03 augustus 2017

Hoger in Google: De juiste zoekwoorden kiezen voor je webshop

Christian Waijers
Marketing | Mijnwebwinkel

Misschien herken je het. Je bent enthousiast begonnen met je webwinkel, maar één detail vergeten: hoe gaan klanten je vinden? SEO is niet het eerste waar je als starter aan denkt, maar wel erg belangrijk. Aan de hand van drie artikelen zorg ik dat je de basics van SEO beheerst. Vandaag de eerste uit de reeks.

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Is dit nieuw voor je? Ga er dan maar eens goed voor zitten.

Eerst een aantal basisbegrippen:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Alles wat je doet om de positie van jouw webwinkelpagina's in zoekmachines zoals Google te verhogen
  • On-page SEO: Wat je zelf kan doen om jouw site te verbeteren, zoals goede teksten, afbeeldingen, etcetera. Dit komt in het tweede artikel aan bod. 
  • Off-page SEO: Dit doe je buiten je site en is vooral het verzamelen van links naar jouw webshop. Hier ga ik in het derde artikel op in.
  • Zoekwoorden: Woorden waar jij op gevonden wilt worden (dit heet ‘ranken’). Het zijn de woorden waarop je denkt dat mensen in Google naar jouw producten zoeken

Ruim 90% van alle Nederlanders gebruikt Google als startpunt bij hun zoektocht op het Internet. Je positie in deze zoekmachine kan jouw webshop dus maken of breken. In 2014 onderzocht Advanced Web Ranking welke impact de verschillende posities op het zoekverkeer vanuit Google hebben.

Percentage bezoekers dat elke positie in Google oplevert.

Kijk je zelf vaak verder dan het 5e resultaat? Vast niet, en dat geldt niet alleen voor jou. Gemiddeld halen de top-5 posities in Google 67,6% van al het verkeer binnen. Zo’n 23% van de zoekers klikt op een AdWords-advertentie en de overige 10% wordt verdeeld over de rest van de zoekposities.

De opbouw van de zoekresultaten in Google.

In de figuur hierboven zijn AdWords advertenties rood gemarkeerd. Adverteerders betalen om hier te worden getoond. Het gele vlak is Google Shopping, een shoppingportaal van Google zelf. In het groen vlak staan de organische (gratis) zoekresultaten. Dáár hebben we het in dit artikel over.

Kortom, als jij producten verkoopt waarnaar gezocht wordt op Google, dan is het zaak om naar een zo hoog mogelijke plek te klimmen. Domineer je de zoekresultaten met een nummer-1 spot dan hark je ruim 30% van het zoekverkeer binnen. En het mooiste is: Je betaalt er niets voor!

Geen SEO zonder zoekwoorden. Je moet weten waar jouw klant in spe naar zoekt. Het in kaart brengen van de juiste zoekwoorden is daarmee altijd de eerste stap naar een betere vindbaarheid.

Voor een webshop zijn de producten altijd het uitgangspunt voor zoekwoorden, meestal in combinatie met andere woorden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • handtassen
  • handtas kopen
  • leren handtas
  • zwarte leren handtas

Je ziet, er is een verschil tussen een zoekwoord voor een categoriepagina, zoals handtassen en voor een productpagina, zoals zwarte leren handtas.  Voor de volledigheid: categoriepagina is een verzamelpagina met meerdere, soortgelijke producten. Op een productpagina staat één product.

Ok, so far, so easy. Maar met alleen een lijst productgerelateerde zoekwoorden ben je er niet. De concurrentie voor een goede positie in Google is moordend. En alleen door je zoekwoorden slim te kiezen kun jij nog jouw plekje veroveren. 

Een hoge plek in Google kan je wel 30% van al het zoekverkeer opleveren!

Op welke zoekwoorden jij je richt, hangt af van drie factoren: zoekvolume, concurrentie en zoekintentie. 

  1. Zoekvolume: Het aantal keer dat er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt
  2. Concurrentie: Hoeveel concurrerende pagina’s op hetzelfde zoekwoord willen ranken
  3. Zoekintentie: Het beoogde doel van de zoeker. Bijvoorbeeld informatie verzamelen, vergelijken of kopen 

In een ideale wereld heeft jouw zoekwoord een hoog zoekvolume, weinig concurrentie en zijn de zoekers koopgericht. Helaas geldt in de praktijk meestal: hoe ‘breder’ het zoekwoord, hoe vaker erop gezocht wordt en hoe hoger de concurrentie.

