start direct

Zo ga je om met verzending en retouren tijdens de feestdagen

Retouren tijdens de feestdagen.jpeg

De gebruikelijke drukte rondom de feestdagen is dit jaar nóg groter vanwege corona. Zo werden vorig weekend lokale maatregelen getroffen zoals het vroeger sluiten van winkels en de oproep van burgemeesters om inkopen online te doen. Op dit moment wordt 95% van deze pakketten nog steeds op tijd bezorgd, maar toch is de kans groot dat bestellingen vertraging opleveren. Vorig jaar december kregen zelfs meer dan 530.000 klanten hun pakket te laat. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je zo goed mogelijk op deze piek voor te bereiden en de kans op vertragingen en retouren te voorkomen.

1. Houd de ontwikkelingen in de gaten

Uiteraard willen alle verzendpartijen deze periode ook zo goed mogelijk doorstaan en is het hun streven om pakketten zo snel mogelijk bij jouw klanten te bezorgen. Veel van hen hebben speciale pagina’s ingericht rondom de feestdagen:

Houd deze pagina’s goed in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en handige tips.

2. Stimuleer je klanten om op tijd te bestellen

Hoe eerder je jouw pakketten aanlevert bij PostNL, hoe groter de kans dat cadeaus op tijd worden bezorgd. Door je klanten te stimuleren om eerder hun feestdagen bestellingen te plaatsen, kun je de gewenste bezorging beter garanderen. Werk bijvoorbeeld met een uiterlijke besteldatum en communiceer deze datum via een banner op je homepage en productpagina’s, je FAQ-pagina, nieuwsbrief en social media kanalen. 

  • Kerstmis: Houd een uiterlijke besteldatum van maandag 21 december aan (maatwerk producten uitgezonderd), zodat ze op dinsdag 22 december geleverd kunnen worden. 23 en 24 december zijn de drukste dagen van het jaar, dus de kans op vertragingen is dan groot. Op 25 en 26 december is er bij geen enkele vervoerder pick-up, aanlevering bij parcelshops en bezorging mogelijk. Pakketten die je niet op tijd aanlevert worden vanaf 28 december bij je klanten bezorgd.
  • Oud & Nieuw: Hanteer een uiterlijke besteldatum van 28 december. Bij veel vervoerders is een pick-up op 31 december niet mogelijk. Op 1 januari vindt er door geen enkele vervoerder pick-up of bezorging plaats. Opgehaalde pakketten van 31 december worden dus vanaf 2 januari geleverd. (bron: SendCloud)
Vermeld de uiterste besteldatum duidelijk in jouw webshop. Zo zijn klanten op de hoogte en voorkom je teleurstelling!

3. Zorg voor voldoende voorraad verpakkingen

Het zou zonde zijn als je bestellingen vertraging oplopen omdat je onverwacht snel door je verpakkingen heen bent. Wees daarom verstandig en zorg ervoor dat je genoeg verpakkingen op voorraad hebt voor de feestperiode.

4. Pak je producten goed in

Voorkom mogelijke vertraging en/of schade door de juiste verpakkingen te kiezen. Onze verzendpartner MyParcel geeft de volgende tips:

  • Verpak producten tot 10 kg in een enkel laags kartonnen doos
  • Wanneer je dozen hergebruikt (goed voor het milieu én goedkoper) zorg er dan voor dat er geen oude stickers of barcodes zichtbaar zijn. Zo voorkom je verwarringen met afleveradressen 
  • Zorg dat je pakket geen scherpe hoeken heeft om beschadiging van andere pakketten te voorkomen
  • Gebruik geen touw, draad of tape om meerdere pakketten aan elkaar te bevestigen
  • Artikelen zoals glas, aardewerk, enzovoorts. dienen in een 7 millimeter dubbelgolfkarton doos, van het type BC, verstuurd te worden

5. Bied flexibele bezorgopties

Juist met de feestdagen vinden mensen het belangrijk om zelf te kunnen bepalen waar en wanneer ze het pakket willen laten bezorgen. Flexibele bezorgopties zorgen hiervoor. Niet alleen vergroot dit de kans op een succesvolle bezorging, ook werkt het aanbieden van de populaire bezorgopties conversieverhogend.

Kies voor jouw shop uit de populaire bezorgopties ‘Bezorgmomenten’ of ‘Afhalen bij een PostNL locatie’.*
 

* Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO en PREMIUM in combinatie met MyParcel

6. Verzeker kostbare pakketten

Verkoop je producten met een hoge waarde? Verzeker jouw pakket dan tegen schade of verlies. Je kunt hierbij zelf bepalen tot welke waarde je een pakket wilt verzekeren. Dit kan al vanaf € 0,60. Gebruik je MyParcel? Dan kun je ‘Verzekerd verzenden’ eenvoudig aanvinken vanuit je winkelbeheer (klik op de order en ga naar ‘Aangepaste zending’). Verzend je via een andere partij? Kijk dan in het verzendportaal hoe je verzekerd verzenden aan kunt bieden.

7. Bekijk of je producten in het buitenland zijn toegestaan

Verstuur je in de eindejaarsperiode veel naar het buitenland? Voorkom vertragingen en bekijk van te voren goed wat wel en niet is toegestaan in het land van bestemming. Bekijk hier de PostNL lijst met verboden goederen.

8. Verhoog herhaalaankopen met een retourservice

In een periode met vele bestellingen kan het natuurlijk voorkomen dat een cadeau toch niet geschikt is. Bied jouw klanten extra service en geef ze langer de mogelijkheid om sinterklaas- en kerstaankopen te retourneren. Bijvoorbeeld tot de tweede week van januari. Ook vanuit de postbezorgers is dit erg gewenst. Via jouw verzendpartner kun je eenvoudig de retourservice inrichten.

Lees ook: Webshop retouren: what’s in it for me.