Internationaal ondernemen: Waar moet ik rekening mee houden?
Loopt jouw webwinkel goed in Nederland en ben je klaar voor een nieuwe uitdaging, is het slim om eens na te denken over internationaal ondernemen. Wanneer je merkt dat jouw producten gewild zijn in het buitenland, zou je de keuze kunnen maken om jouw online business internationaal voort te zetten.
Voordat je begint moet je wel weten dat de stap naar het buitenland er niet zomaar een is. Denk daarom vooraf goed na over hoe je het aan wilt pakken en in welk land je actief wilt worden. Handige tools hierbij zijn een SWOT of DESTEP analyse.
Tip: Lees in het blog ‘Internationaal verkopen: wel of niet de grens over?’ of internationaal verkopen iets voor jou is.
Ben je klaar voor deze uitdaging? In dit blog leggen we je uit waarmee je rekening moet houden als je internationaal wilt ondernemen.
Markt
Als je een keuze hebt gemaakt en weet in welke landen jij jouw producten wilt gaan verkopen, is het verstandig om je nieuwe doelgroep te onderzoeken. Factoren daarbij zijn:
- Online koopgedrag: hoevaak bestellen mensen gemiddeld online?
- Brandloyalty: zijn mensen bereid nieuwe merken uit te proberen?
- Koopkracht: hoeveel kan een huishouden in land X gemiddeld kopen?
Bij het opbouwen van klantrelaties staat vertrouwen centraal. Ben daarom heel transparant. Zorg dat je algemene voorwaarden duidelijk beschreven en goed te vinden zijn en dat je een optimale klantenservice hebt. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk platformen hebt waar klanten jou kunnen bereiken, bijv. via telefoon, e-mail, community of een live chat. Dit bouwt vertrouwen op en zorgt voor een goede service.
Culturele verschillen
Elk land heeft een unieke cultuur. Hier moet jouw webwinkel dan ook op aangepast zijn. Denk hierbij aan aspecten zoals;
- Taal: in welke taal moet ik mijn webwinkel zetten?
- Economie: is de bevolking van dit land (gemiddeld gezien) welvarend genoeg?
- Communicatie: welke aanhef moet ik gebruiken voor klanten
Het vertalen van je content is een flinke, maar noodzakelijke klus. Op het moment dat jij jouw product in een ander land aanbiedt, ga je niet alleen de grens over, maar passeer je ook een taal- en cultuurbarrière. Het is natuurlijk erg verleidelijk om teksten in een vertaalmachine te gooien. De kans is echter erg klein dat de content na deze ‘vertaling’ correct is, dezelfde impact en overtuigingskracht heeft als in jouw eigen taal.
Het is daarom slim om een vertaalbureau in te schakelen dat beschikt over native speakers. Doordat deze vertalers woonachtig zijn (of hebben gewoond) in het land van hun moedertaal, kennen zij de lokale cultuur, de manier van uitdrukken en kunnen zij de teksten op een juiste manier formuleren. Hierdoor zal de toon van je Nederlandstalige tekst niet verloren gaan in de vertaalde tekst.
Het vertalen van je pagina’s en producten is niet alles: naast de productomschrijvingen moeten namelijk ook alle interface- en designelementen worden vertaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verschillende headers, menu’s, afbeeldingen en alle reclame-uitingen waarmee je nieuwe klanten probeert te triggeren. Dit is vaak uiteindelijk toch meer dan je in de eerste instantie zou denken. Gelukkig kun je met de meertalen-functie van Mijnwebwinkel gemakkelijk al je content in meerdere talen beheren.
Tip: Lees alles over het instellen van je webshop in meerdere talen in het blog Met je webshop naar het buitenland – Deel 2: Inrichting.
Als je landen met elkaar wilt vergelijken, is het verstandig om gebruik te maken van Hofstede Insights. Deze 'cultuurdimensies' weergeven de omgang in een land en laten zien in hoeverre landen verschillen.
Marketingaanpak
De unieke cultuur van ieder land, betekent dat elk land een andere marketingaanpak nodig heeft. In die marketingaanpak dien je een aantal dingen toe te spitsen, zoals:
- Social media: hoeveel social media accounts ga ik maken?
- Websites: welke uitdrukkingen en tone of voice moet ik gebruiken?
- Promotiestrategieën: hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid?
In elk land worden op een eigen manier gezocht. Zorg er daarom voor dat je jouw SEO- strategie specificeert op het land in kwestie en goed onderzoek uitvoert naar de bijbehorende zoekwoorden en het (zoek)gedrag.
Zowel voor je vindbaarheid als het vertrouwen van de bezoeker is het verder belangrijk dat je website de extensie heeft die bij het land hoort. Het is erg lastig om een goede positie in de zoekresultaten te krijgen met een .nl extensie. Door meerdere domeinnamen te koppelen kun je zorgen voor een duidelijk verschil tussen jouw websites in de verschillende talen, bijvoorbeeld ‘.nl’, ‘.fr’ en ‘.de’.
Tip: Lees meer over SEO en domeinnamen in het blog Met je webshop naar het buitenland – Deel 1: Voorbereiding.
Het is ook slim om op jouw social media accounts linkjes toe te voegen naar jouw online business. Hierdoor bezoeken meer mensen jouw website en heb je een groter bereik.
Wet-en regelgeving
Naast het vertalen van woorden, website-elementen en URL’s, moet je er ook rekening mee houden dat de wetten en regels verschillen per land. Zo kan het bijvoorbeeld in Nederland zijn dat een bepaald product verkocht mag worden zonder aanvullende informatie (bijvoorbeeld een bijsluiter), terwijl dit in Duitsland absoluut niet kan of zelfs strafbaar is. Zorg er daarom voor dat je altijd op de hoogte bent van de juridische regelgeving in het land waar je actief bent!
Lees alles over het instellen van de btw in dit artikel.
Betaalmethodes
Als je in andere landen gaat verkopen, krijg je natuurlijk ook te maken met andere betaalmethodes. In België is bijv. Bancontact erg populair en in Nederland is dat iDEAL. PayPal wordt in veel landen gebruikt en is een bekende, eenvoudige en veilige manier om te betalen. De betaalmethode ‘achteraf betalen’ van bestellingen, is de afgelopen tijd in gebruik toegenomen. Hiervoor gebruiken mensen Klarna. Zodra jij jouw bestelling hebt ontvangen, heb jij een bepaalde tijd om je betaling nog te voldoen.
Gebruik zoveel mogelijk betaalmethodes die jouw klanten prettig vinden.
Levering
Mensen vinden het het fijnst als een pakket wordt geleverd door een lokale koeriersdienst. Daarom dien je een goede selectie te maken met welk verzendbedrijf jij wilt samenwerken. Denk daarom goed na over extra kosten voor het verzenden en het retourbeleid.
Als je dit lastig vindt of je weet niet goed waar je moet beginnen is het verstandig om te kijken naar de concurrentie. Onderzoek de bedrijven waarmee zij samenwerken. Dit kunnen bedrijven zijn die thuis leveren, maar ook die leveren aan pick-up points.
Lees ook het blog: Jouw webwinkel klaarmaken voor internationaal verzenden.
We hopen dat dit artikel je geholpen heeft als je in het buitenland wilt gaan verkopen. Loop je ergens tegenaan dan helpen we je graag via onze support pagina.