Webwinkel beginnen: welk product moet je verkopen? 8 tips!

Header - Welk product moet je verkopen.jpg

Vanwege de vele voordelen, zoals flexibele werktijden, zelfstandigheid en lage opstartkosten overweeg je om een webwinkel te beginnen. Maar welk product kun je het beste verkopen? Daar is geen eenduidig antwoord op, maar er zijn wél handige richtlijnen om een goede keuze te maken. Lees snel verder voor 8 handige tips.

1. Zelfgemaakt product

Ben je creatief aangelegd? Dan kan het een goed idee zijn om zelfgemaakte producten te verkopen.

Voordelen:

  • Je hebt een uniek product (!)
  • Je kunt zelf nieuwe producten ontwerpen en (laten) produceren
  • Je kunt alles zelf sturen en bent van (bijna) niemand afhankelijk
  • Je kunt zelf de kwaliteit handhaven en controleren
  • Je hebt potentie voor een unieke positie in de markt

Nadelen:

  • Zelf producten ontwerpen en ontwikkelen kost veel tijd
  • Bij veel vraag moet je hieraan kunnen voldoen
  • De meeste webwinkels shoppen pas fijn vanaf 100 producten. je kunt met minder beginnen, maar dan zal het lastiger zijn om terugkerende klanten aan te trekken. Zij willen immers ook nieuwe dingen ontdekken
Bij Baby Botanic vind je zelfgemaakte, organic babykleertjes

2. Producten inkopen via een leverancier

Een andere optie is om producten in te kopen via een leverancier.

Voordelen:

  • Je houdt veel tijd over omdat je de producten niet zelf hoeft te ontwerpen, (laten) produceren, omschrijven, etc.
  • Je kunt eenvoudig je voorraad aanvullen. Het is een kwestie van bestellen, en klaar!

Nadelen:

  • Je hebt een startkapitaal nodig om je eerste voorraad aan te leggen
  • Je moet op zoek naar een betrouwbare leverancier waar je voordelig kunt inkopen
  • Je loopt het risico dat andere webshops dezelfde producten verkopen
  • Soms kun je de producten alleen in grote aantallen inkopen
  • Je hebt geen zeggenschap over het product
  • Je loopt het risico op een productiestop
  • Grotere shops kunnen de producten voor een lagere prijs aanbieden omdat zij vanwege een grotere afzet meer inkoopkorting kunnen krijgen
Foto: LinYoli

3. Producten importeren

Tegenwoordig kun je eenvoudig producten vanuit het buitenland importeren, bijvoorbeeld vanuit China.

Voordelen:

  • Vaak kun je producten in het buitenland veel goedkoper inkopen

Nadelen:

  • Je hebt vaak geen persoonlijk contact met de leverancier
  • Je moet afwachten of je de producten daadwerkelijk geleverd krijgt én of ze van goede kwaliteit zijn
  • Lange levertijden, hoge vrachtkosten en mogelijk invoerrechten

Tip: plaats een kleine proefbestelling om te kijken of alles naar wens verloopt. Kijk op de site van de Belastingdienst voor meer informatie over de afhandeling van btw en invoerrechten bij het importeren vanuit het buitenland.

4. Een combinatie van zelfgemaakte en ingekochte producten

Het is mogelijk om je eigen producten met ingekochte producten te combineren zodat je sneller een groot assortiment hebt. Toch raden we aan om, als je serieus van plan bent je eigen merk op te bouwen, je beter voor 100% eigen producten kunt gaan.

5. Dropshipping

Je kunt een webshop beginnen zonder eigen voorraad. Dit heet dropshipping. Je shop bevat dan een technische koppeling met een leverancier (de dropshipper) en is feitelijk niet meer dan een doorgeefluik. Je biedt (een deel van) het assortiment van de leverancier in jouw shop aan. Iedere bestelling wordt rechtstreeks naar de leverancier doorgestuurd en hij zorgt voor de verzending.

