Maak je webshop klaar voor Moederdag (12 mei)

Moederdag

12 mei is het zover. Dan mogen we alle moeders, oma’s en andere belangrijke vrouwen in ons leven in het zonnetje zetten. Verkoop jij producten in je webshop die perfect op Moederdag aansluiten? Dan hebben wij handige tips voor je, zodat jij kan zorgen voor een omzetboost.

1. Maak een speciale moederdag categorie aan

Maak een aparte categorie aan met cadeau-ideeën voor Moederdag. Zo kunnen klanten gemakkelijk geschikte cadeaus vinden. Je kunt nu al beginnen met het selecteren van producten die je graag extra onder de aandacht wilt brengen. Doe dit ruim voor Moederdag, zodat klanten nog tijd genoeg hebben om het perfecte moederdag cadeau te bestellen. 

Om klanten richting de moederdag categoriepagina te sturen, is het goed om een banner in moederdag thema te plaatsen op je homepage. Zo weten je bezoekers meteen dat ze aan het goede adres zijn voor moederdagcadeaus.

De thee winkel

2. Verstuur een nieuwsbrief

Begin alvast met het opstellen van een moederdag nieuwsbrief, die je ruim voor moederdag verstuurd. Hierdoor krijgen al je vaste klanten een mail met al je toffe producten en breng je jouw webshop onder de aandacht voor Moederdag. 

Ideeën voor de Moederdag nieuwsbrief:

  • Maak een speciale kortingscode, bijvoorbeeld Moederdag10 voor 10% korting.
  • Licht alle Moederdag producten uit.
  • Leg uit waarom dit de perfecte moederdag cadeaus zijn.
  • Geef klanten de optie om een persoonlijke boodschap toe te voegen aan hun bestelling. Zo maak je de ervaring extra speciaal.

3. Geef last-minute cadeau-ideeën

Geef kort voor Moederdag last-minute cadeau ideeën voor diegenen die op het laatste moment nog een cadeau zoeken. Mensen hebben op het laatste moment meestal geen zin of tijd meer om op zoek te gaan naar een cadeau, een mooi moment voor jou om op in te spelen. Stuur bijvoorbeeld een aantal dagen van tevoren nog een mail en plaats berichten op je social media kanalen. Zorg er wel voor dat je duidelijk vermeldt wat de levertijden zijn, zodat klanten precies weten wanneer ze hun bestelling kunnen verwachten en ze niet voor verrassingen komen te staan.

5. Een extra beetje liefde

Ontzorg je klanten volledig door de moederdag orders al als cadeautjes in te pakken. Een relatief kleine moeite en toch extra service voor de klant, waardoor jij misschien net dat stapje meer zet dan je concurrenten en je hierdoor positief opvalt. Verder is het ook leuk om een flyer met een kortingscode toe te voegen aan de bestelling, zodat ook alle moeders jouw webshop kunnen leren kennen.

6. Kijk of je iets kan betekenen voor de doelgroep waarvoor Moederdag een minder fijne dag is.

Moederdag is helaas niet voor iedereen een fijne dag. Probeer daarom ook zeker aan deze doelgroep te denken. Heb jij producten die deze doelgroep een hart onder de riem kunnen steken? Dan kan je ook hier aandacht aan besteden en hier een aparte pagina voor maken op je webshop.

Heb je geen producten die hierop aansluiten, dan kun je je bereik ook inzetten om stil te staan bij deze doelgroep, zodat de doelgroep weet dat ze niet alleen zijn en ze weten dat er ook aan hun gedacht wordt op deze bijzondere dag.