Webwinkel beginnen: Hoe bepaal je de prijs voor je producten?

Hoe bepaal ik een prijs voor mijn producten

Of je nou zelfgemaakte producten verkoopt of je assortiment inkoopt bij een leverancier: je zult er een prijskaartje aan moeten hangen. Maar, waar baseer je die prijs op? Wij geven je 3 punten waar je aan moet denken bij het formuleren van verkoopprijzen.

Vorige week gaven we je tips over welke producten je kunt verkopen in je shop. Waar je bij ingekochte producten soms een adviesprijs aangeboden krijgt, start je bij zelfgemaakte producten vanaf punt nul. En het blijft lastig om producten die je zelf gemaakt hebt, op waarde te schatten. Eén ding is zeker bij het vaststellen van de juiste verkoopprijs: onder de streep moet je er iets aan overhouden, anders zul je nooit een financieel gezond bedrijf krijgen. Waar moet je rekening mee houden?

1. Kostprijs + marge = verkoopprijs

Eén van de manieren om je productprijzen te berekenen is onderstaande berekening. Hierbij zet je je kosten onder elkaar en kun je zien welke prijs je product moet hebben zodat je er voldoende aan verdient. Al je verkopen bij elkaar zullen dus hoger moeten zijn dan je kosten. Klinkt logisch.

* Als je gratis verzending aanbiedt, kun je dit (naar wens) doorberekenen in je prijs.
** De marge die in de retail vaak gehanteerd wordt, ligt tussen de 2 à 2,5 x de totale kosten.

Zorg ervoor dat je álle kosten meeneemt in deze berekening. Bereken liever iets meer uitgaven dan te weinig. Vergeet hierbij de indirecte kosten niet, zoals energie, eventuele opslagruimte, de inrichting van je werkplek en de hosting van je webwinkelsysteem. Maak je producten zelf? Reken dan bij je uurtarief niet alleen de tijd die het kost om het product te maken, maar ook de tijd die je kwijt bent om materialen bij elkaar te zoeken, om het product te designen en op kwaliteit te controleren.

Kijk bij je berekening of er een reëel bedrag uitkomt dat jij zelf ook voor het product zou willen betalen. Tip! Vraag rond in je omgeving wat zij van het bedrag vinden.

Wholesale
Ben je van plan je producten aan te bieden aan wederverkopers? Dan zul je helaas een deel van je marge moeten inleveren. De conceptstore of winkel aan wie je je producten verkoopt, moet er ook wat aan verdienen. Houd hier rekening mee bij het vaststellen van je (consumenten)verkoopprijs.

Vergeet niet dat je 21%, 9% of in sommige gevallen 0% belasting betaalt over je verkopen.

2. De prijs is afhankelijk van de uniekheid (en dus je concurrentie)

Verkoop jij een product dat super uniek is? Heb jij amper concurrentie in jouw branche? Of heb jij een assortiment dat interessant is voor een specifieke niche? Dan is je product meer waard en kun je automatisch meer geld vragen.

De kaarten van Happy Whatever, die om te vouwen zijn tot vaasjes, zijn super uniek. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk meer geld vragen dan voor een gewone ansichtskaart.

Vooral bij zelfgemaakte (of gedesignde) producten is hier sprake van. Als jij jouw producten inkoopt bij een groothandel, dan is de kans groot dat je veel concurrentie hebt. De groothandel verkoopt immers aan meer shops dan alleen aan die van jou. Je marge wordt hiermee automatisch lager.

Of je nou veel of weinig concurrentie hebt: bij het bepalen van verkoopprijzen is het altijd handig om je concullega’s in de gaten te houden. Zo kun je zien of jouw bedachte prijzen reëel zijn.

3. Psychologische prijzen

Met de juiste prijzen kun je psychisch inspelen op het koopgedrag van je klant. Denk bijvoorbeeld aan het ,99 en ,95 principe (charm pricing), dat we allemaal kennen. Deze getallen associëren we vaak met koopjes, dus met goedkope producten. Let op: dit kán ook geassocieerd worden met lage(re) kwaliteit.

How is it hanging? gebruikt psychologische prijzen.

Het gebruiken van de cijfers 9 en 5 achter de komma werkt niet voor alles. Een sportfiets van 1200,00 of 1195,00 oogt bijvoorbeeld goedkoper dan 1199,99. In dit geval schrikt de combinatie van hoge getallen achter de komma juist af en kun je maar beter afronden op een heel getal. Het ,99 en ,95 trucje werkt dus wel voor de budgetbewuste shopper, maar kun je bij hoge kwaliteit producten beter niet toepassen.

Twindustrial gebruikt afgeronde getallen voor de verkoop van luxe, authentieke meubels.

Fonetisch korte prijzen
Verkoopprijs €17,99 (zeventien-negenennegentig) klinkt langer dan €18,50 (achttien-vijftig) als je dit hardop zegt of denkt. Het gevolg hiervan is dat €17,99 duurder lijkt dan €18,50, terwijl dit natuurlijk niet het geval is. Houd hier ook rekening mee als je van plan bent om je producten op een markt of beurs te verkopen. Hier zul je verkoopprijzen vaker hardop moeten noemen.

Prijsrelativiteitstechniek
Bij deze techniek bied je twee dezelfde/vergelijkbare producten aan van verschillende groottes, kwaliteit of hoeveelheid, die nauwelijks van prijs van elkaar verschillen. De ‘duurste’ oogt daardoor aantrekkelijker, omdat je er meer voor krijgt.

Deze techniek werkt ook andersom: als je twee producten biedt die amper verschillen van grootte, prijs of hoeveelheid, maar wel flink in prijs, dan oogt het goedkope product naast het dure product een stuk aantrekkelijker.

Pin je niet teveel vast op psychologische trucs, want voor verschillende prijsklasses en productcategorieën werkt dit anders. Maar het kan zeker interessant zijn om voor jouw assortiment uit te zoeken wat het beste werkt. Tip: lees ook het blog 5 psychologisch onderbouwde prijsstrategieën voor webshops.

Conclusie

Het blijft lastig om verkoopprijzen vast te stellen voor de producten die je verkoopt. Er is namelijk geen universele prijsformule. Naarmate je hier vaker mee bezig bent, zul je er gevoel voor krijgen. Klaar met het formuleren met prijzen? Tijd om bezoekers naar je webshop te trekken!

Wil jij een webshop starten, maar heb je geen idee welke producten je kunt verkopen? Lees dan ons blog met 8 tips over welke producten je kunt verkopen

 

How to: van je hobby je werk maken

Kun je niet wachten om jouw (zelfgemaakte) producten te verkopen? Dan is het nú tijd om te starten met je business.

Download de business template