start direct

8 stappen om moeiteloos te starten met verzenden

SendCloud moeiteloos verzenden header.jpeg

Wanneer je een webwinkel gaat opzetten komt er ontzettend veel op je af. Nog voordat je daadwerkelijk start met verkopen, is het handig om na te denken over hoe je jouw orders bij de klanten krijgt. Maar waar begin je en waar moet je rekening mee houden in het verzenden van je orders? Wij geven je graag het ultieme spiekbriefje mee.

1. Kies de vervoerder(s) die het best bij je past

Wanneer je op Google zoekt naar verzendoplossingen, kom je verschillende aanbieders tegen. Wanneer ga je nou met welke vervoerder aan de slag? Het belangrijkste zal waarschijnlijk de prijs zijn, vooral wanneer je net start. Dat kan lastig zijn, want het hangt van een aantal factoren af hoeveel je voor een zending betaalt:

  • Gewicht van het pakket
  • Omtrek van het pakket
  • Land vanaf waar je het pakket verstuurd
  • Land waar je naartoe verstuurd
  • Met of zonder Track & Trace
  • Met of zonder verzekering

Door gebruik te maken van meerdere vervoerders, bijvoorbeeld via een verzendtool zoals SendCloud, kun je per product bepalen welke vervoerder het best bij je zendingen past. Verkoop je bijvoorbeeld producten zoals CD’s, boeken of sieraden? Dan is brievenbuspost of een brievenbuspakje de uitgelezen mogelijkheid. 

2. Verhoog conversie met bezorgopties in je check-out

Een voordelige prijs drukt de kosten en dat is natuurlijk ontzettend interessant. Maar wist je dat consumenten de check-out verlaten wanneer het pakket niet geleverd kan worden waar en wanneer zij dat willen? Denk naast de reguliere 24-uurs levering ook eens aan verzendopties same day delivery, met verlate cut-off tijd of een expresslevering. Vergeet vooral niet om in je productomschrijving te communiceren wanneer de klant het pakket kan verwachten, waardoor je conversie verhoogt.

Via het beheer van jouw shop voeg je jouw verzendmethode(s) toe in je check-out. In dit support item lees je meer over hoe je de verzendtabel geschikt maakt voor jouw logistieke partner.

3. Welke verzendkosten hanteer je in je webwinkel?

Het aanbieden van gratis verzenden wordt steeds populairder in e-commerce land. Uit onderzoek blijkt ook, dat daardoor steeds minder check-outs worden verlaten. Helaas, is verzenden voor jou nooit gratis. Daarom heb je een aantal opties in je webwinkel:

  1. Verhoog de productprijzen in je shop, om je verzendkosten te dekken
  2. Betaal de volledige verzendkosten uit je marges (jij betaalt dus de volledige kosten)
  3. Verhoog maar een klein gedeelte van productprijzen, om een gedeelte van de verzendkosten te dekken.
  4. Gratis verzenden vanaf een minimaal orderbedrag
  5. Vaste kosten rekenen voor je zendingen

Vooral wanneer je net start is volledig gratis verzenden onmogelijk. Daarom is gratis verzenden vanaf een minimaal orderbedrag aan te raden. Daarmee stimuleer je ook nog eens extra aankopen en kun je klanten trekken door “gratis verzenden” te communiceren in je webwinkel. In dit blog vind je meer tips om een succes te maken van jouw verzendproces.

4 Probleemloos verzenden? Alleen met een goed verpakt product

Wanneer je stap één tot en met drie hebt bepaald, kun je aan de slag met binnengekomen orders. Nu dien je jouw orders te verwerken en te verzenden. Je verpakking is daarin cruciaal. We zetten daarom een aantal praktische tips op een rijtje, zodat je de kans op een beschadigd product verkleint.

