Zomervakantie: wat te doen met je webshop?
De zomervakantie zit eraan te komen en wat zou het lekker zijn om er even tussenuit te gaan. Maar kan dat wel zo makkelijk als je een webshop hebt? klanten zijn namelijk gewend dat een webshop 24/7 geopend is. Wat kan je als webwinkelier het beste doen? Je webwinkel sluiten, het door iemand anders draaiende laten houden of besluiten toch maar thuis te blijven? In dit blog geven we je een aantal handig tips.
Optie 1. Iemand anders je webshop laten runnen
Je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld een goede vriend of familielid je webshop te laten runnen. Zo blijft de levertijd van de orders hetzelfde en voorkom je eventuele ophef of klanten die afhaken. Besluit je dit te doen? Zorg er dan voor dat je hem/haar goed inleert (d.m.v. bijvoorbeeld een draaiboek). Diegene moet de basishandelingen onder de knie hebben. Zo kan je webshop gedurende periode door draaien.
Verkoop je handgemaakte producten? Werk dan vooruit zodat je voldoende producten op voorraad hebt of overweeg om je assortiment tijdelijk te verkleinen.
Onthoud wel dat diegene er ook de tijd en zin voor moet hebben en de kans groot is dat je hem of haar daar een vergoeding voor zal moeten geven. Als dit goed bevalt, zou je dit het jaar erop weer kunnen doen. Ook is het goed om vooraf af te spreken of je vervang(st)er een vergoeding ontvangt voor de periode dat hij/zij je shop overneemt en hoe hoog de vergoeding zal zijn.
Optie 2. Je webshop openhouden tijdens je vakantie, maar met langere levertijden
Kun je niemand vinden die je kan helpen, dan is dit niet het einde. Communication is key. Als jij tijdig op je website vermeldt dat de levertijden langer zullen duren i.v.m. de vakantieperiode, hebben bezoekers hier hoogstwaarschijnlijk begrip voor.
Communiceer duidelijk op je webshop dat orders die worden geplaatst tijdens jouw vakantieperiode pas op dag x verstuurd worden. Zo weten de klanten waar zij aan toe zijn en worden zij niet teleurgesteld omdat een pakketje later aan komt.
Een paar tips:
- Geef een kortingscode tijdens jouw vakantieperiode. Op deze manier kom je klanten tegemoet dat zij langer moeten wachten. Ook zijn ze sneller bereid om een bestelling te plaatsen
- Communiceer je tijdelijke levertijden: Als je op je website aangeeft dat de gebruikelijke levertijd 3-4 werkdagen is, pas dit dan aan. Het liefste op iedere pagina
- Verstuur een nieuwsbrief naar je klanten om hen in te lichten dat orders een langere levertijd hebben dan normaal. Zo zijn ze ruim van te voren ingelicht!
- Plaats een aankondiging op je social media kanalen.
- Wil je de gehele vakantie geen klantcontact hebben? Schakel dan een Webshop Support in. Hierdoor blijft jouw webshop bereikbaar.
- Door de vakantieperiode kun je niet de volledige service aan je klanten bieden die ze gewend van je zijn. Het is daarom verstandig om lopende Google- Ads campagnes tijdelijk stil te zetten. Zo voorkom je extreme drukte (en onnodige kosten).
Kun je niemand vinden die je kan helpen, dan is dit niet het einde. Communication is key. Als jij tijdig op je website vermeldt dat de levertijden langer zullen duren i.v.m. de vakantieperiode, hebben bezoekers hier hoogstwaarschijnlijk begrip voor.
Communiceer duidelijk op je webshop dat orders die worden geplaatst tijdens jouw vakantieperiode pas op dag x verstuurd worden. Zo weten de klanten waar zij aan toe zijn en worden zij niet teleurgesteld omdat een pakketje later aan komt.
Een paar tips:
- Geef een kortingscode tijdens jouw vakantieperiode. Op deze manier kom je klanten tegemoet dat zij langer moeten wachten. Ook zijn ze sneller bereid om een bestelling te plaatsen
- Communiceer je tijdelijke levertijden: Als je op je website aangeeft dat de gebruikelijke levertijd 3-4 werkdagen is, pas dit dan aan. Het liefste op iedere pagina
- Verstuur een nieuwsbrief naar je klanten om hen in te lichten dat orders een langere levertijd hebben dan normaal. Zo zijn ze ruim van te voren ingelicht!
- Plaats een aankondiging op je social media kanalen.
- Wil je de gehele vakantie geen klantcontact hebben? Schakel dan een Webshop Support in. Hierdoor blijft jouw webshop bereikbaar.
- Door de vakantieperiode kun je niet de volledige service aan je klanten bieden die ze gewend van je zijn. Het is daarom verstandig om lopende Google- Ads campagnes tijdelijk stil te zetten. Zo voorkom je extreme drukte (en onnodige kosten).
Optie 3. Je webwinkel tijdelijk sluiten
Het sluiten van je webwinkel is de minst klantvriendelijke optie. Bezoekers komen dan niet meer op je homepage, maar worden direct doorverwezen naar een pagina waarin staat dat je op vakantie bent. Je presenteert je webwinkel naar je klanten als een ‘dichte deur’. De kans is daarom aanwezig dat ze je webshop in het vervolg niet meer bezoeken. Daarnaast kan het tijdelijk stopzetten van je webwinkel een negatief effect hebben op je online vindbaarheid. Dit wil je als webwinkel natuurlijk niet hebben. Deze optie raden we dan persoonlijk ook alleen aan als optie 1 en 2 niet tot jouw mogelijkheden behoren.
Maar vooral: geniet!
Als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt om met vakantie te gaan, vergeet niet te genieten en te ontspannen van je vrije tijd. We snappen dat het lastig kan zijn om je webshop los te laten, maar als je met je gedachten nog de hele tijd bij je onderneming zit, is het nog geen vakantie te noemen. En juist als ondernemer is het belangrijk om af te toe even te ontkoppelen en weer op te laden. Geniet daarom tot het uiterste!
Team Mijnwebwinkel wenst je veel succes en een fijne vakantie.