Een succesvolle webwinkel in 5 stappen

Succes-met-je-Webshop.jpg

In 2018 werden er bijna 10.000 webwinkels opgericht. In datzelfde jaar werden er ook 6.265 online winkels opgeheven. Webshops die niet de omzet haalden die ze hoopten of zelfs failliet gingen. Het starten van een webwinkel is vaak niet zo moeilijk, maar hem winstgevend maken blijkt lastig. In dit artikel legt Astrid van Succes met je Webshop uit welke 5 stappen je kunt doorlopen om van je webwinkel een succes te maken.

Een stappenplan voor webwinkeliers

Om van je webwinkel een succes te maken en er voldoende winst uit te halen, zijn er vijf stappen om te doorlopen:

  • Stap 1: De basis op orde
  • Stap 2: Maak van bezoekers klanten
  • Stap 3: Trek meer bezoekers naar je webwinkel
  • Stap 4: Slimme omzetverhogers
  • Stap 5: Maak van klanten fans

Stap 1 – De basis op orde

Voordat je aan de slag gaat met het promoten van jouw webwinkel is het belangrijk dat de basis helemaal in orde is. Wat is jouw doel, wat wil je bereiken met je webwinkel? Wat maakt jou anders dan je concurrenten en wie zijn nou eigenlijk jouw ideale klanten? Webwinkel eigenaren die deze vragen niet kunnen beantwoorden halen nooit de resultaten die ze hopen. Die zien hun webwinkel mislukken terwijl ze geen idee hebben wat er mis gaat. 

Stel jezelf doelen
Het stellen van doelen is een geweldige manier om je bedrijf structureel te laten groeien. Het is een stok achter de deur die ervoor zorgt dat je focus houdt, actie blijft ondernemen en deze acties ook bijstuurt als dat nodig is. Bepaal wat jouw zakelijke doelen zijn. Ben je al blij met één bestelling per dag of ga jij voor minstens tien bestellingen per dag? Bepaal ook welke acties je gaat ondernemen om je doelen te behalen en vergeet jezelf niet te belonen zodra je een doel behaald hebt.

Ken je klanten
Om echt succesvol te worden is het belangrijk dat je je doelgroep scherp afbakent. Focussen op een specifieke doelgroep tegenwoordig dé manier om op te vallen tussen je concurrenten, zelfs met een beperkt marketingbudget. Wie zijn de mensen die jouw producten kopen? En vraag jezelf ook af waaróm zijn jouw producten kopen. Lossen ze een bepaald probleem op? En waar kun je jouw doelgroep vinden? Is dat vooral online of ook offline?

Wat maakt jou uniek?
Datgene waarmee jij je onderscheidt van concurrenten, zijn je unique selling points. Deze moet je als webwinkelier kennen én communiceren richting je doelgroep. Als jij precies kunt vertellen wat de voordelen van jouw webwinkel of producten zijn, is het veel makkelijker om je producten te verkopen. Het is niet altijd even makkelijk om tot goede unique selling points te komen. Vaak moet je het unieke zoeken in een combinatie van factoren. Dus het aanbieden van same day delivery, een gratis cadeauservice én een persoonlijke service via WhatsApp bijvoorbeeld.

Stap 2 – Maak van bezoekers klanten

Het is natuurlijk geweldig als je bezoekers naar je webwinkel weet te trekken, maar aan alleen bezoekers heb je nog niet zoveel. Het wordt pas echt interessant op het moment dat zij besluiten om klant bij je te worden. Deze tips helpen je hierbij:

Creëer urgentie
Het creëren van urgentie is een slimme manier om de conversie in je webwinkel te vergroten. Om meer te verkopen dus. Je zorgt ervoor dat bezoekers snel een beslissing moeten nemen om een aankoop te doen. Door in de buurt van de bestelknoppen een tekst als: ‘nog slechts 1 op voorraad’ te plaatsen, krijgen bezoekers het gevoel dat ze er snel bij moeten zijn. Dit verlaagt de drempel om op de bestelknop te klikken. 

Hier lees je hoe je een stickertekst kunt toevoegen aan je artikel.

Voeg emotie toe
95% van beslissingen maken we vanuit emotie. Als je emotie in je teksten legt, is het veel makkelijker om mensen te overtuigen om te kopen. Ze herkennen zich in wat je schrijft en je boodschap wordt beter onthouden. Maak slim gebruik van deze kennis bij het schrijven van de productteksten. Om dit goed toe te kunnen passen, dien je je doelgroep heel goed te kennen. Wat zijn de wensen, behoeften, problemen en angsten van je doelgroep.

Bezoekers in je webwinkel hebben vaak een vraag of een probleem. Ze hebben bijvoorbeeld binnenkort een feestje met een bepaalde dresscode en hebben in hun kledingkast niets dat daarbij past. Door dit probleem op je website te benoemen, creëer je bevestiging en herkenning. Door vervolgens de oplossing van het probleem te presenteren (in de vorm van een product dat jij verkoopt) en de voordelen daarvan te benoemen zal je klant dat serieuzer overwegen dan wanneer je het probleem niet had benoemd. Wanneer je dus niet had ingespeeld op de emotie.