  • Gebruik een stevige verzenddoos of gevoerde envelop. Vul de ruimte (houd een ruimte van minimaal 6mm aan) tussen je product en de verpakking op met bubbelfolie of piepschuim.
  • Gebruik sterke tape van minimaal 48mm breed.
  • Verzend je breekbare producten? Dan kun je het best werken met (golf)karton dat uit meerdere lagen bestaat.
  • Zorg er altijd voor dat je pakket aan de voorwaarden van de vervoerder voldoet. Is je zending te groot of te zwaar? Dan zal de vervoerder toeslagen aan je doorbereken.
  • Unieke klantervaring meegeven? Werk dan met verpakkingen in eigen huisstijl en/of voeg een persoonlijke note toe om herhaalaankopen te vergroten

Zeker van een goed verpakt product? Dan durf je het op iedere zijde te laten vallen!

5. Aanvullend verzekeren?

Houd er altijd rekening mee dat je pakketten standaard niet verzekerd zijn. Verzend je producten van hoge waarde? Verzeker ze dan altijd! Wanneer je klant het pakket beschadigd of zelfs niet ontvangt, dan volgt er vaak al gauw een negatieve review over jouw webwinkel. En dat terwijl jij er zelf niets aan kunt doen. Vervoerders verwerken dagelijks miljoenen pakketten, daarom kun je via een verzekering risico’s vermijden. Sommige verzendopties zijn standaard verzekerd voor een bepaald bedrag. Daarnaast heb je de optie om per zending te kiezen voor een aanvullende verzekering. Wanneer er dan iets misgaat en je voldoet aan de verpakkingseisen, krijg je de inkoopkosten van je product inclusief kosten voor de zending vergoed. Zo kun jij de klant het pakket, zonder verlies, nogmaals opsturen. 

6. Verzendlabels printen

Handmatig verzendlabels aanmaken is op geen enkele manier een aanrader. Zelfs niet wanneer je net begint. Je doet er goed aan op zoek te gaan naar een automatische oplossing, zodat je tijd en dus geld kunt besparen. Via een verzendtool zet je orders direct om in verzendlabels. Wil je nog sneller verzendlabels printen? Dan is een labelprinter de ideale oplossing. Sla de instellingen van deze labelprinter op en je hebt er geen omkijken naar en print je al je labels aan één stuk achter elkaar. 

7. Ready, set, go

Wanneer je alle voorgaande stappen hebt doorlopen is je pakket klaar voor verzending. Maar hoe zorg je er nu voor dat je pakket bij je klant komt? Dat ligt aan de gekozen vervoerder en verzendoptie. Zo kun je jouw pakketten afgeven bij een servicepunt van jouw gekozen vervoerder, waarnaar het pakket via de sorteercentra met de chauffeur bij je klant wordt geleverd. Er zijn vaak ook (gratis) pick-up opties. Dat wordt interessant wanneer je veel orders per dag verwerkt. Zo kun je met de vervoerder dan een standaard dag of dagen afspreken, zodat je pakketten worden opgehaald en de volgende dag in huis zijn. 

8. “Je bestelling is onderweg”

Last but not least, vergeet vooral je klant niet op de hoogte te houden van de status van de zending. Het beste nog kun je nadat je de order hebt ontvangen, al een (automatische) mail sturen, met daarin informatie dat de bestelling succesvol is ontvangen. Betrek je klant bij het leverproces en houd je klant op de hoogte van de exacte tijd wanneer geleverd wordt. Consumenten vinden het fijn om de bestelling te kunnen volgen. Maak daarom gebruik van persoonlijke berichten. Vergeet niet om dit in je webwinkel zelf ook te vermelden op productpagina’s en in de check-out. 

Heb je een Mijnwebwinkel shop? Dan wordt automatisch een orderbevestiging gestuurd naar je klanten. Wanneer je de status van een order wijzigt naar Verzonden dan heb je de optie om eventueel nog een mail te sturen met een bevestiging dat het pakket verzonden is.

Tot slot

Het verzenden van pakketten brengt veel en vaak moeilijke keuzes met zich mee. Jij bent en blijft verantwoordelijk voor de order, totdat je klant het pakket succesvol heeft ontvangen. Daarom hopen we dat deze checklist een handje helpt, zodat je moeiteloos en vooral succesvol kunt verzenden. Op naar (nog meer) orders! Veel succes.

De basis voor een goede webwinkel

Droom jij ervan om je eigen webwinkel te starten maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Mijnwebwinkel heeft een gids voor je opgesteld met alle informatie die je nodig hebt.

Download de gids