Een webshop starten naast je horeca onderneming

nl_NL_774378_full.jpg

Tijdens de coronacrisis realiseren ondernemers zich méér dan ooit wat de voordelen van een webwinkel zijn naast hun fysieke onderneming. Zo ook voor horecaondernemers! Wij spraken Wijnbar bij Dirk en MAMSCOFFEE over hun webshop tijdens de lockdown en we sluiten af met 9 webwinkel tips voor jouw horeca onderneming [gids].

Wijnbar bij Dirk

Sinds 2014 kun je in ’s-Hertogenbosch genieten van heerlijke luxe wijnen bij Wijnbar bij Dirk. Tijdens de coronacrisis hebben zij besloten om hun wijnen online te gaan verkopen. Wij mochten eigenaresse Elianne wat vragen stellen.

Psst.. wil je dit interview later teruglezen? Download de gratis gids, met het interview van Wijnbar bij Dirk, MAMSCOFFEE en 9 webwinkel tips voor horeca ondernemers!

Afbeelding: Wijnbar bij Dirk

1. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om de wijnen online te verkopen?

Toen de horeca voor de tweede keer dicht moest, hebben wij besloten om een webshop te starten. We hebben de wijnen toch op voorraad, dus we dachten: laten we ze via een webshop verkopen. Op die manier kunnen we toch íets van inkomsten genereren. Daarnaast zagen we tijdens de eerste golf dat veel restaurants startten met bezorgen en afhalen, en dat dit goed werd opgepakt. Daarom dachten wij: als we weer dicht moeten, dan willen mensen ook nog gewoon thuis kunnen genieten van een lekkere wijn, en gaan we het online proberen. In ’s-Hertogenbosch was er nog geen aanbod voor (online) luxe wijnen. Ze zijn toch luxer dan die je in de supermarkt kunt krijgen.

2. Op wie wil je je richten met je webwinkel?

We richten ons voornamelijk op vaste klanten die uit de omgeving komen. Daarom bezorgen we ook alleen in ’s-Hertogenbosch, Vught en Rosmalen. Mensen mogen uit andere delen van het land ook de wijnen bij ons komen ophalen, maar we verzenden de wijnen niet.

3. Hoelang ben je bezig geweest met het opzetten van je webwinkel?

Het duurde één week om de webshop in te richten en live te zetten. De webshop is nu niet heel uitgebreid, maar ik ben zelf handig met computers dus ik kon snel schakelen.

4. Hoe promoten jullie de webwinkel?

Via Facebook, Instagram en onze e-mailnieuwsbrief. Dat blijven we ook voorlopig via die kanalen doen.

5. Wat is het doel van de webwinkel tijdens corona?

We vinden het belangrijk om bezig te blijven en het contact met de klant te behouden. Uit het oog, uit het hart: dat willen wij voorkomen. En we willen de mogelijkheid houden om toch iets te kunnen verkopen.

6. Hoe verwacht je de webwinkel te gebruiken ná corona?

We willen de webshop behouden en hopen dat de bestelling doorlopen. Misschien wat minder bestellingen dan tijdens corona, maar de webshop blijft bestaan. We hopen dat mensen dan af en toe nog steeds een luxe wijn willen voor thuis.

7. Wat denk je dat de grootste uitdagingen wordt?

Dat mensen de wijn kopen. Nu ontvangen we bestellingen van vrienden, familie en onze vaste klanten, maar dat is op een gegeven moment ook voorbij. Het wordt een uitdaging om andere mensen (die ons wellicht nog niet kennen) te bereiken.

Afbeelding: Wijnbar bij Dirk

8. Zijn er nog belangrijke overwegingen waar je over na hebt gedacht voordat je met de webwinkel startte?

We hebben eerst uitgezocht of we überhaupt online alcohol mochten verkopen, maar dat mag. En toen dachten we: we hebben niets te verliezen!

Meer lezen?

Naast Wijnbar bij Dirk spraken we ook de eigenaar van MAMSCOFFEE, die al sinds 2016 een webshop naast de fysieke horecazaken runt. MAMSCOFFEE laat daarmee zien hoe een webwinkel ook ná de coronacrisis voordelen biedt. Wil jij het interview met MAMSCOFFEE + 9 webwinkel tips voor horeca ondernemers lezen? Download de gratis gids!