Stap 3 – Trek meer bezoekers naar je webwinkel

Als de basis van je webwinkel op orde is en je hebt je webwinkel zo ingericht dat je van bezoekers klanten kunt maken is het tijd om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken.

Zoekmachines zoals Google kunnen een enorme verkeersbron zijn voor je webwinkel. Als jouw website goed gevonden wordt op de woorden die jouw doelgroep intypt in de zoekmachine, kan je dat elke maand duizenden extra bezoekers opleveren. Zonder dat je een euro aan advertenties hoeft uit te geven. 

Weet jij welke woorden jouw doelgroep intypt? 
Als je met zoekmachine optimalisatie (SEO) aan de slag gaat dan is dit het eerste dat je mag onderzoeken. Houd ook rekening met de longtail zoektermen. Dit zijn de zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan, zoals ‘zwarte sneakers Adidas kopen’. Op deze specifieke zoektermen wordt weliswaar veel minder vaak gezocht dan op het algemenere zoekwoord ‘schoenen’, maar de concurrentie voor deze zoektermen is lager en de kwaliteit van de bezoekers is vaak hoger. Je hebt immers niet zoveel aan duizenden bezoekers die niet in jouw doelgroep vallen of die geen koopintentie hebben.

Zorg dat je weet welke zoekwoorden jouw bezoekers intypen op Google

Meer bezoekers door bloggen
Een effectieve manier om via zoekmachines meer bezoekers in je webwinkel te krijgen is door te bloggen. Dit is de basis van een goede marketingstrategie. Van één goedgeschreven en zoekmachine-geoptimaliseerd blog heb je jarenlang plezier en bovendien kun je de content die je produceert door te bloggen gemakkelijk hergebruiken in je nieuwsbrief en op sociale media. Het bespaart je enorm veel tijd als je jouw blogs ook in je nieuwsbrief plaatst, zodat je daarvoor niet apart content hoeft te schrijven. Daarnaast kun je uit een blogpost meerdere berichten halen die je op sociale media deelt. Door je blog via meerdere kanalen te verspreiden vergroot je je bereik, je naamsbekendheid en het aantal bezoekers in je webshop.

In dit blog leggen we uit hoe je een blog maakt voor je webshop.

Stap 4 – Slimme omzetverhogers

Door je conversie te verhogen en meer bezoekers te trekken zal je omzet stijgen. Er is echter nog een manier om je omzet te vergroten en dat is door klanten meer geld uit te laten geven. Er zijn verschillende technieken die je hiervoor kunt inzetten. Ik licht er een populaire methode uit:

Plaats onderaan de productpagina een aantal vergelijkbare hoger geprijsde producten. Hierdoor worden klanten in de verleiding gebracht om voor een duurder product te kiezen en dus meer geld uit te geven. Of toon juist kassakoopjes. Goedkope producten die impulsief gekocht worden en die aanvullend zijn op de producten die de consument in zijn winkelmandje heeft liggen. Denk aan batterijen bij speelgoed. 

Hier lees je hoe je andere artikelen bij je product toont.

Stap 5 – Maak van klanten fans

Yes! Het is je gelukt. Je krijgt een bestelling binnen. Nu hoef je er alleen maar voor te zorgen dat het product bij de klant aan komt en daarna kun je je weer focussen op de volgende klant. Dat is tenminste wat veel webwinkeliers doen. Maar wist je dat het veel makkelijker en goedkoper is om een bestaande klant voor een tweede of derde keer iets te laten kopen, dan om een nieuwe klant te krijgen? 

Tevreden klanten geven 16 keer zoveel (!) geld uit in een webwinkel. Het is dus absoluut de moeite waard om te investeren in de klanttevredenheid. Een goede klantenservice begint met een volledige informatievoorziening op je website. Bied daarnaast verschillende manieren om contact met je op te nemen: via telefoon, e-mail of via een chatfunctie. 

Overtref de verwachtingen
Het overtreffen van de verwachtingen van de klant is een van de eenvoudigste dingen die je kunt doen om van klanten fans te maken. Wie vindt het nou niet leuk om verrast te worden met een luxe verpakking, een handgeschreven kaartje, een sample van een van je producten of een kortingsbon? Besteed aandacht aan elke bestelling, hoe klein deze ook is. Dat is iets waarmee jij je perfect kunt onderscheiden van de e-commerce giganten. 
 

Schrijf een persoonlijk kaartje bij iedere bestelling om van je klanten fans te maken

Toon je waardering
De meeste acties, kortingscodes en aanbiedingen zijn gericht op het krijgen van nieuwe klanten. Pak het eens anders aan en organiseer eens een actie die exclusief is voor je bestaande klanten. Nodig hen uit voor een speciale VIP klantenavond bijvoorbeeld. Door een actie speciaal voor je bestaande klanten te organiseren voelen zij zich gewaardeerd. 

Je weet nu wat de 5 stappen zijn om je webwinkel succesvol te maken. Dit ga je natuurlijk alleen bereiken als je de tips ook daadwerkelijk gaat toepassen. Reserveer daarom elke week een dag(deel) om aan je bedrijf te werken. Consistentie is de sleutel tot succes.