Valentijnsdag, 7 tips om het hart van je klant te veroveren

AdobeStock_316991396.jpeg

Bijgekomen van de kerstheisa? Mooi! Want het is tijd om je webshop klaar te stomen voor de volgende inhaker: Valentijnsdag! Hoe verover jij het hart van je klant? We geven tips!

Geen marketingmoment missen? Download gratis onze contentkalender.

First things first, want waarom zou je inspelen op Valentijnsdag? Daarom even wat feitjes op een rij:

  • 1 op de 3 Nederlanders wil tijdens deze periode de romanticus uithangen.
  • Valentijnsdag wordt vooral gevierd door jongere generaties, zoals Millenials (44%) en Generatie Z (47%).
  • Valentijn geeft meer geld uit aan de (potentiële) liefde dan voorheen. Zo’n €55,- gemiddeld, een stijging van bijna €10,-. 
  • Ten opzichte van 2017 is het aantal online Valentijnstransacties gegroeid met 173%. 

1. Je homepage door een roze bril

Ga je inspelen op Valentijnsdag, dan kan de uitstraling van je website natuurlijk niet achterblijven. Zorg voor mooie headerafbeeldingen in Valentijnsdag stijl. En heb je producten op je homepage staan? Dan is dit het moment om met je Valentijnsdag favorieten te pronken.

AdobeStock_187641659.jpeg

2. Voor hem, voor haar

Hoe handig is het als jij al zorgt voor een soort ‘cadeauzoeker’ in je webshop? Maak landingspagina’s met cadeautjes voor hem en voor haar, waarbij je al een selectie hebt gemaakt van de mooiste producten. Super handig voor je bezoekers en helpt om verkopen te stimuleren. 

Ps. Heb je juist het ideale cadeau voor de vrijgezellen onder ons? Dan kun je hier natuurlijk ook een landingspagina voor maken.

Schermafbeelding 2019-01-28 om 08.43.17.png
In de winkel van Daily Poetry gebruiken ze een giftguide.

3. Bijverkopen realiseren

Je kunt natuurlijk heel wat bijverkopen realiseren. Kijk eens of je twee gelijke producten voor een speciale combiprijs kunt aanbieden (bijvoorbeeld parfum). Wie weet koopt Valentijn dan ook voor zichzelf een cadeautje ;)

Je kunt natuurlijk ook zorgen voor cross-selling door je klant over te halen om extra (bijpassende) aankopen te doen. 

4. Help de Valentijn met keuzestress

We weten allemaal hoe moeilijk het kan zijn om een goed cadeautje te vinden. Biedt daarom een cadeaubon aan voor de Valentijn met keuzestress (of de last-minute Valentijn ;)).

Heb je een landingspagina gemaakt zoals bij tip 2? Dan kun je hier natuurlijk je cadeaubonnen ook aanbieden.

AdobeStock_215788123.jpeg

5. Happy Single Awareness Day a.k.a. …

…Valentijnsdag. Ook singles kun je niet meer vergeten tijdens Valentijnsdag. Je kunt zelfs op een creatieve en grappige manier inspelen op deze groep. Neem bijvoorbeeld IKEA, waar je twee jaar geleden bij het Valentijnsvrijgezellendiner kon aanschuiven als single.

Kijk hoe je met jouw webshop ook iets voor singles kunt doen. Bijvoorbeeld door ook een ‘cadeautje voor jezelf’-pagina aan te maken (check tip 2). 

Ga jij inspelen op de happy singles? Laat het ons weten in een reactie!

6. Cupido spelen met een give away of (kortings)actie

Je kunt de liefde (en je verkopen) natuurlijk ook een beetje stimuleren door een give away of actie rond Valentijnsdag te bedenken. Zo kun je bijvoorbeeld de combiprijs producten, die je bij tip 3 bedacht hebt, weggeven via social media. Of geef bijvoorbeeld een chocoladereep weg bij orders met de opmerking ‘HappySingle’.

7. Een cadeautje om te geven

Grote kans dat tussen je bestellingen veel cadeautjes zitten. Een inpakservice komt voor je klanten dus als geroepen! Hoe handig als jij er al een cadeautje van maakt. Wil je een inpakservice bieden aan je klant? Communiceer dit bovenaan de winkelwagen, zodat dit vóór het bestellen al bekend is bij je koper. Dit kan via Online bestellen/Bestelproces/Wijzig toelichting winkelwagen.

LTS_3314.jpg

En, welke tips ga jij toepassen om je verkopen rond Valentijnsdag te stimuleren? Laat het ons weten in een reactie.