start direct

5 slimme growth hacks voor jouw webwinkel

Growth-hacks-webwinkels.jpeg

Je hoort de term tegenwoordig overal. Zogeheten ‘growth hackers’ die claimen magische doelen te kunnen bereiken voor je webwinkel. Met het succesvol toepassen van growth hacks zorg je voor een snelle(re) groei van je bedrijf. Het is eigenlijk niks meer dan het inzetten van slimme marketingtechnieken met de focus op de groei van je webwinkel. Wij hebben 5 slimme growth hacks voor je op een rij gezet die je direct kunt toepassen.

1. Influence through influencers

Een techniek die ervoor zorgt dat je heel snel bezoekers en omzet kunt genereren, is het gebruik van influencers. Een influencer is een persoon met een grote groep volgers op social media. Meestal zijn dit vloggers, bloggers of bekende personen.

Een succesvol Youtube kanaal krijgt al snel honderdduizenden views per video. Stel je voor dat jouw product in een paar video’s voorkomt. Dat is een flink bereik! Maak een lijst met influencers die in jouw sector passen. Let er daarbij op dat ze een doelgroep/fanbase hebben die aansluiten bij jouw shop en producten.

Neem contact met ze op en vraag ze of ze jouw product willen promoten in ruil voor gratis content, gratis producten of geld. Het is vaak niet gratis, maar het is natuurlijk de bedoeling dat de investering zichzelf uitbetaalt.

Tip: Voor alle ins and outs over het gebruik van influencers adviseren we je om het volgende artikel te lezen: Influencers inzetten voor je shop: no or go?

2. Social media imperium

Veel ondernemers halen niet alles uit social media. Het is belangrijk om voor je bedrijf alle nodige social media profielen te maken. Kijk daarbij goed wat er bij jou als persoon en bij je merk past. Wist je dat veel bedrijven naast hun bedrijfsprofielen ook social media kanalen hebben die niet direct te maken hebben met hun bedrijf, maar wel met hun sector? 

Het doel van deze growth hack is om meerdere kanalen te hebben met als doel deze groot te maken. Uiteindelijk ga je producten promoten via deze kanalen. Het bereik is natuurlijk groot wanneer je 5 kanalen hebt met ieder duizenden volgers.

Hoe ziet dit eruit in de praktijk? Stel dat je producten verkoopt voor huisdieren. Dan kun je dus meerdere Facebook kanalen maken voor de verschillende huisdieren. Hierop kun je leuke foto’s, video’s en teksten delen over het type dier. Het is belangrijk dat de content die je deelt als leuk wordt ervaren door de volgers. Hoe meer kanalen en volgers, des te meer bezoekers je vervolgens kunt leiden naar jouw webwinkel.

Tip: Het kost behoorlijk wat werk om alle kanalen groot te maken. Maak gebruik van een tool waarmee je posts kunt inplannen. Ga er een dag voor zitten en zorg ervoor dat je een paar maanden aan berichten vooruit plant. Dit scheelt je veel werk. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is bijvoorbeeld: Buffer.

3. De wow-factor

Eén van de krachtigste vormen van reclame die je kunt hebben als bedrijf is mond-tot-mond reclame. Om dit te realiseren moet je de wow-factor creëren bij jouw klanten. Een van de aspecten van je webwinkel waarmee je de wow-factor het makkelijkste op kunt wekken is met de verzending van je producten. Wanneer een klant je pakketje opent (of ziet) moeten ze eigenlijk meteen al zó positief verrast zijn dat ze het aan iedereen in hun omgeving willen vertellen.

Tip: Onze verzendpartner SendCloud heeft een handig artikel geschreven over hoe je dit het beste kunt aanpakken: 6 slimme growth hacks in verzenden voor meer verkopen.

SendCloud growth hacks -exit intent - urgentie.jpeg
Voorbeeld van een verzend-growth hack

4. Bouw een community

Het is waardevol om een community te bouwen van trouwe klanten. Op die manier maak je van een webwinkel een écht merk. Een community kun je op veel verschillende manieren bouwen. Zo kun je naast jouw webwinkel een blog beginnen. Op Facebook kun je berichten posten die wel gerelateerd zijn aan jouw merk of sector, maar niet direct een product proberen te verkopen.

De kracht van een community zit ‘m in het feit dat de klanten zich echt binden aan het merk. Je webwinkel wordt op deze manier niet snel vergeten. Een goed voorbeeld van een bedrijf die dit doet is Bol.com. Zij worden geprezen om hun grappige social media posts en hebben op die manier een community gecreëerd op Facebook.

5. Verspreid en overheers

Wat veel mensen niet weten is dat het vrij simpel is om je producten op verschillende kanalen te plaatsen, zoals bijvoorbeeld Bol.com, Beslist.nl, Fashionchick, eBay, Kieskeurig, etc. Via een productfeed kun je al je producten op een dergelijk kanaal plaatsen. Door je producten via meer kanalen aan te bieden zorg je voor meer bereik en natuurlijk meer omzet.

Een dergelijke productfeed kun je realiseren via een derde partij zoals Channable. Zij kunnen via een geautomatiseerd systeem alle producten uit jouw webwinkel importeren en vervolgens exporteren naar de gekozen kanalen.

Conclusie

Er zijn veel verschillende manieren om growth hacks toe te passen in jouw webwinkel. Het is belangrijk dat je altijd op zoek gaat naar nieuwe manieren om te groeien die bij jou passen. Pas ze toe en kijk of ze effect hebben voor jouw webwinkel. Lukt het niet meteen? Geef het vooral niet op en blijf het proberen. Dan zul je zien dat ook jij een echte ‘growth hacker’ kunt worden!

Pas jij al growth hacks toe op jouw shop?