start direct

Deel 2: Strategisch en doelbewust blogs schrijven

Header---Blog-deel2.png

Als je besluit om een blog te beginnen, is een effectieve strategie belangrijk. Een succesvolle blogstrategie zorgt ervoor dat je gegarandeerd klanten aan je webwinkel bindt. Jij bent immers die winkel met leuke, leerzame en relevante blogs! In dit artikel vind je tips om van jouw blogstrategie een klantenmagneet te maken.

Heb je nog geen blog? In het vorige deel lieten we je zien hoe je een blog aan je webwinkel kunt koppelen. 

Wie vormt je doelgroep?

Je doelgroep is het allerbelangrijkst als je een blog- of contentstrategie bedenkt. Je schrijft de blogs immers voor die doelgroep met een bepaald doel. Stel jezelf vragen als: Wil je nieuwe klanten binnenhalen, oude klanten informeren of bedrijven laten weten wat voor potentiële partner jij bent? 

Het mooie is dat je doelgroep op het blog kan reageren, zodat er een wisselwerking van reacties ontstaat. Op die manier krijgt je klantencontact een flinke boost, iets wat je reputatie absoluut ten goede zal komen. Klanten voelen zich dan immers meer betrokken bij een webwinkel en zullen sneller terugkeren als ze weten dat jouw blogs telkens vol waardevolle content staan.

Verdiep je in de interesses van je doelgroep en probeer bepaalde trends te vinden in hun gedrag. Op die manier schrijf je blogs die relevante waarde hebben voor je doelgroep.

De juiste dosering en perfecte timing

Om ervoor te zorgen dat klanten graag terugkeren op jouw webpagina, is er meer nodig dan enkel een blog met waardevolle content. Dosering en timing zijn hierbij belangrijke factoren. 

In het wilde weg blogs afvuren heeft weinig zin: blogs worden al snel repetitief waardoor een klant minder gemotiveerd is om ze allemaal te lezen. Post dus niet elke dag een nieuw blog, maar gun je klanten de tijd om het nieuwste blog te lezen. Laat je echter wekenlang niets van je horen, dan zullen klanten op een gegeven moment ook niet meer de moeite nemen om je pagina te bezoeken. Ze verwachten dan immers geen nieuw blog meer.

Zoek de gulden middenweg en post om de één à twee weken een nieuw blog. Post ze bij voorkeur telkens op dezelfde dag, zodat klanten weten wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten. 

Welke vriend ben jij?

Je wilt een goede relatie opbouwen met je (potentiële) klanten, zodat ze graag bij je terugkomen. Van een goede vriend wil je ook weten wat je kan verwachten, dus zorg ervoor dat de klanten dat gevoel ook bij jou hebben!

Bij het verzinnen van onderwerpen moet je, zoals eerder is benoemd, rekening houden met de interesses en bezigheden van je doelgroep. Zorg er echter voor dat je niet te commercieel overkomt. Daarnaast is het belangrijk dat klanten je niet alleen als ‘leuke vriend’ gaan zien; je blijft immers een bedrijf en je wilt dat mensen je producten of diensten afnemen. Wederom is de gulden middenweg het sleutelwoord.

Bekijk het zo: bij wie ga je liever langs – de vriend die alleen belt als hij/zij iets van je nodig heeft of de vriend die om de zoveel tijd even vraagt hoe het met je gaat? Juist. Wees die vriend die vaker iets van zich laat horen en blog niet alleen als je een product aan de man wil brengen. Schrijf dus ook blogs die niet zozeer zijn bedoeld om iets te verkopen of te promoten, maar blog ook over leuke nieuwsfeitjes, anekdotes of tips voor de feestdagen. Klanten komen dan graag terug om te zien of je weer iets unieks of verrassends te vertellen hebt!

 

Maak gebruik van populaire series

Het is slim als je blogs elkaar opvolgen, als deel van een reeks of serie. Series zijn immens populair; iets waar een bedrijf als Netflix over mee kan praten. Mensen houden van structuur en opvolging.

