28 augustus 2019

Trek meer bezoekers met Google Seller Rating!

GoogleSellerRating #Reviews #WebwinkelKeur
Sibel Soykan
Online marketeer | WebiwnkelKeur

Als webwinkelier weet je hoe belangrijk het is om goed gevonden te worden via Google. Dat levert immers veel verkeer op. Wil je nog een stapje verder gaan en indruk maken op de klant ín de zoekmachine zelf, dus voordat ie je webshop heeft bezocht? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met Google Seller Rating. Wij leggen jou in dit blog uit wat Google Seller Rating is, wat de voordelen zijn en hoe je het zelf kunt gebruiken.

Ze zijn je vast al eens opgevallen: de vijf gouden sterren die Google weergeeft in de zoekresultaten. De sterren grijpen direct de aandacht en laten zien hoe tevreden andere klanten zijn over de webshop. Webwinkels die goed beoordeeld worden, kunnen zo veel extra klanten binnenhalen.

Het is belangrijk om te weten dat er twee verschillende soorten sterren zijn: Google Seller Rating, die worden weergegeven bij betaalde resultaten, en rich snippets, die worden weergegeven bij organische resultaten. Met andere woorden: voor Google Seller Rating betaal je indirect maandelijks een bedrag, de sterren worden immers getoond bij de betaalde services zoals Google Ads en Google Shopping. Rich snippets zijn gratis, omdat dit de de sterren die zichtbaar zijn bij organische zoekresultaten. In deze blog focussen wij ons op Google Seller Rating. Wil je meer weten over rich snippets? Lees dan dit blog.

Voorbeeld Google Seller Rating

Voorbeeld rich snippets

Waarom zou je kiezen voor Google Seller Rating als rich snippets gratis zijn? Volgens Google kleven er een aantal voordelen aan de betaalde sterren, namelijk:

  • Jouw webwinkel trekt meer bezoekers;
  • Verbetering van de click-through-rate (CTR) met 17%;
  • Verbetering van de quality scores (QS);
  • Daling van de cost-per-click (CPC).

Genoeg redenen om te overwegen om Google Seller Rating te activeren voor jouw webshop!

Om Google Seller Rating te krijgen, moet je onder andere maandelijks ervoor betalen. We sommen de regels even voor je op:

  • Jouw webwinkel moet het afgelopen jaar minstens 100 reviews verzameld hebben. Als je al deze beoordelingen de afgelopen vier weken hebt verzameld, worden de sterren nog niet getoond. Dit komt doordat Google dit nog niet geïndexeerd heeft.
  • De reviews moeten uniek zijn. Google haalt de dubbele beoordelingen eruit. Wil je dus zeker weten dat Google Seller Rating getoond wordt? Dan heb je meer dan 100 reviews nodig. 
  • Het gemiddelde cijfer van de beoordeling is minstens 3,5 van de 5 sterren
  • Je gebruikt geen URL’s met subdomeinen;
  • Je overschaduwt de sterren niet (opzettelijk of per ongeluk) binnen je Google Ads-campagne.

Voldoe je aan alle eisen om Google Seller Rating te kunnen krijgen? Top! Aangezien je er indirect voor moet betalen, is het belangrijk om extra goed te kijken naar jouw boodschap. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste snaar weet te raken en zo alles uit jouw advertentiebudget haalt? Wij geven je graag een aantal tips.

1. Ken je klant

Het op de juiste manier targetten van jouw doelgroep is misschien wel het allerbelangrijkste van jouw campagne. Bedenk waar ze wonen, hoe oud ze zijn en stel dit in. Hoe specifieker jouw doelgroep, des te kwalitatiever jouw conversies zijn. Bedenk daarnaast wat zij willen kopen en stel hier de zoekwoorden op in.

2. Kijk naar de concurrent

Doe eerst onderzoek naar je concurrenten voor je boodschappen gaat zenden. Kijk wat zij aanbieden en tegen wie je het opneemt. Welke USP’s benoemen zij? Hoe ziet hun campagne eruit? Welke call to action hebben zij toegevoegd? Bedenk wat jij beter kunt doen dan zij en gebruik dit voor jouw Google advertenties. 

3. Gebruik longtail zoekopdrachten

Generieke zoektermen leveren weliswaar publiek op, maar weinig conversie. Het loont dan ook om niet alleen brede campagnes op te zetten, maar je ook te verdiepen in zogenaamde longtail zoekopdrachten. Dat wil zeggen dat je meerdere termen achter elkaar gebruikt. In plaats van ‘smartphone’ kies je bijvoorbeeld voor ‘iPhone 8 plus kopen’. Laatstgenoemde zoekopdracht wordt vaak gebruikt door mensen die aan het einde van het koopproces zitten in plaats van in de oriënterende fase.

4. Sluit zoekwoorden uit

Stel, jouw webshop verkoopt likeuren, maar je verkoopt geen kersenlikeur. Dan wil je niet dat mensen die op zoek zijn naar dit specifieke drankje bij jou terecht komen. Dat is immers weggegooid geld. Gelukkig heeft Google hier iets op bedacht: je kunt namelijk negatieve zoekwoorden toevoegen. Neem de tijd om deze termen uit te sluiten.

5. Test en evalueer

Het is aan te raden om meerdere advertenties per advertentiegroep te gebruiken. Soms maakt een kleine aanpassing in een titel namelijk al een enorm verschil in kliks. Laat dus meerdere advertenties tegelijk lopen, kijk naar de resultaten en blijf je boodschappen optimaliseren. Het is belangrijk om kritisch te blijven kijken naar jouw advertenties voor een optimaal resultaat.
 

Je kunt de sterren activeren door onder andere een koppeling met een partner met Google. WebwinkelKeur biedt sinds januari 2019, dankzij de samenwerking met een Google partner, ook deze optie ook aan voor haar leden. Lees meer over het lidmaatschap en de activatie in dit artikel.

Over Stichting WebwinkelKeur

Dit artikel is geschreven door Sibel Soykan van WebwinkelKeur. WebwinkelKeur is één van de grootste keurmerken van Nederland. Meer informatie omtrent het integreren van WebwinkelKeur binnen Mijnwebwinkel. Heb je vragen? Neem contact op met de supportafdeling van Mijnwebwinkel of WebwinkelKeur.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.