start direct

Trek bezoekers aan met slimme landingspagina’s

Slimme landingspaginas header-v2.png

Hoger komen in de gratis zoekresultaten van Google is een flinke uitdaging. Het zijn vaak alleen de grote webshops die dit lukken. Maar: wie niet groot is moet slim zijn! Ik laat je zien hoe ook jij een prominente plek kan bemachtigen voor zéér relevante zoekwoorden.

In dit blog gaan we voor extra verkeer zorgen door op een slimme manier landingspagina’s in te zetten voor inspiratie zoekwoorden.  

Het inrichten van speciale pagina’s heeft allerlei voordelen:

  • Je trekt extra verkeer naar je website
  • Je helpt jouw bezoekers het juiste product vinden
  • Je vergroot de kans dat een bezoeker méér producten koopt

Als je nog niet zo bekend bent met SEO, raad ik je aan om eerst mijn blog over zoekwoorden en SEO toepassen te lezen.

Wat zijn inspiratie zoekwoorden?

Je herkent het vast. De winter is in volle gang, overal om je heen zie je trendy turtlenecks en teddycoats en jij voert dagelijks oorlog met je kledingkast om ook maar enigszins fatsoenlijk voor de dag te komen. Tijd om te shoppen!

Maar wat is ‘hip’ tegenwoordig? Je googelt op ‘damesmode winter 2021’ in de hoop om inspiratie op te doen.

Inspiratie zoekwoorden zijn alle woordcombinaties, waarbij de zoekintentie inspiratie opdoen is. We kunnen deze indelen in thema's als:

  1. Gelegenheden (bijv. ‘originele Valentijn ideeën’)
  2. Stijlen (bijv. 'Scandinavisch wonen inspiratie’)
  3. Seizoenen (bijv. ‘boots winter 2021’)
  4. Trends (bijv. ‘inspiratie woonkamer steigerhout’)

Een handige tool om trends te spotten en zoekopdrachten te vergelijken is Google Trends.  Als we bijvoorbeeld de gelegenheid zoekwoorden valentijn ideeën, moederdag ideeën en kerstcadeau ideeën  invoeren, zien we dat naarmate het moment dichterbij komt, hier steeds vaker op gezocht wordt.   

Google Trends is ideaal om de populariteit van zoekwoorden in een tijdsperiode met elkaar te vergelijken

Het grote voordeel van inspiratie zoekwoorden is dat er verrassend vaak op wordt gezocht en de concurrentie erop klein is. Dit geldt vooral voor combinaties van drie of meer woorden. Deze liggen vaak niet zo voor de hand vragen om enige creativiteit om te bedenken.

Een thema gerichte landingspagina opzetten

Laten we als thema een gelegenheid nemen. Er zijn talloze gelegenheden waarbij mensen op zoek gaan naar inspiratie. Feestdagen als Sinterklaas, Kerst, Valentijnsdag en Moeder- en Vaderdag zijn natuurlijk inkoppertjes, maar denk ook aan verjaardagen, bedrijfsfeesten, bruiloften, etc.

Stuk voor stuk prima mogelijkheden om op in te springen met een speciale SEO-geoptimaliseerde landingspagina. 

Stap 1: Een thema en zoekwoorden bedenken

We zijn dus op zoek naar een gelegenheid om een landingspagina voor te maken. Maar welke?

Stel je hebt veel producten in je assortiment die gericht zijn op vrouwen. Met Kerst in het verschiet is dit een ideaal moment om op een vraagstuk waar veel mannen (en vrouwen) in die periode mee zitten, in te spelen:

"Wat is een leuk kerstcadeau voor mijn vriendin, vrouw, moeder of zus?"

Stap 2: Zoekwoorden research

Voordat we beginnen met de pagina, eerst het nodige zoekwoorden research. Want we moeten weten waar mensen die met deze vraag zitten naar zoeken.

 Wat experimenteren met de Google Keyword Planner geeft het volgende:

Met de Google Keyword tool zie je hoe vaak er binnen een periode op zoekwoorden gezocht wordt

Ik heb hier bij ‘targetting instellingen’ gekozen voor:

  • Land: Nederland
  • Taal: Nederlands
  • Zoeknetwerk: Google
  • Periode: november t/m december 

Zorg ervoor dat je bij zoekwoorden die gericht zijn op feestdagen, altijd de periode beperkt. Het gemiddelde wordt anders namelijk over 12 maanden berekend, terwijl deze zoekwoorden alleen voor november en december relevant zijn.

