02 oktober 2019

Binnen een jaar 3200 Instagram volgers! [praktijkcase]

Instagram #followers #groei #praktijkcase
Inge Muijshondt
Content Marketeer | Mijnwebwinkel

Misschien herken je het: je ziet Instagram-accounts met veel volgers en je vraagt je af hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. Ik had hetzelfde toen ik een jaar geleden -naast mijn baan bij Mijnwebwinkel- mijn eigen webshop begon. Toch is het ook mij gelukt! Met deze tips help ik jou om binnen een korte tijd ook veel Instagram-volgers te krijgen.

Nog steeds sta ik versteld als ik mijn Instagram statistieken bekijk. Afgelopen week heb ik 6.000+ accounts bereikt en zijn mijn posts 52.000 (!) keer weergegeven. Ook heeft Linje inmiddels meer dan 3200 volgers op Instagram.

Instagram statistieken

1. Facebook communities
Als je start met je webshop begin je vaak op punt nul qua volgers en bekendheid. Een goede manier om ervoor te zorgen dat de eerste mensen met jouw bedrijf in aanraking komen is door middel van Facebook groepen zoals Webshop Academy Club en Succes met je Webshop. Hier komen regelmatig oproepen voorbij waarin mensen op zoek zijn naar inspirerende accounts.

Zelf was ik op zoek naar een goede prijs voor mijn producten en deze vraag heb ik gepeild in deze groepen. Dit heeft voor veel nieuwe volgers (en zelfs al eerste orders!) gezorgd, zonder dat ik dit als doel voor ogen had. Let er wel op dat je geen dingen vraagt ‘om het vragen’ of dat je te veel reclame maakt voor jouw shop.

Facebook bericht in de groep 'Je eigen webshop?!'

2. Volg accounts in jouw branche
Een bekende maar nog steeds succesvolle manier om te zorgen voor meer volgers, is door accounts in je branche te gaan volgen in de hoop dat ze jou terug volgen. Let er wel op dat je de accounts niet gaat volgen om ze vervolgens te ontvolgen. Dit is niet netjes én de accounts kunnen dit zien (verderop lees je hoe) waardoor de kans groot is dat ze jou ook weer ontvolgen!

3. Instagram advertenties
Als je net begint met Instagram kan het helpen om Instagram advertenties in te zetten. Dit hoeft niet veel te kosten: met €30,- advertentiebudget kun je al veel nieuwe volgers krijgen. Klik bij de gewenste post op 'Promoten' en kies bij ‘Doelgroep’ voor ‘Vergelijkbare doelgroep’ zodat je weet je dat je mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw product. Bij mij was het zo dat veel mensen de geadverteerde post wel liketen maar me niet gingen volgen. Ik besloot hen zelf te gaan volgen en op het moment dat ik dit deed volgden zij mijn account terug.

Je kunt natuurlijk iedere maand adverteren maar ik heb gekozen om dit alleen de beginperiode te doen om zo niet te veel geld uit te geven aan adverteren :)

Instagram post: kies bij het bericht voor promoten en vervolgens voor 'automatische doelgroep'

Klik op de blauwe 'Promoten' knop en kies vervolgens voor de doelgroep 'Automatisch'

4. Follow trains
Omdat mijn account zich bevindt in de interieurbranche heb ik veel gehad aan de zogenaamde ‘Interior Follow trains’. Hierbij posten een aantal accounts dezelfde post. Het idee is dat je alle accounts uit de fictieve ‘trein’ gaat volgen en reageert met een emoji. Bij interesse volgen zij jouw account binnen 24 uur terug. Het doel van deze trains is inspirerende (interieur) accounts te leren kennen. Helaas is het niet eenvoudig om de follow trains op basis van de hashtag #followtrain te vinden. Maar vaak als je veel interieur accounts gaat volgen kom je ze vanzelf tegen.

Instagram post met een oproep voor een interieur follow train

5. Instagram PODS
In navolging op de follow trains heb je ook de zogeheten PODS. Dit zijn privé groepen van 10-15 Instagrammers uit dezelfde branche die elkaar posts liken en erop reageren. Het doel is om veel interactie te genereren en daardoor een groter bereik te krijgen. Voor mij bleek een POD niet haalbaar vanwege de grote hoeveel tijd die hierin gaat zitten. Mocht je deze tijd wel hebben kan een POD erg handig (en gezellig) zijn. Je kunt zelf een POD beginnen door een gezamenlijke chat te starten door op Instagram of in Facebookgroepen het animo te peilen.

6. Followers App
Ik vind het zelf erg fijn om inzicht te hebben in de cijfers van mijn account en gebruik hier de gratis app ‘Followers’ voor. Met deze app zie je precies wie je is gaan volgen en ontvolgen, welke post de meeste likes en reacties heeft gekregen en wie je meest betrokken volgers zijn.