Voordelen:

  • Je hoeft niet te investeren in de eerste voorraad (laag risico)
  • Je kunt probleemloos en snel een groot assortiment aanbieden
  • Het kost minder tijd, want je hoeft bestellingen niet zelf in te pakken
  • Je kunt je shop runnen vanaf waar je maar wilt. Je hoeft geen pakketjes in te pakken en te verzenden, zo kun jij zelfs vanaf Bali een succesvolle shop monitoren

Nadelen:

  • Vaak mag je jouw assortiment niet aanvullen met producten van een andere leverancier
  • Je betaalt vaak hoge kosten
  • Je winstmarge is beperkt
  • Vaak bieden andere shops exact hetzelfde assortiment

6. Producten inkopen via een inkoopbeurs of inkoopcentrum

Vind onder één dak de laatste trends en de nieuwste collecties van honderden leveranciers en merken. Veel inkoopbeurzen hebben een eigen thema of invalshoek.

  • ShowUP – Home & Gift
    showUP is een inkoopbeurs voor de branches wonen, kids en cadeauartikelen. De beurs richt zich onder andere op inkopers van woonwinkels, conceptstores en webshops.
  • Trade Mart - Retailbeurs Utrecht
    Bij Trade Mart ontdek je de laatste trends en kun je direct de nieuwste collecties inkopen van vele merken. Op de verdiepingen Jewels & Watches, Fashion World, Kitchen & Dining en Kids Universe ontdek je de nieuwste retail ontwikkelingen van 300 leveranciers en 2.000 merken.
     
  • TrendZ - de inkoopbeurs van de Benelux
    In 19 jaar is TrendZ uitgegroeid tot het grootste inkoopevent op gebied van Home, Lifestyle, Stationery, Office en Gifts.
  • TICA -  b2b cash & carry
    Onder één dak bieden 200 importeurs en fabrikanten 7 dagen per week een compleet aanbod aan Home, Gift, Garden, Decoratie én Fashion producten aan
ShowUp

7. Niche of juist niet?

Nu we hebben gekeken naar hoe je aan producten kunt komen is het belangrijk te kijken naar wat voor producten je wilt gaan verkopen: een niche of juist een breed aanbod.

Vooral als je producten inkoopt kan het namelijk verstandig zijn om te kiezen voor een niche: een webshop met een heel duidelijk eigen thema. Zo onderscheid je je van de grote spelers die vaak een enorm en breed aanbod hebben.

Voordelen:

  • Je hebt weinig last van concurrentie
  • Je doelgroep gemakkelijk bereiken; je bent tenslotte een van de weinigen die het gewenste product(aanbod) biedt
  • Je hebt weinig marketingbudget nodig
  • Je hebt potentie voor een goede vindbaarheid binnen zoekmachines
  • Je kunt een hogere prijs vragen

Nadelen:

  • De vraag naar een gespecialiseerd aanbod is vaak kleiner
Martijntje Cornelia verkoopt sieraden gemaakt van suikerspin
Airplantshop verkoopt luchtplantjes

8. Voeg waarde toe

Last but not least: voeg waarde toe. Er bestaan tegenwoordig ontzettend veel webwinkels, dus waarom zou iemand bij jou iets kopen? Kijk of je producten van toegevoegde waarde kunt verkopen die een probleem oplossen. Liep jij er na de geboorte van je kindje bijvoorbeeld tegenaan dat er geen hippe, ecologische kleertjes verkrijgbaar waren? Kijk eens of je zelf toffe kleertjes kunt (laten) produceren.

Conclusie: of je nu zelfgemaakte of ingekochte producten gaat verkopen, kiest voor een niche of juist een breed aanbod, eigen voorraad of een dropshipper: het belangrijkste is dat je enthousiast bent over de producten die je gaat verkopen. Je bent namelijk dagelijks bezig met het schrijven van productteksten, het beantwoorden van vragen of je prodcuten en het bedenken van social media post. Kies daarom voor een product waar je iets mee hebt. 

Inspiratie
Heb je nog steeds geen idee wat je kunt verkopen? Op deze website kun je eenvoudig inspiratie opdoen! Er worden verschillende producten uitgelicht.

Zo, we hopen dat deze tips je helpen bij het kiezen van een geschikt product. Volgende week vertellen we alles over hoe je jouw productprijs bepaalt.

Zin om aan de slag te gaan met je eigen webwinkel? Hier beschrijven we een aantal stappen waar je aan moet denken bij het starten van je eigen shop. Succes!

Alles nog eens rustig teruglezen? Download de gratis gids: 

 

8 Tips: kies je product

Een webshop zonder producten is natuurlijk geen webshop, daarom is het belangrijk om goed na te denken welke producten je wilt verkopen.

Download de gids