Pakket kwijt of niet bezorgd? Drie tips om de klant snel te helpen

pakketten bezorgen

Stel je voor, jouw klant is enorm enthousiast omdat de bestelling onderweg is. Vervolgens ontvangt de klant een e-mail met de boodschap "Pakket is bezorgd!" Maar tot grote verbazing is dit niet het geval. Het verwachte feestmoment verandert in een teleurstellend moment. Balen… het pakket is nergens te vinden. Wat nu?

Dat is pech, pakket weg

Welke stappen kun jij als webshop ondernemen om klanten zo goed mogelijk te helpen bij een verloren pakket? In deze blog geven we drie gouden tips om tijd én geld te besparen in het verzendproces om vervolgens enthousiaste klanten te behouden. Zij blij = jij blij.

 

  1. Maak een duidelijke FAQ-pagina

Door een duidelijke pagina met veelgestelde vragen te plaatsen, zorg je ervoor dat klanten snel antwoord krijgen op de vragen over bezorging. Voordelen? Minder druk op de klantenservice én blije klanten. Twee vliegen in één klap. Hier wat inspiratie voor de vragen die je kan plaatsen:

  • Waar blijft mijn pakket?
  • Pakket is bezorgd, maar ik heb het niet ontvangen
  • Ik wil een schade melden over mijn bestelling

 

  1. Informeer jouw klanten zo goed mogelijk middels e-mail

Als de bestelling geplaatst is, wordt er een bevestigingsmail verzonden naar de klant. Deze e-mail is perfect voor het delen van zoveel mogelijk nuttige informatie over de bezorging. Informeer de klant dat er binnenkort een track & trace code beschikbaar komt en deel een link van de FAQ-pagina. Omschrijf hier zeker geen worst-case scenario’s over het kwijtraken van een pakket, maar probeer de klant op een positieve manier mee te nemen en te informeren in de mogelijkheden van bezorging. Dus bijvoorbeeld de mogelijkheid van bezorging bij de buren of pakketdienst kan al een bak met support schelen.

 

  1. Verlaag de druk op je klantenservice middels een geautomatiseerde software

Wat we vaak terugzien is dat webshops onmogelijk veel tijd kwijt zijn aan vragen over pakketten die kwijt of niet bezorgd zijn. Naast een duidelijke FAQ-pagina en e-mail communicatie bestaan er tegenwoordig ook handige software die de druk verlagen op de klantenservice. 

Bijvoorbeeld de slimme verzendsoftware van Sendy. Deze software biedt de mogelijkheid om vragen over bezorging eenvoudig te behandelen. Dankzij de software van Sendy vullen klanten alle benodigde informatie in om uiteindelijk een onderzoek naar een pakket te starten. De klant en jij blijven vervolgens op de hoogte door een e-mail en de vraag komt ook binnen in de software. Alles is onder controle, op een hele efficiënte manier. 

Voordelen? Jij kan als webshop de klant sneller helpen én het scheelt heen-en-weer communiceren. Nog meer tips voor het verlagen van de druk op je klantenservice? Bekijk deze blog.