10 musthave marketingtools voor je webshop
Marketing is voor veel webwinkeliers het meest uitdagende onderdeel van hun werkzaamheden. Maar het is nu eenmaal zo: als je een succesvolle webshop wilt, ontkom je er niet aan om hier tijd en energie in te steken. Gelukkig kan ik het je wel wat gemakkelijker maken. In dit blog tien essentiële tools voor je marketing efforts. En ze zijn ook nog eens gratis.
1. Google Analytics – weet hoe je bezoekers jouw site gebruiken
Een inkoppertje misschien, maar Google Analytics blijft een van de belangrijkste marketinginstrumenten voor je webshop. Het is dé manier om te ontdekken hoe bezoekers zich op jouw site bewegen. Ook zie je via welke kanalen ze bij je terecht komen. Adverteer je? Dan kun je met Google Analytics nagaan of je de investeringen terugverdient. Kortom: meten is weten. En soms is meten zweten. Want in de data duiken is niet voor iedereen weggelegd.
2. MailChimp – creëer eenvoudig professionele emailcampagnes
Als je net start kun je meestal prima uit de voeten met onze ingebouwde nieuwsbriefmodule. Loopt je webshop een beetje en heb je een aardig adressenbestand opgebouwd, dan is het tijd voor een programma dat gemáákt is voor e-mail. MailChimp is de tool voor professionele e-mail marketing. Maak eenvoudig gebruik van de talloze prachtige templates en overtuig je klanten tot een (herhaal)aankoop. En het mooiste is, het is gratis tot aan 2000 e-mailadressen!
Tip: Lees hoe je MailChimp koppelt aan je webshop en hoe je het optimaal gebruikt.
3. Hootsuite – beheer al je social accounts op één plek
Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram… verlies je het zicht op je social accounts? Dan is Hootsuite perfect voor jou. Met één tool manage je al je accounts, houd je zicht op je interacties en plan je berichten in. Ook zie je hoe je berichten presteren. Hootsuite is zonder twijfel een van de krachtigste social tools op de markt. De gratis versie is vrij uitgebreid en de betaalde versie start al vanaf 10 euro. Zoek je vooral een goede berichtenplanner voor social? Kijk dan eens naar bufferapp.
Tip: bekijk ook het blog 'Social media managen met Hootsuite'.
4. Google AdWords – trek meer bezoekers naar je webwinkel
Tja, of deze onder de noemer ‘gratis’ hoort, valt te betwisten. Iedereen kan het kosteloos gebruiken, maar voor de advertenties betaal je natuurlijk. Hoe dan ook, als je een webwinkel hebt, wil je dat er bezoekers naartoe komen. En dat kan op geen betere manier dan via AdWords. Google blijft voor de meesten nu eenmaal het startpunt bij het online shoppen, dus daar wil je met jouw webshop zichtbaar zijn. Gelukkig kun je vooraf al goed inschatten of AdWords voor jou rendabel is en het adverteren uitbesteden aan experts.
Tip: Lees ook het blog De basis van Google AdWords.
5. Majestic – weet wie naar jou en je concurrenten linkt
Er zijn online talloze link-check tools te vinden, maar helaas niet veel goede. Majestic is de uitzondering op de regel. Maak een account aan en je ziet eenvoudig voor elk URL die je invoert, hoeveel links er naar verwijzen en hoe goed deze links zijn. Handig om je eigen site te analyseren, maar vooral ook om te kijken waar concullega webshops hun links vandaan halen. Een fijne tool voor jouw linkbuilding. Want daar doe je aan… toch?
Tip: Geen idee waar je moet beginnen bij linkbuilding? Check dan dit blog.
6. Google Search Console – monitor de gezondheid van je site
Inderdaad, wéér een Google app en ook niet de laatste. Het is niet anders, als je iets aan marketing voor je webshop wilt doen, ontkom je niet aan je portie Google tools. Dat gezegd is Search Console een erg nuttig - zij het wat complex - hulpmiddel. Je ziet er hoe Google naar jouw webshop kijkt, of al je pagina’s goed worden geïndexeerd en of er actie van jouw kant nodig is. En het is de beste - zo niet de enige - manier om erachter te komen via welke zoekwoorden jouw website bezocht wordt.
Tip: Lees eerst het blog Google Search Console inzetten voor je webshop.
7. SurveyMonkey – leer je klanten kennen!
Als Google Analytics in je wekelijkse marketingagenda zit, ben je goed op weg. Maar je kunt niet álles uit cijfers halen. Soms moet je het gewoon aan mensen vragen. En daar kan SurveyMonkey bij helpen. Met deze bijzonder uitgebreide enquête tool stel je eenvoudig allerlei vragenlijsten op die je aan je klanten kunt voorleggen, bijvoorbeeld via een mailing. Erg handig om inzichten te krijgen die je anders nooit zou hebben. Werkt trouwens prima samen met Mailchimp!
8. Google Keyword Planner – essentieel voor zoekwoorden
Daar is ie weer, Google helpt je graag om gevonden te worden. En het liefste willen ze je zover krijgen dat je er wat geld tegenaan gooit. De Google Keyword Planner is een hulpprogramma om te zien hoe vaak er op zoekwoorden gezocht wordt. Voorheen was het programma vrij beschikbaar, maar tegenwoordig heb je een AdWords account nodig én zie je alleen de volledige resultaten als je ook adverteert. Desondanks is het onmisbaar om zoekwoorden op waarde te kunnen schatten. En kijk ook eens naar Keyword.io. Een super-simpele, maar erg handige tool om inspiratie op te doen voor zoekwoorden.
Tip: Leer hoe je Google Keyword planner gebruikt voor zoekwoordenonderzoek
9. Review sites – overtuig je bezoekers met positieve reviews
Mensen zijn sociale dieren. De mening van anderen heeft een grote invloed op de keuzes die we maken, zeker als we zelf over een keuze twijfelen. Niet voor niets is er de marketingterm ‘social proof’ voor het aanwenden van de invloed van anderen. Kortom, reviews zijn een must voor elke webshop. Er zijn verschillende review tools die je aan je webshop kunt koppelen. Het maakt ons niet uit welke je kiest, zolang je maar reviews verzamelt. Én je ze op een prominente plek in je webshop toont!
10. Google Alerts – blijf op de hoogte van nieuws uit je branche
Het is wel zo passend om het artikel af te sluiten met een Google dienst. Zelfs al ben je een vakspecialist, je kunt niet van álles op de hoogte zijn. Google Alerts is een simpele, handige tool die je informeert als er nieuwe content op het Internet verschijnt over een onderwerp dat jij volgt. Je stelt zelf in welke woorden Google Alerts voor je in de gaten houdt. Ook erg handig als input voor je social media. Zo kun je zorgen dat jij als eerste over nieuwe ontwikkelingen post :)
Hopelijk kun je met deze tools je marketingtaken wat gemakkelijker maken. Heb ik een tool gemist die niet in deze lijst mag ontbreken? Laat het me hieronder weten!