data is key.

Alles wat jij als webshop eigenaar moet weten over Google Analytics.

Pillar Page GA4 (1).png

Verzamel data met behulp van Google Analytics.

In de e-commerce is inzicht in het gedrag van bezoekers op je website essentieel. Daarnaast is het belangrijk om alle prestaties van je webshop te meten en te kunnen analyseren. Google Analytics is een belangrijke tool die je daarbij kan helpen. We vertellen je meer over het belang van het verzamelen van data, over de bekendste data tool: Google Analytics 4 en wat je hier mee kunt.

1. Google Search Console

Google Search Console is een gratis online tool van Google waarmee website-eigenaren inzicht krijgen in de prestaties van hun website in zoekresultaten. Het biedt gegevens over zoekopdrachten, klikfrequenties, indexering en mogelijke optimalisaties voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines.

Zie hieronder hoe je het kan gaan gebruiken:

Naast Google Analytics, biedt Google nog veel andere diensten en tools aan die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je webshop. We hebben een aantal interessante tools voor je op een rijtje gezet!

2. Google shopping

Met Google Shopping kunnen verkopers hun producten tonen aan gebruikers die gerichte zoekopdrachten naar producten doen. Het toont productinformatie, afbeeldingen en prijzen, waardoor potentiële kopers snel een overzicht krijgen en direct naar de webshop kunnen doorklikken om aankopen te doen. 

Wil je hier meer over weten? Klik dan hieronder:

3. Google AdWords

Google AdWords is een online advertentieplatform. Adverteerders kunnen hiermee tekst gebaseerde advertenties maken die worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. AdWords werkt op basis van een veilingmodel waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden om hun advertenties te tonen aan relevante zoekopdrachten.

Wil je hier meer over weten? Klik dan hieronder:

4. Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kunnen website-eigenaren tags op hun website beheren zonder de broncode aan te passen. Via een gebruiksvriendelijke interface kunnen marketeers trackingcodes en snippets toevoegen, bijwerken of verwijderen, waardoor het beheer van analytics en marketing tags efficiënter wordt.

Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.

5. Google Seller Rating

Google Seller Rating is een online beoordelingssysteem.. Het toont de reputatie van een verkoper op basis van feedback van klanten, beoordelingen en reviews. Een hoge Google Seller Rating verhoogt het vertrouwen van potentiële kopers en kan leiden tot betere zichtbaarheid en prestaties van advertenties.

Wil je leren hoe je meer bezoekers trekt met deze tool? Klik dan hier.

5. Google Business 

Met Google Business, ook bekend als Google Mijn Bedrijf, kunnen bedrijfseigenaren hun bedrijfsinformatie beheren en weergeven in de Google-zoekresultaten en Google Maps. Het biedt details zoals locatie, openingstijden, recensies en contactgegevens, waardoor klanten gemakkelijk bedrijven kunnen vinden en beoordelen. Het is essentieel voor lokale zoekzichtbaarheid en online reputatiemanagement.

Wil je meer weten over het vindbaar worden in google? Klik dan hier.

Conclusie 

Het analyseren van data is erg belangrijk voor het succes van een webshop. Google Analytics 4 biedt waardevolle inzichten in websiteprestaties, zoals bezoekersaantallen en gedragspatronen. KPI's in de gaten houden is superhandig om te weten of je op de goede weg bent en waar je kunt verbeteren. En naast Google Analytics zijn er nog allerlei toffe tools van Google die je kunnen helpen om je webshop slim aan te pakken. Slim gebruik van deze tools is een must als je je webshop wil laten groeien en optimaliseren.

 

gratis tips & tricks.

Droom jij ervan om je eigen webwinkel te starten maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Download dan onze gratis gids 'de basis voor een goede webwinkel'.

today is the day.

Enthousiast geworden? Waar wacht je nog op? Start dan nu jouw eigen kleding webshop!

Mijnwebwinkel webshop starten