Zo speel je slim in op de consumententrends van 2021 met jouw (web)winkel


Het afgelopen jaar heeft grote invloed gehad op de consumententrends en verwachtingen voor dit jaar in het ‘’nieuwe normaal’’. Het thuisblijven bracht vele nieuwe voorkeuren en gewoontes met zich mee. Dit was o.a. te merken aan de stijgende vraag naar woondecoraties, producten voor een ideale thuiswerkplek en het ontstaan van nieuwe hobby’s zoals puzzelen, tuinieren en bakken. In dit blog lees je meer over deze consumententrends en hoe jij slim kunt inspelen op deze trends door de juiste producten in te kopen voor jouw (web)winkel.
Woondecoraties en huidverzorging zijn populair
Droogbloemen, vazen, (geur-)kaarsen, comfortabele stoelen, vloerkleden en lampen; op het inkoopplatform Orderchamp waren dit maandenlang de meest populaire producten onder meer dan 25.000 internationale retailers. De consument bracht veel tijd thuis door en de voorspelling is dat dit voorlopig nog zo zal blijven. Daarnaast is er ook een trend in huidverzorging zichtbaar. Consumenten doen graag aan ‘’selfcare’’ en het creëren van een ‘’spa-at-home’’ ervaring. Waar juist minder besteed werd aan make-up, steeg de vraag naar huidverzorging zoals voedende maskers en crèmes. Hierbij gaat de voorkeur voornamelijk uit naar producten met een verhaal, die bijvoorbeeld natuurlijke ingrediënten en een duurzame verpakking hebben.

Optimaal thuiswerken
Mensen zijn niet alleen massaal hun interieur zo mooi mogelijk gaan inrichten, ook hun thuiswerkplek heeft een upgrade gekregen. Een plezierige en professionele werkomgeving is voor veel mensen cruciaal en is een trend die dit jaar wederom zal terugkeren. Populaire producten voor een ideale thuiswerkplek zijn o.a. laptop stands, koptelefoons met noise cancellation, opbergers, notitieboekjes en planners. Maar naast de typische tafelaccessoires en kantoorartikelen doen ook lekkere koffie(bonen), thee, mokken en onderzetters het goed. Deze vervangen de flexwerk momenten in de favoriete koffietent van jouw klant.

Hobby’s (her)ontdekken
Bananenbrood bakken, puzzels leggen, online sport- en yogalessen volgen, tuinieren of schilderen; veel consumenten begonnen nieuwe, of pakten oude hobby’s op. Deze vormen van bezigheidstherapie zorgden het afgelopen jaar voor een groei in de vraag naar o.a. sportkleding en toebehoren, bakvormen, puzzels en spellen, planten en andere DIY (Do-It-Yourself) producten. Speel hier slim op in met jouw (web)winkel door dit type producten aan te bieden.
Maatschappelijk verantwoord inkopen
Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat we ons zijn gaan reflecteren op ons dagelijks leven en behoeften. Consumenten nemen vandaag de dag meer aankoopbeslissingen op basis van de normen en waarden van een merk (Marketingfacts, december 2020). Als gevolg krijgt duurzaamheid in de retailsector een nog belangrijkere rol. “Het maatschappelijke debat verandert. De consument vraagt steeds vaker naar duurzame producten. Opvallend is dat maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) en duurzaamheid in vergelijking met Belgische collega’s meer prioriteit krijgt van Nederlandse inkopers. Met name voor vrouwelijke inkoopprofessionals is duurzaamheid een belangrijk thema.’’ - Aldus Provoost van strategisch- en implementatiebureau Supply Value (Inkoperscafe, januari 2021).
Sinds corona is de vraag naar lokale producten ook gestegen. Via de #supportlocal hashtag op Instagram en Twitter laten consumenten zien dat ze hun boodschappen hebben gedaan bij hun favoriete lokale ondernemer. Als retailer is het dus verstandig je assortiment uit te breiden met merken die duurzaam of lokaal geproduceerd zijn.
Kortom, heel wat interessante trends om rekening mee te houden als (web)winkel. Koop slim in voor 2021 en voeg producten toe die de’’nieuwe consument’’ geweldig zal vinden.
Wil jij eenvoudig producten online inkopen in verschillende categorieën, geheel volgens de nieuwste trends? Meld je gratis aan op het digitale inkoopplatform Orderchamp en profiteer van lage minimum bestelbedragen, betalen na 60 dagen, gratis verzending en meer.
Nog geen account? Speciaal voor de webwinkeliers van Mijnwebwinkel geeft Orderchamp automatisch €100,- shoptegoed bij het aanmelden! Al retailer bij Orderchamp? Dan ontvang je €100,- shoptegoed bij het installeren van de koppeling tussen Orderchamp en Mijnwebwinkel.

Over Orderchamp
Orderchamp vindt wholesale opnieuw uit. In onze digitale marktplaats verbinden we zelfstandige retailers en merken met elkaar om wereldwijd relevant te blijven voor lokale consumenten. Dagelijks sluiten we unieke merken aan die we door middel van machine learning in contact brengen met de juiste retailer. Omdat we data-gedreven werken, nemen we het giswerk weg om (web)winkels te helpen met het vinden van hun volgende hardlopers.