Verbeter je conversie met SEO!

conversieblog 3 header.jpg

Na het openen van jouw webwinkel, wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten jouw webwinkel bezoeken. In een fysieke winkelstraat zien mensen automatisch dat je winkel bestaat, maar met een webwinkel kost het vaak wat meer moeite om gevonden te worden. Een van de belangrijkste manieren om de vindbaarheid te verhogen is SEO. SEO kan je helpen bij het verhogen van je conversie. Wij leggen je uit hoe.

Waarom kan SEO helpen bij een conversiestijging?

Zolang er geen bezoekers in je winkel komen, kun je niet verkopen. Het is daarom belangrijk om bezoekers naar jouw webwinkel te trekken. Dit kan via advertenties, maar ook met een gratis methode, namelijk via SEO. Dit staat voor Search Engine Optimisation, in het Nederlands: zoekmachine-optimalisatie.

Tip: er zijn verschillende Chrome-extensies waar je gratis je SEO kan checken en verbeteren.

De basis van SEO

Om je SEO te verbeteren is het goed om aan het volgende denken: hoe zoekt mijn klant? Ga  bij jezelf na hoe jij begint met online shoppen. Google je alleen de productnaam, of een langere zin, bijvoorbeeld “Blauwe sportschoenen voor vrouwen maat 40”? Voor al deze manieren van zoeken wil jij je webwinkel instellen.

Zorg dat in de productbeschrijving staat wat het product is, voor wie het is, welke kleur de schoenen hebben etcetera. De productpagina is daardoor een erg belangrijke plek voor jouw SEO!

Google wordt steeds slimmer en vindt het niet altijd erg als de woorden op de pagina niet in dezelfde volgorde beschreven zijn als in de zoekopdracht. Voor de eerder genoemde zoekopdracht geeft Google dus ook een resultaat met de tekst “Sportschoen voor vrouwen, maat 40, blauw”.

Meta-tekst

Een andere belangrijke plek om je SEO door te voeren is de meta-omschrijving. Hierin kun je uitleg geven over wat er te zien is op de pagina. Dit wordt door Google opgepikt en kun je dus bij de zoekresultaten op Google zien. Het is dus zeker belangrijk om deze in te vullen!

Partner Trusted Shops heeft de meta-tekst zo ingevuld, dat het voor Google en haar gebruikers meteen duidelijk is waar de pagina naartoe leidt

Daarnaast is het goed om afbeeldingen op je webwinkelpagina's een alt-tekst te geven. Dit zorgt ervoor dat de afbeelding via Google Afbeeldingen gevonden kan worden en het helpt klanten met slecht zicht. Er bestaat namelijk software die webpagina’s voorleest en deze software kan een alt-tekst voorlezen. Zo weet diegene dus wat er op de afbeelding te zien is.

Laadsnelheid

Je zou het misschien niet denken, maar de laadsnelheid van je pagina is ook erg belangrijk in SEO! Klanten houden er niet van om te wachten tot een pagina geladen is en dit weet Google. Een (product)pagina die langzaam laadt zal dus lager scoren dan een die snel laadt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je productafbeeldingen van hoge kwaliteit zijn, maar wel weinig kb’s bevatten.

SEO betekent constant updaten

Google blijft het algoritme van de zoekmachine veranderen. De reden hiervoor is dat Google de gebruiker het belangrijkst vindt, dus alle aanpassingen zijn om de zoekreis van de gebruiker te verbeteren. Dit betekent dat SEO ook continu verandert.

De laatste tijd is Google bijvoorbeeld veel bezig met het verbeteren van het vinden van producten via de zoekmachine. Dit is voor jou als ondernemer dus een grote kans!

Google Shopping wordt steeds toegankelijker (en is gratis!). Ook introduceert Google de mogelijkheid om via foto’s direct artikelen te kopen én komt er een functie dat het laat zien welke winkelwagens je achtergelaten hebt zonder te kopen.

Webwinkel Stayathome verkoopt haar producten via Google Shopping en heeft een hogere zichtbaarheid op Google

Conclusie

Google wordt steeds belangrijker voor jou als webwinkelier en het zorgt ervoor dat jij steeds beter gevonden kan worden. Zorg er dus voor dat je jouw SEO bijhoudt, zodat je boven je concurrenten staat in de zoekresultaten. Zo zal jij jouw conversie laten stijgen.