29 december 2021

Dit was 2021: MWW editie!

Over ons Izzy
Izzy van Uden
Marketing | Mijnwebwinkel

Het einde van twintig eenentwintig is in zicht, hoog tijd om het jaar af te sluiten. We blikken graag terug op een veel bewogen maar ook mooi jaar waarin de e-commerce weer flink is gegroeid in Nederland!

We kijken terug op een volledig jaar coronapandemie. Waar we begin dit jaar nog de goede hoop hadden dat de vaccinaties corona zouden terugdringen, zitten we ondertussen (weer) in een harde lockdown. Ondanks dat de totale economie er vooralsnog nauwelijks onder lijdt, zijn de horeca en cultuursector wel hard geraakt. Ook fysieke winkels hebben weer een aantal keer hun deuren moeten sluiten dit jaar.

De Nederlandse e-commerce branche is daarentegen wederom gegroeid. De verschuiving van fysieke verkoop naar online verkoop is dan ook goed te zien in de cijfers. Het aantal webwinkels in Nederland is dit jaar met 35% gestegen naar 77.885, een jaar geleden waren dit er 57.700 (CBS, 2021).

Niet alleen kwamen er meer webwinkels bij, ook een groei in gemiddelde omzet is goed te merken in de markt. Dit merken wij ook aan de omzet die over ons platform draait, waar, ten opzichte vorig jaar 12% groei is te zien.

Wat er gebeurd is in de e-commerce in 2021

Dit jaar hebben we veel contact gehad met onze webwinkeliers. Zo zijn er ruim 7400 berichten geplaatst op de Mijnwebwinkel Community en heeft onze customer care meer dan 48.000 mails verstuurd! Ook dit jaar hebben zij weer zo goed mogelijke support geleverd. En wist je dat al bijna 150 webwinkels zijn geholpen met onze services? Er zijn al vele mooie shops gemaakt met de design services en ons Kickstart pakket!

Daarnaast zijn we weer superblij met jullie reviews op Kiyoh! Ons totale cijfer staat momenteel op een 8.7, maar we gaan natuurlijk voor een 10! Help jij ons een handje mee? :)

Contactmomenten met Mijnwebwinkel

Zoals je wellicht gemerkt hebt is ons platform weer verder ontwikkeld dit jaar. Zo hebben we de Bewaar voor later functie toegevoegd aan PREMIUM, hebben we de vormgeving van je webwinkel makkelijker gemaakt met de template instellingen, kun je je Instagram Feed toevoegen aan je shop en zijn de BTW instellingen uitgebreid met instellen per regio en het naar rato berekenen van BTW over verzendkosten.

Daarnaast is de uitstraling van de beheeromgeving flink op de schop genomen. Na een uitgebreid onderzoek onder Mijnwebwinkel gebruikers is er een nieuwe versie van het menu gelanceerd, waarin je dagelijkse bezigheden binnen één klik op je scherm staan. Instellingen die je wat minder vaak nodig hebt zijn wat verder weg geplaatst, zodat deze niet in de weg staan.

Naast nieuwe functies en aanpassingen zijn we dit jaar ook live gegaan in Frankrijk én zijn we overgestapt op de Cloud om jullie webshops nog beter te beschermen en een stabielere omgeving te creëren.
Last but not least hebben we veel tijd gestoken in het verbeteren van de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de Kassa App. Zo is deze compleet vernieuwd in stijl en hebben we veel met de Kassa App testgroep gespart over elke nieuwe versie van de App.

We zijn momenteel druk bezig met de doorontwikkeling van Mijnwebwinkel, dus ook komend jaar staan er mooie updates en functies op je te wachten!

Begin jouw jaar goed en begin je eigen webshop. Zo speel je in op alle groei die afgelopen jaren heeft plaatsgevonden én ben je zelf verantwoordelijk voor je succes. The sky's the limit!

Benieuwd waarom dit een goed moment is om een webshop te openen? Houd onze blog pagina in de gaten, begin 2022 staat er een toffe blog voor je klaar!

 

Meepraten over dit jaar? Word lid van de community!

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.