03 augustus 2017

5-stappenplan: linkbuilding in de praktijk

Christian Waijers
Marketing | Mijnwebwinkel

Je kunt nog zo hard roepen dat jouw site het mooiste en het leukste is, maar voor Google is het belangrijker dat ánderen dit over jou zeggen. Daarom zijn externe links naar jouw pagina's zo belangrijk voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines (linkbuilding). Aan de hand van een 5-stappenplan leggen we uit hoe je linkbuilding toepast in de praktijk.

Voor we beginnen leggen we eerst een aantal begrippen uit:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Alles wat je doet om de positie van jouw webwinkelpagina's in zoekmachines zoals Google te verhogen
  • On-page SEO: Wat je zelf kunt doen om jouw site of webwinkel te verbeteren. Bijvoorbeeld goede teksten schrijven met de juiste zoekwoorden
  • Off-page SEO: Verwijzingen vanaf sites waar je zelf geen invloed op hebt. Hoe meer er door relevante sites naar je pagina (of website) gelinkt wordt, hoe belangrijker Google de pagina vindt en hoe hoger hij verschijnt in de zoekresultaten (linkbuilding)
  • Zoekwoorden: Woorden waar jij op gevonden wilt worden. Het zijn de woorden waarop je denkt dat mensen in Google naar jouw producten zoeken

Het is belangrijk dat je weet op welke pagina’s van je site en welke zoekwoorden je je gaat richten. Je wilt namelijk niet alleen links naar je homepage verzamelen, maar ook naar dieper liggende pagina's, zoals belangrijke categoriepagina's en productpagina's.

De zoekwoordplanner van Google is een handige tool om zoekwoorden mee te ontdekken

Je zoekwoorden kennen is belangrijk om twee redenen:

  1. Een link vanuit een pagina die zich op dezelfde zoekwoorden richt is waardevoller. Bijvoorbeeld: Voor je categoriepagina 'sneakers' is een link op een modeblog-artikel over sneakers waardevoller dan een link op een algemene modeblog-pagina
  2. Gelinkte tekst met daarin (een deel van) jouw zoekwoord is waardevoller. Bijvoorbeeld: Een link met de tekst mooie sneakers kopen is waardevoller dan een link met de tekst bezoek de website.

Lees alles over zoekwoorden vinden op ons blog: Hoger in Google: De juiste zoekwoorden voor je website vinden.

Als je net start met je webwinkel zul je nog weinig of geen links hebben. Daarom is het verstandig om je aan te melden bij alle bekende verzamelsites en bedrijvengidsen. Deze links zijn meestal niet heel waardevol, maar in het begin telt elke link.

Zoek naar dit soort websites, vul de formulieren in en plaats je website in de meest relevante rubriek, zodat de link op de juiste pagina komt te staan.

De simpelste manier om snel inzicht te krijgen in welke pagina’s interessant zijn voor linkbuilding, is door jouw zoekwoorden in Google in te voeren. Grote kans dat de pagina’s die bovenin de zoekresultaten komen een goede plek zijn om een link te bemachtigen. Soms zullen dit ook verzamelsites zijn. Probeer hier dan een vermelding op te krijgen, eventueel tegen een kleine (gebruikelijke) vergoeding.

In veel gevallen zul je concurrenten tegenkomen of andere websites waar het erg lastig is om een link te verkrijgen. In dat geval is het slim om na te gaan waar zíj hun waardevolle links vandaan halen. 

Met de gratis tool Linkdiagnosis.com vind je snel een overzicht van alle pagina’s die naar een bepaalde website linken. Voer de URL van de pagina in en je ziet een lijst met al deze pagina’s en de bijbehorende data. Let vooral op:

  • MozRank  (0-10): indicator van de populariteit van deze pagina (soort pagerank)
  • SEOmoz Page Authority (0-100): geeft globaal aan hoeveel autoriteit de pagina heeft
  • SEOmoz Domain Authority (0-100): geeft globaal aan hoeveel autoriteit het domein heeft

Grofweg geldt: hoe hoger de link scoort op deze punten, hoe waardevoller de link is.

Hoogwaardige content is erg belangrijk voor linkbuilding. Hoe interessanter en sterker je content is, hoe groter de kans dat er naar jouw pagina's gelinkt wordt. We geven je een aantal tips voor het schrijven van goede, linkbare content:

  • Gebruik je producten: schrijf over productgebruik, productherkomst, unieke eigenschappen, etcetera. Heb je een winkel in slaapkamertextiel? Geef in een artikel tips over ergonomisch slapen of hoe je slapeloosheid tegengaat. Gebruik mooie afbeeldingen, toon je producten en link naar belangrijke pagina’s op je website. Plaats deze content altijd op je eigen website. Ook kun je het aanbieden als een gastblog artikel op andere websites, mét link uiteraard!
     
  • Speciale aanbiedingen of acties: bijvoorbeeld gebonden aan een bepaald evenement of seizoen. Promoot deze op een homepage of aparte actiepagina met links naar je belangrijkste categorie- en productpagina’s voor optimale doorstroming van linkwaarde.

De Fashionmania actie op de site van Wehkamp

  • Creatieve categoriepagina’s: verkoop je dameskleding? Richt een categoriepagina in met de hipste herstkleding, vol trends, tips, combinaties en artikelen. Heb je een winkel gericht op interieur? Maak speciale categorieën voor landelijk wonen, modern wonen, klassiek wonen, etc.

Speciale seizoenspagina's op de site van de Bijenkorf

  • Persberichten: heb je iets nieuws te melden? Schrijf een persbericht en publiceer het via een van de talloze nieuwsbanken, meestal gratis. Natuurlijk met een link naar je site. Als het nieuwswaardig genoeg is kun je er zelfs redacties van mediasites of online magazines over laten schrijven.
  • Uitstekende service: vaak wordt onderschat hoeveel dit kan opleveren. Wie heeft er tegenwoordig geen Facebook, Twitter of zelfs een eigen blog of website? Jouw uitzonderlijke service kan je zomaar een aantal links opleveren.

Heb je voldoende interessante content? Zorg er dan voor dat het gedeeld wordt. Neem contact op met de webmasters van de sites die je in stap 2 en 3 gevonden hebt en geef aan waarom je denkt dat jouw webwinkel of content linkwaardig is. Reageer op gerelateerde forums, blogs en plaats (relevante) links naar deze pagina’s.

Deel je content via social media en vraag anderen om hetzelfde te doen. Zoek contact met publishers in jouw branche en ga joint promotions aan. Verzin bijvoorbeeld een leuke contest en geef gratis artikelen weg. Één waardevolle link kan de moeite en kosten al verantwoorden. Je moet zelf kunnen inschatten of dit het geval is.

Linkbuilding is een voortdurend proces. De hierboven beschreven stappen verdienen daarom een vaste plek in je marketing werkzaamheden.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.