Screenshot Follower App Linje

7. Benader influencers
Zijn er accounts (met veel volgers) op Instagram die perfect passen bij jouw product? Kijk eens of zij wellicht iets voor jou kunnen betekenen. Stuur ze een gratis product in ruil voor mooie foto’s en een post waarin jouw merk wordt benoemd. Ook kun je een samenwerking met een influencer opzetten in de vorm van een winactie. Ik heb een zo een hele toffe winactie georganiseerd met Laura Schra.

Instagram post van Laura Schra met de winactie in samenwerking met Linje

8. Locatie hashtag
Voeg een locatie toe aan je berichten. Vooral als je een fysieke winkel hebt of dienst aanbiedt is dit erg handig. De kans is groot dat mensen die bij je in de buurt worden zo met jouw merk in aanraking komen. Sta je op een event? Vergeet dan ook zeker niet om de locatie toe te voegen. Dit is dé manier om gevonden te worden omdat veel bezoekers hier op zoeken. 

In mijn geval verkoop ik regelmatig producten met bekende gebouwen, skylines, plattegronden of huizen. Ook aan deze borden voeg ik de locatie toe van de plek die is afgebeeld, omdat mensen die op deze locatie zo het product zien en wellicht ook iets willen bestellen!

Instagram post met huis en locatie

9. March Meet The Maker
Als je in maart al actief was op Instagram heb je er waarschijnlijk wel iets van voorbij zien komen: March Meet the Maker. Dit is een jaarlijke Instagram challenge waarbij creatievelingen een maand lang meenemen in wat ze maken en doen. Het doel? Elkaar supporten, nieuwe contacten leggen en je verhaal vertellen. Bij Mijnwebwinkel besteedden we er ook aandacht aan door iedere dag deelnemers uit te lichten op ons het Instagram account.

10. Vermelding in tijdschriften
Een goede manier om naamsbekendheid te verkrijgen is door vermeldingen in tijdschriften. Linje heeft 2 hele mooie vermeldingen gekregen in Fabulous Mama en in de Ariadne at Home wat voor veel nieuwe volgers heeft gezorgd. Als je zelf tijdschriften benadert zorg dan voor foto's van goede kwaliteit en een onderscheidend product. Zo is de kans het grootste dat het geplaatst wordt.

Pagina uit de Ariadne at Home over keramiek

11. Interviews/blogs
Probeer te zorgen dat andere sites een interview over jou en je merk plaatsen. Dit is niet alleen goed voor extra volgers (want vaak delen zij het interview via hun Instagram account), maar ook voor linkbuilding waardoor je site beter vindbaar wordt. Over Linje is een mooi artikel geplaatst op het interieurblog Huus van Truus

12. Winacties
Het is een feit: mensen houden van gratis. Ik heb er veel volgers bij gekregen door een winactie uit te zetten. Dit kan al op een heel eenvoudige manier: geef een gratis product weg en laat mensen kans maken door je te volgen en 2 anderen te taggen. Zo vergroot je jouw bereik enorm en het kost je relatief weinig moeite. Zelf probeer ik niet te vaak een winactie te houden om geen afbreuk te doen aan mijn merkwaarde (want je geeft je product toch gratis weg). Maar wie weet leent jouw product zich perfect voor structurele winacties.

Instagram post Linje winactie Valentijn

13. Laat anderen content voor jou creëren
Mijn producten zijn bedoeld als interieurdecoratie, dus interieurfoto’s zijn belangrijk om te laten zien. Door mensen actief te vragen om een foto van je product te plaatsen (geef ze bijvoorbeeld 10% korting op hun volgende aankoop) beschik jij over mooie nieuwe foto’s en je geeft je klant een extra stukje exposure. Win-win!

Instagram post Huisje aan het Spoor bordjes Linje

14. Shout outs
Doe bij speciale dagen zoals ‘Dag van de kleine webshop’ of gewoon zomaar eens een shout out naar webshops/accounts die jou aanspreken. Het is niet alleen erg sociaal maar het kan er ook voor zorgen dat zij jou ‘terug shouten’ zoals het zo mooi heet.

Instagram post van Wonenbyons met een shout out naar Linje

Regelmatig doen mensen spontane shout-outs naar Line, zo lief!

Instagram post Small Business Saturday

Zelf probeer ik het ook te doen, bijvoorbeeld met de Small Business Saturday

Er gaat veel tijd in zitten maar het is zo leuk als je jouw account ziet groeien. Ik ben in ieder geval erg trots op wat ik met Linje heb bereikt! Mocht je twijfel of Instagram iets voor jou is: voor mij geldt dat ik bijna al mijn opdrachten binnenkrijg van mensen die Linje via Instagram kennen. 

Laat je hieronder weten of je iets aan de tips hebt?

PS. Volg Mijnwebwinkel en Linje via Instagram als je het leuk vindt om op de hoogte te blijven. 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.