Trend: User Generated Content

UGC

User Generated content, vaak afgekort als UGC, wordt steeds populairder op Social Media. Maar wat is het nou eigenlijk?

UGC kan gezien worden als een nieuwe vorm van reclame. Het verschil met bijvoorbeeld een TV commercial is dat User Generated Content, zoals de naam eigenlijk al zegt, gemaakt wordt door de gebruiker van het product of de dienst zelf. In ruil voor deze content krijgt de creator een beloning zoals gratis producten of geld. De content wordt vervolgens door het bedrijf of merk van het product of de dienst geplaatst op social media. Vooral op TikTok en Instagram is UGC content terrein aan het winnen. 

Waarom User Generated Content?

Het is niet altijd makkelijk om online gezien te worden. Veel merken moeten strijden voor online aandacht, het product- en dienstenaanbod is groot en de consument heeft bijna onbeperkte keuze. Niet alle producten en diensten zijn echter wat het lijkt. Meningen van anderen zijn daarom enorm belangrijk geworden en dat is de reden dat UGC, het nieuwe mond-tot-mondreclame, zo essentieel is. 

User Generated Content is voor bedrijven een belangrijke strategie om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. De content is namelijk gebaseerd op de mening van gebruikers en daardoor wekt het veel vertrouwen op bij potentiële klanten. Geen zelfgemaakte reclame, maar geloofwaardige content van echte gebruikers met echte meningen.

Naast dat het veel vertrouwen opwekt is het ook nog eens erg tijdbesparend. Je huurt nu als het ware iemand in die reclame maakt voor jouw product, handig toch?

User Generated Content inzetten

User Generated Content kan onderdeel zijn van je marketingstrategie. Is jouw doelgroep veel actief op TikTok en Instagram? Dan is dit misschien heel interessant voor jou!

Je kunt UGC inzetten met het doel om bepaalde producten te boosten of bijvoorbeeld om meer naamsbekendheid te creëren. Bij het opzetten van een UGC-campagne vraag je creators content te maken in ruil voor een beloning. Als ze de content hebben gecreëerd, sturen ze deze terug naar het bedrijf, zodat het bedrijf dit zelf kan delen. Zo heeft het bedrijf hun marketing nog steeds volledig zelf in handen, alleen is de content zelf gecreëerd door iemand anders.

Wat is het verschil tussen influencers en UGC creators?

Misschien denk je wel “Is UGC niet hetzelfde als het inzetten van influencers?”. Het antwoord daarop is: nee, niet helemaal. Een influencer maakt namelijk content voor zijn of haar eigen volgers. Hoe meer bereik een influencer heeft, hoe duurder de samenwerking waarschijnlijk gaat zijn.

Een UGC creator hoeft de content niet per se op zijn of haar eigen account te plaatsen en is dus niet afhankelijk van het aantal volgers dat diegene heeft. Veel bedrijven zetten de content namelijk in op hun eigen kanalen in combinatie met bijvoorbeeld een betaalde advertentie. 

Waar vind je een UGC creator?

Denk je nu, dat wil ik wel eens uitproberen voor mijn bedrijf, dan zijn er verschillende platformen die UGC creators aanbieden. We zetten er een aantal voor je op een rijtje:

  • RealCreators → Dit is een platform voor vraag en aanbod. Als je op zoek bent naar UGC creators plaats je op dit platform je opdracht en ontvang je binnen no-time sollicitaties van enthousiaste creators. Je kiest degene die het beste bij jou en je merk past en ontvangt vervolgens de content. 
  • Fiverr → Dit is een online marktplaats voor freelance diensten. Het platform verbindt freelancers met bedrijven die op zoek zijn naar personeel voor digitale diensten. Fiverr biedt dus UGC creators aan, maar naast dat ook nog veel andere soorten freelancers. Denk bijvoorbeeld aan het maken van websites, grafische ontwerpen, copywriting enz.
  • Speekly → Ook dit is een online platform dat vraag en aanbod met elkaar verbindt. Vanaf €79 is het al mogelijk om een UGC video te laten maken. 
  • Influee -> Nederlands UGC platform voor video ads met een uitgebreid netwerk van goedgekeurde Nederlandse contentmakers die video's maken op basis van een script generator.

Voorbeelden van User Generated Content: