij een ander keek? Of was het de snelle levertijd? Dit zegt niet dat jouw klant hetzelfde denkt, maar als je struikelblokken bent tegengekomen kun je vooral leren dat niet in jouw webwinkel zo te doen!
Conclusie
Als je je wilt onderscheiden van je concurrent, is het verstandig om een goede productpagina te maken. Vooral in een tijd waar een webwinkel beginnen steeds eenvoudiger wordt, is het verstandig om klanten naar jouw webwinkel te krijgen, maar ook daar te houden. Het kost een klein beetje werk om de pagina’s te personaliseren, met als resultaat meer bestellingen.
Trusted Shops voor jouw webwinkel
Speciaal voor Mijnwebwinkel-klanten heeft Trusted Shops een korting! Ga naar de website van Trusted Shops en meld je aan voor een vrijblijvend gesprek met een vertrouwensexpert en betaal geen aanmeldkosten te waarde van €99.