03 augustus 2017

Meer verkopen met mooiere pakketjes

Lotte van der Zanden
Marketing | Mijnwebwinkel

Denk eens aan alle keren dat je een online besteld pakketje ontving. Welke keer is je het meest bijgebleven? Waarschijnlijk zijn dit de pakketjes die op een bijzondere manier waren ingepakt of waar een persoonlijke boodschap bij zat. De ervaring die jouw klant heeft bij het openen van zijn of haar pakketje is van invloed op de verkopen in jouw webwinkel. In dit item leg ik je uit waarom.

Het moment dat je klanten hun pakketje ontvangen, is eigenlijk één van de weinige moment dat ze fysiek in contact zijn met jouw merk. Het is dan ook dé perfecte gelegenheid om te laten zien wie je bent als merk en een goede indruk achter te laten. Zorg er dus voor dat je pakketje er verzorgd uitziet en dat de verpakking aansluit bij de huisstijl van je shop. Denk hierbij aan kleurgebruik, materiaalkeuze en het toevoegen van een visitekaartje. Veel webwinkeliers laten hier nog kansen liggen.

Pakketjes inpakken heeft voornamelijk als doel om je product te beschermen tijdens de verzending. Je vraagt je misschien af waarom je zoveel moeite moet doen als je jouw product ook gewoon in een simpel (en veel goedkoper) doosje kunt verzenden. Een mooie verpakking kan echter meer opleveren dan je in eerste instantie denkt.

Het is natuurlijk een vele leukere verrassing wanneer je een speciaal ingepakt pakketje ontvangt, dan wanneer je aankoop in een saai kartonnen doos wordt thuisbezorgd. Je voelt je als klant bijzonder en meer gewaardeerd wanneer je bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap bij je bestelling vindt. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat 52% van de consumenten geneigd is een herhaalaankoop te doen in een webwinkel wanneer ze hun product in een speciale verpakking ontvangen.

Daarnaast deelt 4 op de 10 consumenten een foto op social media wanneer hij of zij een bijzonder pakketje thuis ontvangt, waardoor vrienden en familie gelijk op de hoogte zijn. Super interessant voor jouw merkbekendheid natuurlijk! 

Een persoonlijke boodschap toevoegen aan de bestelling naar je klanten doet wonderen. Noem de klant bij zijn of haar naam en laat weten dat je het waardeert dat hij of zij iets in je webwinkel heeft besteld. Hoe meer de boodschap is toegespitst op de klant en zijn of haar bestelling, hoe beter. Wanneer je veel klanten hebt, kan dit een tijdrovend klusje zijn. Maar geloof me; klanten die je een persoonlijk berichtje stuurt, zullen jou langer onthouden dan klanten die je een algemeen kaartje stuurt!

Om je waardering te tonen, is het slim om een bedankje toe te voegen aan de bestelling. Denk bijvoorbeeld aan een kortingsbon waarmee je klant korting krijgt op een volgende bestelling. Het is namelijk altijd goedkoper om bestaande klanten een nieuwe bestelling te laten plaatsen, dan om nieuwe klanten te trekken welke je eerst nog moet overtuigen van jouw merk.

Overtuigd om een feestje te maken van je eerstvolgende bestellingen? Dan is het tijd om na te gaan denken hoe je dit gaat aanpakken. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar let er wel op dat het rendabel blijft. Houd bijvoorbeeld in je achterhoofd dat de verzendkosten ook hoger zullen worden, wanneer je pakketje zwaarder wordt vanwege ander materiaal. Een aantal zaken die niet mogen ontbreken bij een professioneel pakket(je):

  • Een nette doos waar de bestelling mooi in past. Kom dus niet aan met een verhuisdoos waar je een mini USB-stick in verstuurt ;-)
  • Beschermmateriaal om beschadigingen te voorkomen
  • Eventueel opvulmateriaal wanneer het product kleiner is dan de verzenddoos en daardoor door de verpakking geschud kan worden.
  • Mooie inpakmaterialen om je klant mee te verrassen. Tijdens de feestdagen is het natuurlijk leuk om dit in Kerst-thema te doen.
  • Een visitekaartje van je webwinkel met je contactgegevens
  • Een persoonlijke boodschap voor je klant (bijvoorbeeld op een mooi bijpassend kaartje)
  • De factuur van de bestelling

Om tot een verrassende verpakking te komen, is het slim om hierover te brainstormen. Een aantal verpakkingen ter inspiratie:

Afbeeldingen: Pinterest

Hoe zien de pakketjes eruit die jij aan je klanten levert?

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.