Een andere vuistregel is: hoe specifieker (minder breed) het zoekwoord hoe hoger de kans op conversie (koopbereidheid). Iemand die zoekt op nike sneakers kopen of wit wollen vloerkleed zal eerder tot koop overgaan, dan iemand die zoekt op sneakers kopen of vloerkleden

Bekijk het fictieve voorbeeld hieronder:

Het conversiepercentage (de kans op verkoop) is belangrijk bij het kiezen van je zoekwoorden.

De bovenste twee zoekwoorden hebben veel meer vertoningen. Toch leveren hoge posities op oozoo dames horloge en oozoo dames horloge rose bijna net zoveel conversies op, namelijk 27 en 11 tegenover 23 en 18. En die posities zijn een stuk gemakkelijker te behalen!

Je weet nu de belangrijkste ins-en-outs. Tijd om zoekwoorden te kiezen! Een handig hulpmiddel hierbij is de zoekwoordplanner van Google. Als je AdWords aan je Google account toevoegt kun je deze gratis gebruiken.

  1. Open de zoekwoordplanner en vul voor een product of categorie zoekwoorden in waar jij denkt dat op gezocht wordt. Inspiratie nodig? Kijk op Ubersuggest.io
  2. Kies als land ‘Nederland’, als taal ‘Nederlands’ en als netwerk ‘Google’
  3. Klik op ‘ideeën opvragen’

Als de tool klaar is, ga je naar het tabblad ‘Zoekwoordideeën’. Bovenaan staan de door jou ingevoerde zoekwoorden.

De zoekwoordplanner van Google is een ideale tool voor het vinden van zoekwoorden.

De kolommen concurrentie en voorgesteld bod geven een indicatie van hoe groot de concurrentie op het zoekwoord is. 

In de tweede tabel vind je zoekwoordsuggesties van Google zelf. Als je ziet dat deze te veel afwijken van de door jou ingevoerde zoekterm, klik je aan de linkerkant op ‘zoekwoordopties’ en zet je 'Alleen ideeën weergeven die nauw verband houden met mijn zoektermen' op AAN. Je krijgt dan een nieuwe lijst met suggesties.

Met behulp van de zoekwoordsuggesties vind je al snel geschikte zoekwoorden. Let er bij het invoeren en kiezen van zoekwoorden op dat:

  • De concurrentie en het voorgestelde bod niet te hoog zijn. Gebruik als richtlijn maximaal € 0,50
  • Je de juiste schrijfwijze en woordvolgorde kiest: dameshorloge of dames horloge, handtassen leer of leren handtassen. Probeer steeds allerlei variaties om te zien waarop het meest gezocht wordt

Doe voor elke productgroep dit onderzoek en bepaal zo je categorie zoekwoorden. Bijvoorbeeld:

  • Categorie zoekwoord: handtassen dames
  • Subcategorie zoekwoorden: michael kors handtassen, fab handtassen, leren handtassen, etcetera

Ook voor de productpagina's bepaal je zoekwoorden. Je houdt bij elke productgroep één strategie aan. Voor de productgroep ‘handtassen’ bijvoorbeeld:

  • Product ‘Fab Small Bag’: fab small bag handtas kopen
  • Product ‘Vans SK8 sneakers hoog': vans sk8 sneakers kopen

Het toevoegen van een conversiezoekwoord, zoals kopen is handig omdat je dan zowel de vindbaarheid als de kans op conversie vergroot. Zo kun je in het laatste voorbeeld gevonden worden op sk8 sneakers kopen, maar ook op vans sk8 sneakers. Beide woordcombinaties komen er in voor.

Tenslotte moet je weten dat met 'concurrentie' in de zoekwoordplanner, de concurrentie in de betaalde (AdWords) resultaten bedoeld wordt. Dit gaat dus niet over de (gratis) organische resultaten. Test voor belangrijke pagina's daarom ook altijd zelf in Google jouw zoekwoorden, om te kijken of de concurrentie in de organische resultaten overeenkomt met de zoekwoordplanner.

In het voorbeeld hieronder was de concurrentie volgens de zoekwoordplanner op het zoekwoord ronde bijzettafel kopen hoog. Maar als we kijken in Google zien we dat dit zoekwoord slechts op één pagina in de top-3 resultaten terugkomt. Het is dus een prima zoekwoord om te kiezen.

Voer bij belangrijke pagina's altijd de zoekterm in Google in. Je ziet snel hoe hoog de concurrentie echt is.

Zoekwoorden vormen de basis voor al je verdere SEO inspanningen. Goed onderzoek is dan ook essentieel om hoger in Google te komen. Volgende week laat ik je zien hoe je de zoekwoorden op je website gebruikt!

Heb jij al goed over je zoekwoorden nagedacht?

Andere artikelen uit deze blog-reeks:

 

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.