5 snelle tips waarmee je je artikelen in de kijker zet

AdobeStock_138567920.jpg

Het web staat er bol van: interessante verhalen over het verhogen van conversie, tips voor het maken van filmpjes en tools om je product aan te prijzen. Allemaal waar en nuttig, maar ondertussen ben je allang blij dat je webshop stáát. Daarom geef ik je 5 snelle tips die je simpel, snel en zonder gedoe toepast in je webshop. Want al zijn we bij Sendy dan vooral verzendexperts, ook andere heldere momenten delen we graag ;)

Voor deze gelegenheid deel ik tips die je in een handomdraai toepast op je webshop! Zo help je bezoekers om de echte pareltjes te vinden, bezorg je jezelf meer bestellingen die wij dan weer graag netjes bij je klanten bezorgen. Iedereen blij! 

1. Kijkrichting van personen op foto’s

Allereerst een praktijkvoorbeeld van onze eigen website Sendy. Hierop staat een dame die je recht aankijkt. Als iemand je recht in de ogen kijken, wordt je aandacht automatisch getrokken naar diegene. Eigenlijk zou je het liefst op haar klikken, toch? Toont een webpagina iemand die ergens naartoe kijkt, dan zullen je bezoekersogen de kijkrichting volgen. Maak daar dus gebruik van en begeleid je bezoekers zo naar de juiste plek (en ja, dat gaan wij bij Sendy dus ook aanpassen)!

2. Dat wat afwijkt, valt op

Nogal een open deur wellicht, maar juist die worden vaak niet benut. Doe er je voordeel mee! Wil je graag extra aandacht vestigen op een bepaald onderdeel of een product op je website zorg er dan voor dat dat specifieke onderdeel afsteekt tegen de rest van de pagina. Bijvoorbeeld door een contrasterende kleur, een andere vorm, of een afwijkend formaat. Want dat wat afwijkt, valt op. En dat wat opvalt wordt aangeklikt en dus eerder verkocht. Dat gezegd hebbende: gebruik deze tip met mate en maak er geen bonte kermis van ;)

Trek de aandacht naar een specifieke plek op je shop met een afwijkende vorm of kleur

3. Zorg voor die klik

We gaan nog even door op dezelfde voet. Want de kunst van het doen afwijken kun je ook toepassen bij een call-to-action (CTA). Dit is in veel gevallen een button. Maar dan wel een button die opvalt en daardoor ‘oproept tot actie’. Wanneer de button afsteekt zullen bezoekers ernaartoe getrokken worden en meer geneigd zijn om erop te klikken. In dit blog lees je hoe je een CTA zoal kunt inzetten

4. Ook je prijskaartje verdient aandacht

Over het algemeen geldt dat de aanduiding van een korting in euro’s de aandacht wekt. Steek dus gerust een beetje liefde in (een selectie van) je afgeprijsde artikelen. Laat je websitebezoeker in een oogopslag zien dat je voor dat ene artikel een bijzonder prijsje gemaakt hebt. Zet er bijvoorbeeld op hoeveel euro’s voordeel het oplevert. Je klant hoeft dan niet zelf te rekenen en weet meteen waar hij of zij aan toe is. Met je Mijnwebwinkel shop kun je hiervoor de stickertekst gebruiken. Wat je op zo’n sticker zet bepaal je volledig zelf. Probeer eens een label waarop €10,- korting staat of bespaar €10. Zorg er wel voor dat de stickers de aandacht blijven trekken, gebruik ze dus niet té vaak. 

Met een stickertekst leg je de nadruk op een artikel in je artikeloverzicht

5. Onzekerheid creëren (ja echt) en weer wegnemen

Wat bedoel ik daarmee: stel je voor dat je koffers verkoopt via je webshop. Dan is het in principe logisch dat er reservesleutels bij de koffer geleverd worden. Voor jou als kenner van het product is het vanzelfsprekend. Toch kun je zoiets gebruiken als trigger. Het kan de verkoop stimuleren als je een dergelijk detail benadrukt of er zelfs een USP (Unique Selling Point) van maakt: “al onze koffers standaard geleverd met extra reservesleutel!” Je speelt daarmee dus in op een onzekerheid (de angst om iets kwijt te raken) en neemt deze meteen weer weg. Ga dus op zoek naar iets dat van toepassing is op jouw product en vertaal het naar een extra USP om je verkoop te stimuleren.