start direct

Profiteer van de feestdagen met je webwinkel!

Retouren blog.jpg

Het einde van het jaar is in zicht, dus de feestdagen staan voor de deur! Voor een (web)winkel is dit de uitgelezen kans voor een boost in omzet. Wij vertellen je graag hoe je het meeste uit de feestdagen haalt door Google Shopping in te zetten. Met Booster als gratis en tijdbesparend hulpmiddel, natuurlijk.

Wil je effectief inspelen op de feestdagen? Dan is het nú tijd om actie te ondernemen. Door de uit Amerika overgewaaide dagen als Halloween, Black Friday en Cyber Monday beginnen consumenten al vanaf oktober te googelen naar bijbehorende aanbiedingen. Onderschat dit niet: vorig jaar zochten maar liefst 500.000 miljoen mensen naar mogelijke aankopen in deze periode. 

Niet vergeten!

De bovenstaande feestdagen zijn een toevoeging op de dagen die wij in Nederland al kennen. Bij elkaar opgeteld loopt de actieperiode in de retailbranche van eind oktober tot het eind december. De volgende dagen zouden in de agenda van elke ondernemer en marketeer moeten staan:

  • Halloween: 31 oktober
  • Black Friday: 29 november
  • Cyber Monday: 2 december
  • Sinterklaas: 5 december
  • Kerstmis: 25 en 26 december
  • Oud en nieuw: 31 december en 1 januari

Speel in op de behoeften van jouw klanten

De consument anno 2019 is kritisch en verwend. Ze weten allemaal dat je in laatste maanden van het jaar kortingen kan pakken. Speel jij hier niet op in, dan is de concurrent je voor. Hieronder volgen vier manieren waardoor jij in deze kansrijke tijd opvalt met jouw producten (en dat wil je!):

1. Maak jouw productfeed compleet

Jouw producten worden alleen als relevant gezien als je de productfeed volgens Googles wensen inricht. Doe je dit niet, dan worden je producten niet vertoond. Voor consumenten zijn de volgende gegevens cruciaal: een titel, merknaam, product ID, omschrijving en afbeelding. Verstrek daarnaast informatie over de beschikbaarheid, prijs en verzending. Vergeet je ook de EAN-code niet? Dit is een unieke numerieke code dat gekoppeld is aan en doorgaans wordt vermeld op jouw product. EAN-codes verkrijg je bij jouw leverancier.

2. Onderscheid je met goede productfoto’s

Of jouw product nu wordt aangeboden door honderd anderen of dat het een unieke vondst is: een goede productfoto is belangrijk. Kies bijvoorbeeld voor kleur, ga voor contrast en breng vooral het product volledig, scherp en goed belicht in beeld. Wees consistent en breng één lijn in al jouw foto’s. Zo onderscheid je je van jouw concurrenten en ben je als webwinkel herkenbaar! In dit blog lees je hoe je zelf goede productfoto's maakt.

3. Maak het verschil met jouw waardepropositie

Een goede waardepropositie is de basis van elke marketinguiting. Ga op zoek naar dat wat jouw service en product onderscheid van de concurrentie en gebruik dit als rode draad door jouw on- en offline communicatie. Zo vertel je klanten waarom zij jouw product of dienst zouden moeten afnemen en kun je deze beloftes waarmaken.

4. Benader websitebezoekers opnieuw met remarketing

Consumenten beginnen dus in oktober al te oriënteren op cadeaus, kleding en andere aankopen voor de feestdagen. Dat wil niet zeggen dat ze meteen tot aankoop overgaan. Zorg er daarom voor dat je hierop inspeelt met remarketing. Remarketing is een online marketing hulpmiddel waarmee je bezoekers die productpagina’s op jouw website hebben bekeken, maar nog niets hebben gekocht, opnieuw benaderd. Dit doe je met gerichte beeld-, tekst- en/of videoadvertenties.

De toegevoegde waarde van Google Shopping

Na het optimaal inrichten van jouw productfeed, sta jij met jouw producten bovenaan in de zoekresultaten van Google Shopping. In een tijd waarin iedereen wordt overladen met aanbiedingen, ben jij de eerste in de resultaten die men ziet. Dit vergroot de kans dat jij jouw concurrenten verslaat aanzienlijk. Want wist je dat met het gebruik van Google Shopping de weg naar het afrekenen van jouw product flink wordt verkort? Als een consument vanuit Google Shopping op jouw product klikt, komt hij namelijk meteen op jouw productpagina terecht. Heeft hij bovenmatige belangstelling, stopt hij het product in de online winkelwagen en rekent het af. Een kind kan de was doen.