Deel 3: Een blog begonnen… en dan?

Header---Blog-deel3.png

Een blog bijhouden is méér dan alleen het verzinnen van originele onderwerpen. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers je blog blijven lezen en hoe maak je jouw blog vindbaar voor nieuwe bezoekers? Plaatsing en timing spelen hierbij een grote rol.

In het vorige blog over een blog beginnen maakten we je wegwijs in de wereld van blogs: waarom het handig is om een blog bij te houden, op wat voor manieren je (potentiële) klanten het best kunt benaderen en met welke onderwerpen.

Ga voor perfecte inhoud en uitwerking

Met de juiste onderwerpen op zak wordt het nu tijd om je blog daadwerkelijk uit te werken. Het is handig om voor jezelf duidelijk te hebben welke onderdelen je sowieso wilt laten terugkomen in je blog en welke extra’s je wilt benoemen. Dit kunnen acties zijn, maar ook leuke weetjes, prijsvragen of tips. 

Inhoudelijk gezien moet een blog je doelgroep triggeren, maar het oog verlangt ook wat. Voorkom dus grammaticale ongelukjes, zoals spelfouten, rare zinsconstructies en ontbrekende interpunctie. Ben je niet helemaal zeker van je eigen kunnen qua inhoud of spelling? Geen probleem: er zijn partijen die je hiermee kunnen helpen en je kunnen voorzien van pareltjes van teksten.

Timing: wanneer plaats ik een blog?

In het vorige artikel werd al over dosering en timing gesproken. De gulden middenweg bleek hier van groot belang. Die gulden middenweg is net zo belangrijk bij het timen van je blogs. Zo heeft midden in de nacht iets posten natuurlijk weinig zin omdat veel mensen dan slapen. Uiteraard kunnen lezers de blog een dag later lezen, maar als je je blog combineert met social media (waarover later meer), kun je hem beter plaatsen op een moment dat veel mensen de beschikking over internet hebben.

Eerlijk gezegd is er geen algemene tip die het antwoord vormt op 'Wanneer kan ik een blog het beste plaatsen?'. Dat is namelijk voor elke branche en doelgroep anders. Er is echter wel een richtlijn die je kunt aanhouden. Zo werken blogs doorgaans het beste als je deze online zet op maandag t/m donderdag. Het liefst doe je dit in de ochtend, tussen 8:00 en 13:00 uur. Waarom dan? In het weekend heeft posten onvoldoende effect: er komen zoveel nieuwsitems voorbij dat jouw blog wordt overschaduwd. Op vrijdagen hebben veel mensen vaak plannen voor een halve dag en dus weinig tijd hebben om jouw blog te lezen. In de ochtend posten heeft zo zijn voordeel: mensen zijn nog fris en fruitig en gaan graag op onderzoek uit. Informatie wordt doorgaans beter onthouden dan wanneer je er al een lange werkdag op hebt zitten.

Het kan zijn dat het aantal lezers tegenvalt, zelfs met bovenstaande tips. Probeer dan gerust wat andere momenten uit. Elke doelgroep is immers anders. Aan de hand van meerdere resultaten krijg je al snel inzicht in wanneer jij jouw blog het best online kunt zetten. 

Het gebruik van social media

Timing is zeker van belang als je je blogs combineert met social media updates. Dit is een zeer slimme manier om je blogs onder de aandacht te brengen en mensen naar je webwinkel te dirigeren. De kans dat iemand die geïnteresseerd is in jouw producten of diensten je social media pagina’s volgt, is namelijk best groot. Je blogt over onderwerpen die potentiële of vaste klanten interesseren, dus deel die blogs vooral ook op je social media kanalen. Zo krijgen mensen die je webwinkel niet regelmatig bezoeken de blog (en je shop!) ook onder ogen. 

Timing is key

Ook voor social media updates zijn er richtlijnen die je kunt aanhouden. Dit is wel per kanaal verschillend, dus houd goed je doelgroep in gedachten. Zo kun je LinkedIn updates het beste op weekdagen posten van dinsdag t/m donderdag, tussen 10:00 en 18:00 uur. Je bericht posten op Facebook doe je het liefst op weekdagen van woensdag t/m vrijdag. Timing is hierbij belangrijk. Rond 13:00 uur is je kans op veel shares hoog, terwijl 15:00 voldoet voor de meeste kliks. Houd in ieder geval de middag aan voor je Facebook post en vermijd avonden.

Andersom is natuurlijk ook mogelijk. Breng in blogs je social media pagina’s onder de aandacht, zodat bezoekers je gaan volgen. Zo creëer je een mooie wisselwerking tussen je webwinkel en social media; een garantie voor online succes!

Je webwinkel en blogs koppelen

Een andere manier om je webpagina en je blogs te koppelen, is via je producten of diensten. Je hebt immers een webwinkel en je wilt iets aan de man brengen. De meeste bezoekers belanden op jouw website op zoek naar hetgeen jij verkoopt. Gebruik dat om mensen naar je blog of social media pagina’s te leiden!

Een voorbeeld: je verkoopt koffiezetapparaten en hebt een nieuw model in je webshop. Bij de productbeschrijving kun je verwijzen naar een blog over koffierecepten: “Benieuwd wat je allemaal kunt maken met dit nieuwe apparaat? Lees dan ons nieuwe blog!”, met een linkje. Dit kun je natuurlijk ook omdraaien, door in je blog te verwijzen naar je nieuwe producten. Doe dit echter niet te opzichtig, want dan komen je blogs al snel erg commercieel over. Verkoop je bijvoorbeeld tenten of kampeerspullen? Verwijs dan in je blog over vakantiebestemmingen eens subtiel naar je nieuwe collectie.

Tenslotte… Wat moet je niet doen?

Het is dus een absolute aanrader om via social media en productomschrijvingen je blog onder de aandacht te brengen, op de tijden dat mensen ze daadwerkelijk lezen. Uiteraard zijn er ook dingen die je beter niet kunt doen als je blogs schrijft.

Focus bijvoorbeeld niet al te veel op je eigen ervaringen en wat je allemaal doet op een dag. Schrijf op een leuke manier over gebeurtenissen of zaken die interessant zijn voor bestaande en potentiële klanten. Je kunt uiteraard wel je eigen visie op deze gebeurtenissen loslaten. Als webwinkeleigenaar weet je waar je het over hebt, dus je standpunten zijn wel degelijk interessant voor lezers.

Daarnaast zit geen enkele lezer te wachten op alleen maar cijfertjes. Natuurlijk is het leuk om zo nu en dan wat feitjes in je blog te verwerken, maar zorg er dan voor dat het niet te saai wordt. Vermaak je lezer, dan komen ze gegarandeerd terug.

Succes met bloggen!

Zo, die eerste blog is de deur uit. En dan? Experimenteer vooral veel met onderwerpen, tijden en social media, en kijk hoe klanten reageren op je blog. Op ten duur creëer je zo het beste blog en zal je al snel resultaat zien.

Bovenstaande tips helpen je bij het blogproces, maar gebruik ook vooral je eigen ervaringen en stijl om je blogs zo persoonlijk mogelijk te maken. Op die manier wordt je blog gegarandeerd een toegevoegde waarde voor je webwinkel. Succes!