De voor- en nadelen van de verschillende online verkoopkanalen
Wil jij online verkopen, maar weet je nog niet hoe? In dit blog delen we de 3 meest gebruikte verkoopkanalen inclusief de voor- en nadelen per kanaal.
Verkoopkanaal 1: Marketplaces
Een marketplace is een webshop waar externe verkopers hun producten kunnen verkopen. Het verkopen via marketplaces zorgt voor extra afzetkanalen en meer bereik voor jouw producten. Daarnaast regelen marketplaces ook zaken als transacties en logistiek. Bekende marketplaces zijn Bol, Marktplaats, Etsy, Amazon en eBay.
Voordelen:
- Marketplaces hebben een groot bereik. Door je producten aan te bieden op marketplaces heb je direct toegang tot nieuwe doelgroepen en grote bezoekersaantallen.
- Als je net bent begonnen met je merk en nog niet kan of wilt investeren in een eigen webshop, dan kan je alvast beginnen met verkopen op een marketplace. De investering hiervoor is laag en kan al veel resultaat opleveren.
- Marketplaces investeren flink in marketing waardoor jij kan meeliften op de promotie van hun webshop. Iedereen kent de tv-reclame van Bol wel rondom de feestdagen.
- Je kunt gemakkelijk je risico spreiden door op verschillende marketplaces tegelijkertijd te verkopen.
- Wil je uitbreiden naar het buitenland? Via een buitenlandse marketplace kan je simpel testen of er vraag naar jouw product is in dat land. Bijkomend voordeel is dat je jouw webshop niet hoeft te vertalen en je niet hoeft te verdiepen in vreemde valuta.
Nadelen:
- Er is veel concurrentie op marketplaces. Je moet daardoor écht goed je best doen om hoog te eindigen in de zoekresultaten.
- Een marketplaces is niet gratis: je betaalt een commissie per verkocht product, dit betekent een lagere winstmarge. Dit percentage kan oplopen tot wel 20%.
- Het vergroten van de beleving van je eigen merk is een uitdaging, omdat consumenten zich niet bewust zijn dat zij hun aankoop bij jou doen, maar in plaats daarvan bij de marketplace.
- Het is veel moeilijker om een band op te bouwen met klanten die hun producten via een marketplace kopen dan klanten die producten via jouw eigen webshop kopen.
- Consumenten hebben minder vertrouwen in een marketplace-verkoper die geen eigen website of webshop heeft.
Verkoopkanaal 2: Social Media
en andere plek om online te verkopen is op social media, zoals op Instagram of TikTok. Social Media is een verkoopkanaal waar je eenvoudig mee kan starten en waar je snel een groot bereik kan creëren. Dit zijn de voor- en nadelen van verkopen op social media:
Voordelen:
- Een van de grootste voordelen is natuurlijk dat social media als verkoopkanaal gratis is. Er is geen investering nodig om hiermee te starten.
- Tevreden klanten en bezoekers van je pagina kunnen content makkelijk delen, waardoor je snel veel bereik kunt opbouwen.
- Je gebruikt social media kanalen waarschijnlijk al, waardoor je al weet hoe het werkt.
- Instagram en TikTok zijn perfect voor het inspelen op trends. Je kan gebruikmaken van hashtags, muziek en teksten om makkelijk gevonden te worden. En wie weet ga jij wel viral.
Nadelen:
- Potentiële klanten hebben minder vertrouwen in je bedrijf omdat je via social media geen duidelijk overzicht kan creëren met juridische gegevens, keurmerken en veelgestelde vragen.
- Social media is niet ontworpen voor verkoop, daardoor vind je hier ook geen officieel betaalsysteem
- Als je gaat groeien met het aantal verkopen, dan gaat het veel tijd kosten om alles goed bij te houden. Je hebt geen makkelijk overzicht van bestellingen en producten, omdat social media niet geoptimaliseerd is voor verkoop.
Verkoopkanaal 3: Webshop
Tot slot kan je natuurlijk verkopen op een webshop. Dit is het meest gekozen verkoopkanaal voor bedrijven die een merk willen opbouwen en laten groeien.
Voordelen:
- Je hebt een professionele uitstraling. Jij kan jouw webshop zo inrichten dat het helemaal aansluit bij jouw merk en producten.
- Het komt betrouwbaar over. Een eigen webshop waar moeite en tijd in is gestoken, wekt vertrouwen. Ook kun je gemakkelijk onderdelen toevoegen waardoor het nog betrouwbaarder overkomt, zoals een keurmerk, reviews of een leuke 'over ons'-pagina.
- Een webshop is een goede basis om verder op te bouwen. Alles is makkelijk te koppelen, zoals verzendpartijen en betaalsystemen.
- Je kunt je totale assortiment op een overzichtelijke manier op één plek tonen. Hierdoor is het makkelijker om extra aankopen te stimuleren.
- Op jouw webshop kan je ook zelf contactgegevens opvragen. Vraag bijvoorbeeld emailadressen op om nieuwsbrieven te kunnen versturen en herhaalaankopen te stimuleren.
- Je bent zelf in de lead om je webshop te optimaliseren waar het voor jouw bedrijf nodig is, zo kun jij zelf zorgen voor dé perfecte klantreis.
Om een webshop te starten is geen grote investering nodig. Bij Mijnwebwinkel start je al een webshop voor €20,- per maand.
Nadelen:
- Bezoekers komen niet ‘zomaar’ op je webshop terecht. Hiervoor moet je je marketing op orde hebben. Denk aan een Instagram en TikTok kanaal, goede SEO-teksten om vindbaar te zijn in Google of misschien zelfs betaalde advertenties.
- Het kost wat meer tijd om je webshop volledig in te richten, dan wanneer je op marketplaces of via social media verkoopt.
MEES & CO
Wil jij net zoals Jeroen en Angela van MEES&CO een webshop starten om je producten te verkopen? Dan volgt de belangrijke keuze om je webshop te laten bouwen of zelf te bouwen. Met andere woorden: ga je voor SaaS of Open Source? In onze gids: 'Je webwinkel starten: SaaS vs. Open Source' lees je meer over de verschillende opties én vind je een handige invul-checklist waarmee jij een goede beslissing kan maken wat het beste bij je past.