Standaard toont de Keyword tool het gemiddelde over 12 maanden. Dit is niet altijd handig!

Je ziet, dit zijn flinke zoekvolumes. Zeker als je alle denkbare variaties meetelt. Een goede positie hierop in Google kan je aardig wat verkeer opleveren.

Alleen, is een goede positie hierop haalbaar? De beste manier om achter het antwoord op deze vraag te komen is door de zoekwoorden zelf in te voeren in Google en je kansen in te schatten.

De top-4 resultaten in Google voor het zoekwoord ‘kerst cadeau vriendin’

In dit voorbeeld kijken we naar de top-5 (gratis) zoekresultaten van het zoekwoord ‘kerst cadeau vriendin’. We zien dat er heel weinig pagina’s specifiek op dit zoekwoord zijn gericht. Dit zien we doordat:

  • het zoekwoord niet specifiek in de titels voorkomt
  • het zoekwoord niet specifiek in de URL’s voorkomt
  • het zoekwoord niet specifiek in de descriptions voorkomt

Hetzelfde kunnen we doen voor de andere zoekwoorden, maar dat laat ik voor nu even achterwege.

Uiteraard is dit een momentopname en zullen naarmate Kerst nadert, steeds meer sites hun pagina’s hierop aanpassen. Desondanks verwacht ik dat je op deze zoekwoorden goede kansen maakt. 

Stap 3: De thema pagina inrichten

Oké, we weten dat we een goede kans hebben op een hoge positie op het inspiratie zoekwoord. Tijd om de landingspagina op te zetten!

We focussen op het zoekwoord ‘kerst cadeau vriendin’, dus het is belangrijk dat je ook jouw pagina daarvoor optimaliseert volgens de SEO richtlijnen. Je zorgt dus in elk geval dat het zoekwoord voorkomt in de URL, paginatitel en paginatekst.

Uiteindelijk is de pagina bedoelt voor je bezoekers en niet voor Google. Dus zorg er ook voor dat je de pagina leuk aankleedt en de juiste sfeerafbeeldingen, teksten en producten gebruikt.

Een voorbeeld van een thema gerichte landingspagina

In mijn voorbeeld heb ik de winkel Daily Poetry genomen. Deze shop heeft een uitgebreid assortiment aan leuke, originele producten voor vrouwen.  Met weinig moeite zet je een aantrekkelijke pagina op. Het voorbeeld is overigens geen bestaande pagina op de site. Ik heb deze gemaakt met Photoshop.

Zie je bij het zoekwoorden research dat er gelijkende zoekwoorden zijn waar veel op gezocht wordt, probeer deze dan in de paginatekst op te nemen. In ons geval zou dit ‘kerst cadeau voor vriendin’.  Zorg wel dat je jouw teksten kort en leesbaar houdt.

Het mooie is, je hoeft het niet bij één pagina te houden. We zagen dat er op de zoekwoorden ‘kerstcadeau vrouw’ en ‘kerst cadeau moeder’ óók veel gezocht wordt. Als je voldoende producten hebt, kun je hier prima aparte landingspagina’s voor maken. En omdat de pagina’s hetzelfde thema dienen, is het ideaal om ze onderling te laten linken.

Vaak kun je meerdere pagina's voor een thema maken en ze naar elkaar laten linken

Hiermee kun je niet alleen een hoge positie halen op andere belangrijke zoekwoorden, je versterkt ook je relevantie voor het thema ‘kerstcadeau’. Dit komt jouw kans op een hoge positie ten goede.

Als Kerst nadert, verspreid je de pagina's via social media en probeer je andere sites ernaar te laten linken. Ook promoot je ze op je homepage. Zo kunnen ook bezoekers die niet via deze zoekwoorden op je site komen, inspiratie op doen voor kerstcadeaus. Een win-win situatie!

Er zijn oneindig veel inspiratie zoekwoorden te bedenken.  Verkoop je woonproducten? Dan kun je hele pagina’s inrichten met inspiratie voor verschillende woonstijlen. Heb je een mode webshop? Denk dan aan pagina’s voor seizoenen (bijvoorbeeld: ‘schoenen winter 2021’) of stijlen (bijvoorbeeld: 'trendy heren schoenen').

Meer dan genoeg mogelijkheden. Succes!