Kan ik mijn domeinnaam wijzigen?

Stel, je assortiment is gewijzigd waardoor je domeinnaam niet meer voldoet. Of je had toch niet zo'n slimme keuze gemaakt toen je het domein koos (of er blijkt een tikfout in te staan, maar daar hebben we het verder niet meer over). Wat de reden ook is, je kan altijd een ander domein kiezen.

Waar moet je aan denken?

Voordat je deze procedure in gang zet, is het belangrijk om ook rekening te houden met het volgende:

  • Als je de houder bent van de nieuwe domeinnaam, dan kunnen we het domein voor je verhuizen. Hiervoor heb je een verhuiscode nodig, deze kun je opvragen bij je huidige hostingpartij. Het contract met je huidige hostingpartij dien je vervolgens zelf op te zeggen
     
  • Nadat de wijziging is doorgevoerd, zeggen wij de oude domeinnaam voor je op. Vanaf je aanvraag blijft deze nog twee weken actief. Bezoekers die je oude domeinnaam intypen worden tijdens die twee weken direct doorverwezen naar het nieuwe domein. Wil je de domeinnaam langer behouden? Dan zal je deze zelf binnen twee weken moeten verhuizen naar een andere provider. Vraag hiervoor op tijd de verhuiscode op via administratie@mijnwebwinkel.nl
     
  • Bij een nieuw domein hoort ook een nieuw e-mailadres. Die twee gaan namelijk hand in hand. Het mailaccount van je oude domein vervalt na twee weken. Zorg er dus voor dat je op tijd een back-up maakt van de mails die je graag wilt bewaren. Je kan de mails doorsturen naar een ander adres of je kan ze uitlezen in een eigen mailprogramma waar je ze vervolgens in een aparte map plaatst. Voor het uitlezen van je mailbox in een eigen mailprogramma (zoals Outlook, Thunderbird of Apple mail) kan je onze serverinstellingen gebruiken. 
     
  • Vergeet niet je nieuwe domeinnaam door te geven aan de partij die je betalingen verzorgt. Wijzig het bijvoorbeeld in het account van je paymentprovider en/of in je PayPal omgeving. Ga ook voor je andere koppelingen even na of je de wijziging moet doorgeven. Google koppelingen maken bijvoorbeeld ook gebruik van je domeinnaam om je statistieken te kunnen bijhouden en om pagina's op te nemen in de zoekresultaten.
     
  • Wij kunnen niet uitsluiten dat er downtime kan ontstaan. D.w.z. dat we niet kunnen uitsluiten dat je tijdelijk geen verbinding kan hebben door de verhuizing. Dit komt omdat er meerdere partijen een rol spelen in de processen die van start gaan en wij hier geen regie over kunnen hebben. 
     
  • De kosten voor het wijzigen van je domeinnaam bedragen eenmalig € 39,- (excl. btw)

Let op

Is er een website gekoppeld aan de nieuw in te zetten domeinnaam? Dan komt deze koppeling te vervallen en is de website niet meer te bereiken via dat domein. 

Stappen om de procedure in gang te zetten:

  1. Log in op de beheeromgeving van je webwinkel
  2. Ga naar Instellingen/Winkelgegevens/Wijziging domeinnaam
  3. Vul de gewenste domeinnaam in en kies Controleren
  4. Controleer de gegevens en vul indien gevraagd een verhuiscode in
  5. Ga je akkoord met de wijziging en de kosten? Kies dan Bevestigen
  6. Zodra wij je wijzigingsverzoek hebben ontvangen, gaan we dezelfde of de volgende werkdag de nieuwe domeinnaam registreren of verhuizen. 

Zodra de domeinnaam actief is, ronden wij de wijziging af. Je ontvangt direct hierna per mail de gebruikersgegevens voor je nieuwe mailbox