03 augustus 2017

De 10 meest gemaakte webwinkel fouten

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Een webshop hebben kan leuk zijn, maar er kan ook veel fout gaan. Zonde want met wat kleine aanpassingen kun je dit vaak voorkomen! Ik zet de 10 meest gemaakte webwinkel fouten voor je op een rijtje. Doe er je voordeel mee ;)

Je ziet het regelmatig: webwinkels met verouderde content. Denk aan feestdagen die al zijn geweest, een vakantiemelding van weken oud of een actie die al lang verlopen is. Loop daarom regelmatig al je pagina’s na (dus niet alleen je homepage) en voorzie je shop regelmatig van verse, actuele content. Hetzelfde geldt voor je auto-reply: vergeet deze niet uit te schakelen als je er weer bent!

Less is more! Probeer niet alles in je navigatie te proppen, maar beperk je tot circa 8 à 10 categorieën. Zorg er in ieder geval voor dat ze allemaal op 1 regel van je navigatiebalk passen! Je bezoekers weten anders niet waar ze moeten zoeken en raken verdwaald op je site. In een eerder blog lees je alles over een logische categorie- en productindeling.

Zorg dat je niet te veel menu's in je navigatiebalk plaatst zodat ze mooi op 1 regel passen

Eén van de belangrijkste dingen in een webwinkel zijn de (product)afbeeldingen. In tegenstelling tot echte winkels kun je online de sfeer niet ervaren én de producten niet vasthouden. Je afbeeldingen moeten ervoor zorgen dat je bezoeker een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld krijgt van het product. Het lijkt een open deur maar we zien het nog vaak genoeg: foto’s die onscherp, korrelig, flets of niet mooi op maat gemaakt zijn. Een handige tool voor het verkleinen van je foto’s is Pixlr. Hier lees je hoe het werkt!

Tip: In een eerdere blogpost heb ik een aantal stockfoto banken voor je op een rij gezet. Hier vind je mooie, gratis afbeeldingen.

Het lijkt verleidelijk om algemene voorwaarden van een vergelijkbare shop te kopiëren; het is snel en scheelt kosten. Maar je schendt daarmee niet alleen het auteursrecht, ook zijn de voorwaarden zo niet specifiek voor jouw bedrijf. Ook gebeurt het vaak dat de retour policy ontbreekt of niet goed vindbaar is. In onze gids ‘De basis voor een goede webwinkel’ vind je meer informatie over het juridische deel van je shop.

Tip: Hier vind je een handige checklist van juridische documenten die in je webwinkel moeten staan.

Ze worden vaak vergeten: de bedrijf –en/of contactgegevens. Het ontbreken van deze gegevens kan leiden tot een boete van maar liefst 19.500 euro! Vermeld niet alleen je contactgegevens en zaken als een btw-nummer, maar ook het officiële adres waar het bedrijf is gevestigd. Is dit geen bezoekadres? Zet het er duidelijk bij.

Tip: zet je bedrijfsgegevens of een link in je footer.

De verwachting is dat in 2018 49% van de online aankopen gedaan zal worden via mobiel en tablet. Bovendien geeft Google mobielvriendelijke sites voorrang. Toch zijn veel webwinkels nog niet geschikt voor mobiele apparaten. Geldt dit ook voor jouw shop? Lees hier hoe je jouw webwinkel heel eenvoudig responsive maakt. Met de Mobile-Friendly Test kun je controleren of jouw site aan de voorwaarden van Google voldoet.

Webwinkel Dreamkey Homepage

Zorg ervoor dat je shop op alle apparaten optimaal weergegeven wordt

Je bent trots op je producten en wil er –uiteraard- zoveel mogelijk informatie over kwijt. Helaas zorgt een overkill aan informatie ervoor dat bezoekers door de bomen het bos niet meer zien. Vestig daarom de aandacht op maximaal één alinea productinformatie waarin je de vragen van de consument (inclusief belangrijke info zoals de verzendkosten) beantwoordt. Less is more!

Een Call To Action (CTA) is de button waarop je jouw bezoekers wil laten klikken. Voor webwinkeliers is dit waarschijnlijk een koopknop. Het is belangrijk dat deze CTA goed te zien is en duidelijk beschrijft wat er op gebeurt als je klikt. Zorg dat hij opvalt door een contrasterende kleur en een groter formaat. Stel de kleur van je CTA in onder Vormgeving/Template instellingen/Formulieren.

Zorg voor een CTA in een opvallende kleur die duidelijk beschrijft wat er gebeurt als je erop klikt

Meten is weten. Houd vanaf dag 1 je statistieken bij via Google Analytics. Zo zie je onder andere waar jouw bezoekers vandaan komen, hoelang ze op je site blijven en waar ze je shop verlaten. Met deze informatie kun je je website optimaliseren. Onderzoek welke content (pagina’s) het goed doen en probeer dit door te vertalen naar de pagina’s waar veel bezoekers afhaken of pagina’s die slecht bezocht worden.

Met alleen een mooie en complete shop ben je er nog niet. Je moet natuurlijk ook zorgen dat mensen je shop weten te vinden. Zelf kun je zorgen voor een betere vindbaarheid in Google door te voldoen aan hun 3 belangrijkste pijlers: techniek (hiervoor zorgen wij), content (zie punt 1 en 4) en autoriteit (dit verkrijg je door middel van linkbuilding). 

Tip: e-mailmarketing is een van de meest gebruikte en effectieve vormen van marketing voor kleinere webwinkels. Hier lees je hoe je nieuwsbrieven in kunt zetten om je verkopen te verhogen.

Al deze fouten zorgen ervoor dat je winkel geen professionele uitstraling heeft. En dat is juist dé factor voor een succesvolle shop. Want ga maar na: zou jij jouw geld uitgeven in een (web)winkel waar je geen vertrouwen in hebt?

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande tips! :)

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.