Maak je webshop klaar voor de zomervakantie

Zomervakantie

De zomervakantie komt eraan! Voor veel webwinkels breekt een rustige periode aan, voor anderen is het topdrukte. Hoe kan jij je webshop het beste voorbereiden op deze periode en wat doe je als je zelf op vakantie gaat? Wij delen handige tips!

Licht jouw zomerproducten op een duidelijke manier uit in je webshop, door middel van een banner op de homepage en een aparte categoriepagina in je menu. Ook kan je je producten uitlichten op je social media kanalen en in je nieuwsbrief. Draai je advertenties op Google? Speel dan in op het toenemende zoekvolume naar bepaalde zomerproducten. Op die manier kan je een hoop nieuwe klanten bereiken.

Wat te doen tijdens komkommertijd?

De zomervakantie is voor veel webshops een rustige periode, tenzij je natuurlijk badkleding, barbecues of kampeerspullen verkoopt. De perfecte tijd dus om projecten op te pakken, waar je misschien de afgelopen periode geen tijd voor hebt gehad.

  • Pak allereerst je doelen van begin dit jaar er nog eens bij. Ben je goed op weg? Heb je misschien iets over het hoofd gezien? Moet je je doelen misschien wat bijstellen? Zet alles nog eens rustig op een rijtje, zodat je overzichtelijk aan het laatste half jaar van 2024 kan beginnen.
  • Grote kans dat je de afgelopen periode tegen een aantal dingen bent aangelopen op je webshop. Tijd om te optimaliseren! Staat je assortiment er nog goed in, kan je je SEO verbeteren, wil je gaan testen met een nieuwe tool op je webshop? Ook kan je vrienden en familie eens vragen om een testbestelling te plaatsen en verbeterpunten door te voeren.
  • Wat is iets nieuws dat je graag wilde uitproberen, maar nog niet hebt kunnen doen door te weinig tijd? Een interessant boek, een korte cursus, een samenwerking met een van onze partners? De zomervakantie is de perfecte tijd om je hier verder in te verdiepen.
  • Ga aan de slag met je marketingplan! Misschien loopt je marketing al op rolletjes (in dat geval kan je altijd optimaliseren), maar misschien heb je er ook nog geen tijd voor gehad door alle drukte. Dan is nú het moment om daarmee aan de slag te gaan. Wat is je doel? Welke kanalen dragen daaraan bij? Hoeveel tijd en budget heb je hiervoor nodig? Check al onze marketing gerelateerde blogs voor extra hulp en tips!
  • Bereid je vast voor op alle feestdagen die in het najaar plaatsvinden. Halloween, Black Friday, Sinterklaas, Kerst… Het wordt druk, maar jij kan een stap voor zijn door nu vast te beginnen met de voorbereidingen. Scheelt je straks een hoop werk en stress ;).

Wat doe je met je webshop als je zelf op vakantie gaat?

Ga je zelf ook genieten van een welverdiende vakantie? Bedenk dan wat je doet met je webshop. Er zijn verschillende manieren om onbezorgd op vakantie te gaan.

Je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld een goede vriend of familielid je webshop te laten runnen. Zo blijft de levertijd van de orders hetzelfde en voorkom je klanten die misschien afhaken. Zorg er in dat geval voor dat je diegene goed inwerkt en eventueel een draaiboek achter de hand hebt. Bespreek ook wat de eventuele vergoeding zal zijn. Verkoop je handgemaakte producten? Werk dan vooruit zodat je voldoende producten op voorraad hebt of overweeg om je assortiment tijdelijk te verkleinen. 

Kan je niemand vinden die je webshop tijdelijk wil overnemen? No worries. Met duidelijke communicatie naar je klanten kom je al een heel eind! Communiceer duidelijk op je webshop dat orders die worden geplaatst tijdens jouw vakantieperiode pas op dag x verstuurd worden. Zo weten de klanten waar ze aan toe zijn en zijn ze niet teleurgesteld omdat een pakketje later aan komt. Een paar handige communicatietips:

  • Pas je levertijden op elke pagina aan. Plaats de afwijkende levertijden eventueel ook bij de productomschrijvingen, in de check-out én in de bestelbevestiging. Je kan er ook voor kiezen om een tijdelijke pop-up te plaatsen op je homepage.
  • Verstuur een nieuwsbrief naar vaste klanten om ze op de hoogte te brengen dat orders een langere levertijd hebben dan normaal.
  • Plaats ook een aankondiging op je social media kanalen.
  • Wil je tijdens je vakantie geen klantcontact hebben? Schakel dan externe websupport in. Check hier al onze support integraties.
  • Draai je campagnes op Google en/of social media? Schakel je campagnes dan tijdelijk uit om extra drukte te voorkomen in een periode dat je geen volledige service kan bieden.
  • Denk na hoe je je klanten tegemoet kan komen. Geef bijvoorbeeld een tijdelijke kortingscode of geef ze een leuk cadeautje bij de bestelling.

We raden het niet aan om je winkel tijdelijk te sluiten. Dit is namelijk de minst klantvriendelijke optie, omdat klanten niet de mogelijkheid hebben om even rond te snuffelen in je webshop. De kans is ook zeer groot dat ze daarna niet meer terugkomen en een bestelling plaatsen bij de concurrent. Ook kan het tijdelijk stopzetten van je webwinkel een negatief effect hebben op je online vindbaarheid.

Een leuke actie na de zomervakantie

Na alle vakanties, dagjes weg en festivals is het geld vaak op. De perfecte periode om toch klanten naar je webshop te lokken met een leuke actie. Denk bijvoorbeeld aan een leuke ‘back to work’ of ‘back to school’ campagne of een tijdelijke kortingscode. Wees creatief en focus je in deze periode op je klantbehoud!