Wholesale: een perfecte manier voor extra inkomsten
Een perfecte manier om je opbrengst te vergroten is wholesale. Wholesale (groothandel) betekent dat je jouw producten te koop aanbiedt voor wederverkoop. Zo kunnen andere (web)winkels jouw producten verkopen. In dit blog leggen we uit wat wholesale precies inhoudt en lees je een interview met Thalysia, eigenaresse van de wholesale shop Stokwolf.
1. Waarom ben je een wholesale site gestart naast je webwinkel?
Sinds 2012 verkoop ik mijn collectie kaarten en prints ook aan winkels. Voorheen gebruikten zij hiervoor een bestelformulier met daarop kleine foto’s van de collectie. Maar naarmate mijn collectie en mijn verkooppunten groeiden, zocht ik naar een manier om mijn collectie beter te presenteren. En om veel minder tijd kwijt te zijn aan administratie. Toen ben ik een wholesale website begonnen naast mijn reguliere webshop.
2. Hoe heb je het aangepakt?
Ik heb voor de structuur en inhoud van de website goed gekeken bij wholesale websites van collega’s en tips aan hen gevraagd. Zo heb ik een aantal goede tips gekregen zoals het al dan niet berekenen van btw bij internationale verkopen. Verder heb ik berekend of ik voldoende bestellingen had om mijn maandelijkse bedrag voor de website terug te verdienen. Daarna heb ik mijn webshop ingericht met dezelfde, herkenbare look&feel van Stokwolf.
3. Waar heb je rekening mee gehouden?
Ik heb goed nagedacht of ik een open of besloten website wilde en wat voor (web)winkels op mijn wholesale website mogen bestellen. Omdat ik een zekere exclusiviteit wil bewaren voor mijn collectie heb ik gekozen voor een besloten website, waarvoor winkels een account moeten aanvragen. Verder heb ik goed nagedacht over de inkoopvoorwaarden en het minimum bestelbedrag. Ook heb ik lang nagedacht in welke talen ik mijn wholesale shop wilde. Een meertalige website is natuurlijk het meest klantvriendelijk, maar dan ben je wel veel tijd kwijt om alles te vertalen. Nu bied ik de site in het Nederlands en Engels aan.
4. Is het runnen van een wholesale site anders dan het runnen van je reguliere webwinkel?
Ik ervaar zelf weinig verschil, behalve dan dat ik mijn klanten van mijn wholesale website persoonlijk ken. Ook het productaanbod is nagenoeg hetzelfde; in mijn webwinkel verkoop ik soms alleen wat items waarvan ik er maar een paar heb of waarvan de kostprijs te hoog is om het als wholesale product te verkopen.
5. Hoe heb je retailers benaderd (of benaderen zij jou)?
De meeste retailers benaderen mij, maar als ik een leuke winkel zie waar mijn collectie bij past, stuur ik soms ook zelf een pakketje kaarten toe.
6. Wat heeft het je opgeleverd?
Als eerste heeft het me enorm veel tijd aan administratie bespaard! Waar ik eerst nog handmatig facturen en pakbonnen aan het typen was, gaat het nu automatisch. Dit geldt trouwens voor de btw-aangifte: ik hoef niet meer elk factuurtje in te typen maar kan gewoon een uitdraai maken van mijn orders. Het scheelt niet alleen mij veel administratieve handelingen, maar ook mijn klanten. Veel van mijn bestaande klanten reageerden daarom heel enthousiast toen ik bekend maakte dat ik een wholesale website begonnen was. Ze kunnen mijn collectie goed bekijken en gelijk bestellen en betalen. Ik heb het idee dat dit ook de reden is dat mijn verkopen zijn toegenomen sinds is deze website heb. Verder ben ik erg blij met deze professionele wijze om mijn collectie te presenteren. Stokwolf wordt inmiddels wereldwijd bij tientallen (web)shops verkocht!
7. Wat voor tip kun je geven aan winkeliers die een wholesale shop overwegen?
Het is belangrijk om vooraf een paar belangrijke keuzes te maken in je verkoopvoorwaarden. Bijvoorbeeld wil je vaste prijzen, adviesprijzen of minimumprijzen hanteren. Het is namelijk niet prettig voor je klanten als je steeds tussentijds de voorwaarden verandert.
Wholesale aanbieden in je shop
Heb jij voor jezelf de afweging gemaakt of een wholesale site jou ook genoeg oplevert en wil je ook wholesale aanbieden in jouw shop?
Er zijn twee manieren om wholesale aan te bieden:
1. Een tweede webwinkel
Maak naast je bestaande webwinkel een tweede shop aan. Afnemers hebben een exclusieve inlogcode nodig om inkoopprijzen en informatie te kunnen zien. Dit is de manier die Thalysia heeft gebruikt voor haar shop. Hier lees je hoe je klantaccounts aanmaakt waarmee wederverkopers kunnen inloggen. In dit support item lees je hoe je de prijzen af kunt schermen.
Voordelen:
- Het scheelt veel tijd aan administratie
- Je hebt een professionele omgeving waar je groothandels naar toe kunt sturen
Nadeel:
- Je moet een tweede winkel inrichten naast je reguliere webwinkel
2. Retailers een eigen kortingscode geven
Blijf alles vanuit je reguliere webwinkel doen en toon je normale prijzen. Je wholesale klant laat je met een unieke eigen kortingscode afrekenen. Dit kan handig zijn als je wilt kijken of wholesale iets voor je is. Hier lees je hoe je kortingscodes kunt verstrekken.
Voordeel:
- Je hoeft niet meerdere webwinkels te beheren
Nadeel:
- Extra handelingen
- Bij veel vraag is het arbeidsintensief
- Het kost veel extra tijd om je administratie goed bij te houden omdat je handmatig twee typen orders uit elkaar moet houden
Je wholesale prijzen bepalen
Uiteraard willen de (web)shops die jouw producten gaan verkopen, hier iets aan verdienen. Uitgangspunt is dat ze het product bij jou inkopen voor een winkelprijs die gedeeld is door 2 tot 2.5. Als een product bijvoorbeeld €20,- incl. btw in jouw webwinkel kost, kun je hier ongeveer €8,- tot €10,- excl. btw als inkoopprijs voor rekenen. Zorg er dus voor dat je genoeg marge hebt. Je kunt ervoor kiezen om je marge iets te vergroten door je prijzen iets te verhogen. Ook kun je natuurlijk met een minimale bestelwaarde werken; bijvoorbeeld per order een minimale bestelwaarde van €500,-.
Tip: Maak afspraken over de retail prijs. Je kunt hiervoor dezelfde verkoopprijs hanteren als je in je eigen webshop hanteert. Zo zijn alle prijzen voor consumenten ook overal gelijk. Zet je retail prijzen in een afnemers contract zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen. Maak ook afspraken of de producten wel of niet tegen een gereduceerd (kortingstarief) verkocht mogen worden.
Zakelijk verkopen inclusief btw verleggen
Kies bij Modules of je aan particulieren en bedrijven (PRO) of alleen aan bedrijven (PREMIUM) verkoopt. Bij zakelijke orders van een ander land binnen de EU wordt automatisch btw verlegd, handig! Kies je voor verkopen alleen aan Bedrijven dan is je checkout volledig toegespitst op verkopen aan bedrijven en zijn velden als 'bedrijfsnaam' en 'btw-nummer' verplicht.
Overweeg je een wholesale site te starten? Ons support team helpt je hier graag bij!