Wat kost een webshop?
Een webshop is een laagdrempelige manier om je product aan de man (of vrouw) te brengen. Je bent 24/7 geopend, je zit niet vast aan de kosten van een fysieke winkelruimte en je kunt snel en betaalbaar opstarten. Alleen maar voordelen! Maar wat kost een webwinkel nu écht?
De kosten van een webshop zijn onder andere afhankelijk van het aantal uren dat je erin kunt investeren (en wat je dus wel of niet hoeft uit te besteden), het product dat je gaat verkopen (een voorraad banken kun je nou fysiek gezien eenmaal lastiger kwijt dan een voorraad met kaarsen) en natuurlijk je eigen wensen. We sommen een aantal kosten voor je op, waar je in ieder geval rekening mee moet houden als je serieus van plan bent aan de slag te gaan met je webshop. Hierbij maken we onderscheid tussen eenmalige uitgaven, vaste uitgaven en variabele uitgaven.
Eenmalige uitgaven
Dit zijn kosten die je maakt voordat je nog maar een euro hebt verdient. Helaas, het hoort erbij! Maar schrik niet, het valt mee ;-)
- Kamer van Koophandel: je gaat je inschrijven als ondernemer, dus je zult eenmalig 50 euro moeten betalen. Deze kosten maak je altijd als je een onderneming start: of deze nu fysiek is of online.
- Opslagruimte: vaak is het prima mogelijk om je voorraad thuis op te slaan (afhankelijk van wat je verkoopt, natuurlijk). Een goedkope optie!
- Kantoorinrichting: zoals een bureau, bureaustoel, stellingkasten of ander meubilair. Denk hierbij ook aan een laptop, telefoon en printer!
- Huisstijl ontwikkeling en webdesign: voor herkenbaarheid is dit een super belangrijk onderdeel. Je kan het eenmalig uitbesteden, bijvoorbeeld bij ons! Wij hebben namelijk het Kickstart pakket ontwikkeld, speciaal voor startende webwinkeliers. Lever je huisstijl aan en wij maken je webshop ready. Maar, je kunt dit natuurlijk ook helemaal zelf doen (gratisss en leuk!).
Het verschilt natuurlijk per persoon hoeveel je aan bovenstaande zaken uitgeeft. Maar door ze in kaart te brengen krijg je een globaal idee voor jezelf.
Vaste uitgaven
Deze kosten komen maandelijks of jaarlijks terug en zijn meestal niet afhankelijk van het aantal orders dat je hebt.
- Zakelijke bankrekening: het is niet altijd verplicht, maar wel handig: een zakelijke rekening voor je online verkopen.
- Webshopsoftware: bekijk ons Grow, Pro en Premium pakket.
- Boekhoudpakket: je kunt een boekhouder om de arm nemen, óf zelf aan de slag met je boekhoudpakket. Boekhoudpakketten starten vanaf 10 euro per maand.
- Keurmerk: een keurmerk/review systeem vertrouwt de betrouwbaarheid op je webshop. Keurmerken zijn er vanaf €8,95 per maand, afhankelijk van welke partij je kiest.
Variabele uitgaven
Dit zijn de kosten die je maakt per verkoop of product.
- Inkoop: ieder product of de materialen van je product moet je eerst inkopen.
- Verpakkingsmateriaal: je kunt het zo gek maken als je wilt: laat flyers en verzenddoosjes in je eigen huisstijl bedrukken, of kies voor een goedkope optie zoals standaard bruin/witte verzenddoosjes of enveloppen.
- Betaalkosten: je moet je klant de mogelijkheid bieden om te betalen, zoals via onze betaalpartners Mollie of Klarna. Per bestelling betaal je een vast bedrag of percentage.
- Verzendkosten: Je kunt de verzendkosten laten betalen door je klant of (deels) zelf voor rekening nemen. Vaak geldt: hoe meer je verzendt hoe hoger de staffelkorting en hoe minder je betaalt
- Verzekeringen: vooral als je naast je webshop niet in loondienst werkt is het belangrijk om je verzekeringen goed op orde te hebben!
- Retouren: de nachtmerrie voor vele webshops, omdat ze veel geld kosten (voor zowel jou als voor je klant). In dit blog vertellen we je hoe je indirect kunt profiteren van retouren door er slim mee om te gaan.
Hoe bespaar je kosten?
Als starter kun je vaak gebruik maken van starterskorting of zelfs gratis opties. Ook bij Mijnwebwinkel kun je gratis een trial starten! Daarnaast kun je het runnen van een webshop zo goedkoop houden, of juist zo duur maken als je wilt. Het belangrijkste blijft natuurlijk om de kosten eruit te halen die je gemaakt hebt.
Je business uitbreiden
Zo, hiermee hebben we de basisbenodigdheden voor je webshop besproken. Uitbreiden of professionaliseren kan door koppelingen van onze partners. Denk aan nieuwsbrieven versturen via MailChimp, je verzending onderbrengen bij Sipack, je producten koppelen aan Google Shopping of het plaatsen van een keurmerk. Of een verzekering, als je denkt dat dit belangrijk is voor jou type business. Dit alles kost geld, maar als je het goed aanpakt zorgt het ook voor méér opbrengsten.
Ben je overtuigd? Tijd om te leren hoe je mensen naar je webshop trekt (+ gratis opties) en tijd om te bepalen voor welke prijs je je producten kunt verkopen. We leren je er alles over in onze blogs. Schrijf je in zodat je niks mist!