start direct

Interview: lovetoswim

Header-lovetoswim-jpg.jpg

Van je passie je beroep maken is iets waar veel mensen van dromen. Het is Tim van den Heijkant gelukt, want sinds 2016 runt hij met plezier zijn succesvolle webshop lovetoswim. Zes jaar geleden was hij nog zoekende, maar door lef te tonen en risico’s te nemen heeft hij nu zijn droombaan. Onze partner Shopboost vroeg Tim hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen.

1. Hoe ben je op het idee gekomen om de webshop ‘lovetoswim’ te starten?

Mijn vorige werkgever ging verhuizen. Dat zorgde ervoor dat de reisafstand voor mij 160km werd. Ik heb toen de knoop doorgehakt om voor mezelf te beginnen. Ik had altijd al de wens om iets te verkopen, maar ik wist nog niet specifiek wat. Voor inspiratie bezocht ik een aantal beurzen. Op de internationale sportbeurs in München viel het mijn vrouw op hoe enthousiast ik werd van zwemproducten. Dat was voor mij het teken om daarmee aan de slag te gaan. En zo ontstond lovetoswim!

2. Op wie richt je je met lovetoswim?

Dat is wel een leuk verhaal. Ik heb ooit als grap een zwembril op sterkte in de webshop geplaatst. Zelf ben ik niet brildragend, maar het leek mij wel interessant. Na een tijdje verkochten we regelmatig een zwembril op sterkte. Als een echte ondernemer heb ik onderzoek verricht naar die markt. We zijn toen bij een aantal opticiens op bezoek geweest om meer kennis te verkrijgen over brillen (op sterkte). Inmiddels is de zwembril op sterkte uitgegroeid tot ons kernproduct. Onze doelgroep bestaat dus vooral uit bril- en lensdragende zwemmers die één tot enkele keren per week zwemmen.

3. Waarin onderscheidt lovetoswim zich van andere webshops?

Onze webshop onderscheidt zich omdat we zwembrillen op sterkte verkopen voor de prijs van een gewone zwembril, waarbij verschillende sterktes voor links en rechts kunnen worden gecombineerd. Daarnaast bieden we een goede prijs-kwaliteitverhouding en zijn we binnen en buiten kantooruren bereikbaar via telefoon en WhatsApp. We luisteren goed naar de behoeften en wensen van de klant, want een tevreden klant is een terugkerende klant. Daarom vinden we een langetermijn relatie erg belangrijk.

4. Welke valkuilen ben je onderweg tegengekomen?

In het begin zagen veel potentiële leveranciers mij als een “nobody”. Ik kreeg de slechtste prijzen en condities aangeboden. Het was noodzaak om zo snel mogelijk een netwerk op te bouwen. Dat is inmiddels gelukt! Op het moment dat de volumes kwamen, werd alles veel makkelijker en goedkoper.

5. Heb je tips voor toekomstige ondernemers?

Ga eerst op zoek naar wat je passie is, en kijk dan of je er je werk van kunt maken. En vergeet niet: ondernemen is hard werken, maar met de juiste hulp wordt het veel makkelijker. Hulp inschakelen is vaak effectiever en goedkoper dan alles zelf uitzoeken. Je kunt simpelweg niet alles zelf doen. Geef dus taken uit handen, zo creëer je ruimte om te doen wat je leuk vindt. Zo heb ik de administratie van lovetoswim binnen mijn eigen netwerk uitbesteed. Ik blijf er nauw bij betrokken, maar heb wel voldoende tijd voor mijn kerntaken. En de laatste tip, kijk goed naar de behoeften van je klanten. Verras ze bijvoorbeeld met leuke kortingen en acties. Ik doe dat via de geïntegreerde tool van Shopboost! 

6. Vertel, wat zijn je ervaringen met Shopboost?

Met Shopboost plaats je pop-up berichten in je webshop. Shopboost herkent twijfelende bezoekers en stuurt hen autmoatisch een door jou ingestelde pop-up, waarbij je een korting kunt bieden. Die van ons is op maat gemaakt, in de huisstijl van lovetoswim. Het toevoegen van een foto heeft voor ons de conversie enorm verbeterd. Je kunt er veel kanten mee op: in het verleden is er ook een pop-upactie geplaatst voor gratis toegang tot een zwembad. Een echte verrassing voor onze klanten. Nu loopt een traditionele kortingsactie in de webshop, altijd handig voor de producten waar je minder scherp op adverteert! 

Bovenstaande pop-up verschijnt op lovetoswim.nl zodra er een twijfelende bezoeker gezien wordt.