Werken er meerdere mensen bij je webshop? Schrijf dan bijvoorbeeld om de twee weken een ‘10 vragen aan…’ blog, waarin je telkens een werknemer enkele vragen stelt. Zo krijgen klanten een beeld bij de mensen achter de schermen, iets wat de band tussen winkel en klant zal versterken. Dit kun je uiteraard ook toepassen op klanten. Stel om de zoveel tijd een paar vragen aan enkele vaste klanten. Dit verhoogt de betrokkenheid van klanten en zorgt ervoor dat ze blijven terugkeren om het volgende deel van de reeks te lezen.

Zulke series kun je natuurlijk ook toepassen op je producten. Schrijf bijvoorbeeld in de vakantieperiode een serie zoals ‘ik ga op reis/wintersport en ik neem mee…’, waarin je wekelijks vertelt over producten die handig zijn om mee te nemen op reis. Als je werkzaam bent in de voedselindustrie, kan dit in de vorm van een ‘recept van de week’.
 
Dit zijn natuurlijk allemaal voorbeelden. Wees creatief en creëer een reeks blogs die ervoor zorgt dat bezoekers graag nog eens een bezoekje brengen aan je webshop. Doe je het goed, dan smachten bezoekers naar nieuw leesmateriaal.

Elke woensdag verschijnt er op het populaire foodblog van In love with health 'SKINNY': een gezonde versie van een guilty pleasure

Wanneer schrijf ik waarover? Een contentkalender helpt!

Hierboven staan een aantal tips over strategisch bloggen, rekening houden met je doelgroep en invulling geven aan je blogs. De hamvraag blijft echter nog steeds: wanneer schrijf ik en wat schrijf ik?
 
Het beste hulpmiddel hierbij is een contentkalender. Een contentkalender is eigenlijk net zoals een verjaardagskalender, maar dan – je raadt het nooit – met contentsuggesties in plaats van verjaardagen.

Zo kun je denken aan de voor de hand liggende dagen – zoals Kerstmis, Valentijnsdag, Werelddierendag en Halloween – ter inspiratie voor je blogs, maar het is natuurlijk veel leuker om wat minder bekende dagen in je contentkalender te zetten! Denk hierbij aan:

  • 2 februari: Warmetruiendag
  • 4 juni: Opa en Oma dag
  • 2 juli: Wereld UFO dag
  • 13 augustus: Linkshandigendag

Ja echt, er is een Wereld UFO dag. Als je op internet zoekt naar bijzondere dagen, vind je veel meer van dit soort minder bekende ‘feestdagen’. 

Een contentkalender is een bron van inspiratie als je even niet weet waar je over kunt schrijven. Noteer bijvoorbeeld wanneer de vakantie begint of wanneer je nieuwe collectie verschijnt. Op deze manier heb je altijd inspiratie en vergeet je nooit om ergens op in te haken!

Een contentkalender biedt je een zekere houvast, maar dit betekent niet dat je alles van tevoren moet gaan plannen. Een spontaan blog is natuurlijk nóg beter! Neus bijvoorbeeld eens op nieuwssites als Nu.nl en kijk of je met jouw bedrijf kunt inhaken op een leuk, actueel nieuwsitem. Je kunt ook meer persoonlijke blogs schrijven, bijvoorbeeld over iets wat je hebt gezien of meegemaakt. Zorg wel altijd dat de koppeling met je webwinkel duidelijk is!

Tip: Aan het begin van het jaar hebben alle Mijnwebwinkel gebruikers een contentkalender ontvangen. Hier kun je de kalender terugvinden en downloaden.

Een blog begonnen… en dan?

Zo, je strategie is er en je weet waarover je kunt schrijven. Wat dan? In deel 3 van deze blogreeks leer je alles over het uitwerken en daadwerkelijk creëren van je blogs. In het vorige artikel lees je alles over hoe je jouw blog koppelt aan je Mijnwebwinkel shop.