Internationaal verkopen: wel of niet de grens over?
Nederland is een aantrekkelijk land voor webshops. De markt is open, groeiend en biedt volop toekomstperspectief. Toch liggen er voor jou als webwinkelier ook veel kansen over de grenzen heen. Er komt natuurlijk wel wat bij kijken, het opzetten van een internationale webshop, maar als je het slim aanpakt is dat nog goed te overzien. En het kan je véél extra omzet opleveren.
Als je jouw webshop goed op de rit hebt in Nederland en je het gevoel hebt dat je hier de grootste kansen al hebt benut, is het slim om te kijken of er op de buitenlandse markt betere kansen liggen.
Nederland is een klein stipje op de kaart
Iedereen weet het, maar toch vergeten we het nog vaak: Nederland is maar een heel klein landje. Hoewel we overal naartoe reizen en via internet en (social) media op de hoogte zijn van wat er in alle uithoeken van de wereld gebeurt, blijft op gebied van handel de blik toch vaak binnen onze grenzen gericht.
Jammer, want juist op dát vlak liggen er internationaal grote kansen. Zo zie je dat China, VS en UK de drie grootste wereldwijde e-commerce markten hebben. China staat al jaren aan de top, maar dit land is lastig voor buitenlandse bedrijven om te betreden.
Landen als Brazilië, Mexico, Turkije, India en Indonesië worden gezien als enorme groeimarkten waar de e-commerce zich komende jaren heel snel zal ontwikkelen. Brazilië is zodanig gegroeid dat het zelfs de top 10 heeft weten te behalen!
Maar ook binnen Europa zijn er maar liefst 6 landen met een grotere afzetmarkt dan Nederland. Die UK is zelfs ruim 9x zo groot als de onze en wist je dat 55% van de Belgen regelmatig aankopen doen bij webshops die in het buitenland zijn gevestigd?
Overigens betekent een grotere markt niet altijd gegarandeerd meer omzet. Het gaat uiteindelijk om de verhouding van vraag en aanbod. Het Verenigd Koninkrijk is bijvoorbeeld een zeer populaire markt voor internationale retailers en de concurrentie is er dan ook behoorlijk hoog.
In de chart van Ecommercenews hieronder zien we dat ook Duitsland een erg hoge bezettingsgraad heeft qua webshops. Wat opvalt is dat in Nederland eigenlijk een hele hoge concurrentiedichtheid kent naar verhouding van de marktgrootte.
Het land van wijn, stokbrood en… e-commerce
Frankrijk is met een online omzet van 95 miljard euro ruim 4x zo groot als Nederland, terwijl er relatief veel minder webshops zijn. Een simpel zoekwoorden onderzoekje met de Google Keyword Planner laat heel concreet zien hoe groot de potentie in Frankrijk is.
Stel je verkoopt handtassen en schoudertassen voor dames. Google geeft aan dat het totale zoekvolume van deze woorden in Nederland 150.000 bedraagt en je hieruit 19.000 klikken – ofwel bezoekers - mag verwachten.
Nu gaan we de zoekwoorden invoeren, maar dan gericht op de Franse markt.
Kijken we naar dezelfde zoekwoorden in Frankrijk, dan zien we dat Google een bereik schat van maarliefst 830.000 vertoningen en 88.000 klikken. Dat is ruim 6x dat van Nederland.
Uiteraard zal dit per product en per zoekwoord verschillen, maar duidelijk mag zijn dat er voor de slimme ondernemer in Frankrijk grote kansen liggen. En dat geldt even goed voor landen als Spanje, Italië en zelfs Polen en Turkije! Genoeg reden om hier een marktonderzoek aan te wagen en te bekijken of dit ook voor jouw webshop geldt.
Tip: Op de website van E-commerce Europe vind je verschillende rapporten en whitepapers over internationale e-commerce.
De eerste stap zetten in het buitenland
Een webshop starten in Nederland is één ding, verkopen over de grens een tweede. In Nederland hebben consumenten andere voorkeuren dan bijvoorbeeld Duitsers, Fransen of Engelsen. Verdiep je dus vooraf goed in het land, zodat je bekend bent met de gewoontes van haar online shoppers.
Elk land heeft eigen kenmerken
Als je écht voor een nieuwe afzetmarkt wil gaan, is het belangrijk dat jouw webshop volledig op dat land is afgestemd. Kennis van de cultuur, wetgeving en vooral de manier waarop de mensen online shoppen, is dan essentieel.
Elk land is hierin namelijk verschillend. De mate waarin je jouw shop hierop afstemt, is in grote mate bepalend voor je online succes. Hieronder kort een omschrijving van drie grote Europese e-commerce markten.
- Germaanse handelsdrift
Duitsland heeft in onze ogen misschien nog steeds een wat koel karakter, maar het bruist en biedt volop mogelijkheden. Het land is erg vooruitstrevend en wordt steeds bepalender op de Europese en de wereldwijde markt. Ga je naar Duitsland, besteed dan veel aandacht aan regelgeving, voorwaarden, garantie en retour. Duitsers zijn hier heel strikt in en hebben niet voor niets het hoogste retourpercentage in Europa. De Duitse markt is enorm, twijfel dus niet ‘und an die Arbeit!’
- La douce France
Het vakantieland bij uitstek voor ons Hollanders. Het land kent veel inwoners (66 miljoen) en heeft daarmee automatisch een grote afzetmarkt. In Frankrijk is het erg belangrijk om mensen het idee te geven dat ze te maken hebben met een Frans bedrijf. Fransen zijn verder bijzonder prijsgericht, shoppen nog steeds veel via catalogussen en betalen meestal via creditcard. Weet je deze mensen op de juiste manier te bereiken in hun eigen geliefde taal, dan staat dit bijna zeker garant voor succes. Dus vite, vite, vite commencé!
- Shoppen tijdens de siësta
Bella España! Misschien wat ver weg van huis, maar zeker niet minder belangrijk als potentiële afzetmarkt. In Spanje is, net als in Frankrijk, lokalisatie erg belangrijk. Spanjaarden kopen het liefste in een Spaanstalige shop. In tegenstelling tot andere buitenlandse inwoners shoppen Spanjaarden niet alleen veel mobiel, ze rekenen ook mobiel af. Een responsive website is dus een must. Parece obvio, verdad?
Tot slot: overweeg goed of je voldoende tijd en middelen hebt
Hoewel het vaak meevalt als je hem eenmaal zet, is de stap naar internationale uitbreiding evengoed een grote. Doorgaans heb je zelf niet voldoende tijd en kennis om alles hiervoor op te pakken en bovendien zal je moeten investeren in marketing. Kortom, voor een buitenlands avontuur moet je ook een budget reserveren. Bereken daarom vooraf wat je ongeveer nodig gaat hebben om je webshop op een goede manier in een ander land aan te bieden en stippel van tevoren een tijdspad uit.
Vaak is het slim om voor je grote investeringen doet eerst met een kleine site en selectief productaanbod te starten. Je maakt dan niet meteen heel veel kosten en kunt eerst ‘testen’ of er voldoende potentie is. Kies je best verkopende producten, laat een klein deel van je site vertalen en kijk of het aanslaat. Een extra voordeel is dat je hiermee meestal binnen het drempelbedrag voor btw-heffing valt.
Besluit je toch je online business internationaal voort te zetten, neem dan even een kijkje op dit blog Internationaal ondernemen: waarmee moet ik rekening houden?