Affiliate marketing: alles wat je als beginner moet weten

header affiliate marketing.jpg

Bij affiliate marketing verwijzen andere sites (de affiliates) potentiële klanten door naar jouw webshop. Voor iedere gerealiseerde verkoop krijgen de affiliates een vergoeding. In dit artikel vertellen we je alles over deze vorm van marketing.

Affiliates zijn van oudsher vaak websites over een specifiek onderwerp gemaakt door hobbyisten. Dergelijke websites verdienen geld door het plaatsen van links of advertenties van webshops die hierbij aansluiten. De afgelopen jaren zijn er veel vormen van affiliate marketing bijgekomen en tegenwoordig zijn het vaak bedrijven. Denk aan vergelijkingssites, kortingscode sites, nieuwsbrieven en blogs.

Affiliate netwerken

Er zijn ook bedrijven die de affiliates en adverterende webshops aan elkaar koppelen en alle administratie afhandelen. Denk aan het meten van de conversies en het betalen van de commissie. Deze bedrijven worden affiliate netwerken genoemd. Mijnwebwinkel werkt samen met de volgende affiliate netwerken; Awin, Daisycon en TradeTracker.

Waarom affiliate marketing inzetten?

Affiliate marketing is een laagdrempelige vorm van marketing om mee te starten. Je hebt namelijk geen groot advertentiebudget nodig. Het kost pas geld wanneer er een conversie is, en wanneer jij dus ook geld verdient. Verdien jij niets, dan betaal je ook geen commissie. Daarnaast heb je, afhankelijk van je product of niche, via een affiliate netwerk vaak direct toegang tot veel relevante affiliates.

Nadelen?

Er zitten niet echt nadelen aan affiliate marketing omdat je pas gaat betalen op het moment dat er conversies binnenkomen. Affiliate marketing kost pas veel geld op het moment dat je veel verdient, en dat is natuurlijk wat je wilt ;-)  Je dient wel tijd en een initiële investering te stoppen in advertentiemateriaal.

Zelf doen of via een affiliate netwerk?

Het loont om zelf actief de samenwerking op te zoeken met relevante sites en speciale deals te sluiten. Heb je de juiste partij gevonden? Dan kun je bijvoorbeeld via UTM-tracking bekijken welke klanten via je samenwerking binnenkomen. Ook kun je de partij een unieke kortingscode laten delen, zodat je ziet welke aankopen er met die kortingscode zijn gedaan. Je ziet dit op het moment ook veel gebeuren in samenwerking met influencers. Het hoeven dus niet alleen bedrijven te zijn waar je mee samenwerkt. Het kan ook een persoon zijn die jouw doelgroep weet te bereiken. 

Ga je de samenwerking aan zonder affiliate netwerk, dan is het aan jou om te bepalen voor hoeveel conversies iedere affiliate verantwoordelijk is en hen naar verhouding te betalen. Ook zul je meer contact hebben met affiliates en zul je zelf op zoek moeten. Kortom, zelf deals opzetten met affiliates kost meer tijd. Laat je je helpen door een affiliate netwerk, dan ben je hier bemiddelingskosten voor kwijt. Maar het bespaart je ook veel werk. 

Praktisch

Kies je voor een affiliate netwerk, dan moeten de conversies goedgekeurd worden zodat de affiliate ook betaald krijgt. Daarnaast kan het zijn dat er vragen komen vanuit affiliates, al gebeurt dat niet heel vaak.

Vergoedingsstructuur

Tot nu toe hebben we het alleen gehad over het betalen bij een conversie, wat ‘Pay Per Sale’ genoemd wordt. Maar er zijn ook andere vergoeding structuren die gebruikt worden, namelijk;

  • Pay Per Click - hierbij betaal je per klik op de advertentie. Er wordt dan niet gekeken naar eventuele conversies die eruit komen.
  • Pay Per Lead - de vergoeding wordt uitgekeerd wanneer er een zogenoemde ‘lead’ gegenereerd wordt. Een lead is een potentiële klant, bijvoorbeeld iemand die een offerte-aanvraag gedaan heeft, of interesse getoond heeft door zich in te schrijven voor jenieuwsbrief.
  • Pay Per View - los van conversies, leads of kliks wordt er bij deze variant betaald per keer dat de advertentie getoond is aan de sitebezoekers van de affiliate. Hiervan weet je vantevoren niet wat je ervoor terug krijgt.

Natuurlijk heeft de affiliate wel iets nodig om op zijn/haar website te laten zien. Dit kan in de vorm van tekst, maar gebeurt vaak met banners. Hier zorg jij als adverteerder voor. Er zijn weinig affiliates die dat zelf doen. Leuke acties doen het ook altijd goed. Het is dan ook aan te raden af en toe je advertenties te veranderen. 

Maak jij al gebruik van affiliate marketing?