Maak je webshop klaar voor Vaderdag (9 juni 2024)

Vaderdag

Het is weer tijd voor een ijzersterke inhaker! Na een jaar lang voorlezen, lunchpakketjes maken en uren voetballen met de kinderen, is het op 16 juni tijd dat alle vaders in het zonnetje worden gezet. Check onderstaande tips om je webwinkel helemaal Vaderdag-proof te maken.

Vaderdag items uitgelicht

Zoals bij iedere belangrijke feestdag, is dit ook hét perfecte moment om bepaalde producten uit je assortiment een podium te geven. Maak een aparte pagina aan voor al je Vaderdag-cadeaus en plaats een link naar deze pagina duidelijk in je menu. Wil je extra aandacht schenken aan deze feestdag, plaats dan een leuke banner op je homepage (natuurlijk met doorlink naar de Vaderdag-pagina) en licht je beste cadeaus uit.

Zichtbaar in Google

Denk naast je homepage en een aparte pagina ook aan je SEO! Bijna iedere zoektocht naar een leuk vaderdag cadeau begint op Google. Doe onderzoek naar wat jouw doelgroep in zal typen in de zoekmachine, zoals ‘vaderdag cadeau’, ‘vaderdag 2024’ of wellicht al wat specifieker. Pas je product- en paginateksten hierop aan, zodat ze jouw webshop snel zullen vinden. 

Lees meer over hoe je SEO succesvol kunt inzetten in je webshop.

Tip: begin hier op tijd mee (een aantal weken van tevoren), want Google heeft enige tijd nodig om jouw pagina’s te indexeren.

Stel leuke pakketten samen

Om je klanten moeite te besparen en hen te verleiden tot het kopen van een Vaderdagcadeau, kun je in je webshop cadeaupakketten aanbieden. Neem verschillende producten bij elkaar en pak ze leuk in. Denk bijvoorbeeld aan verschillende speciaalbiertjes, een samenstelling van handige tools voor de barbecue of coole gadgets voor in de auto. Daarnaast kan je het voor je klanten makkelijker maken om cadeaus te vinden binnen een bepaald budget, door prijscategorieën te gebruiken in je webshop. Zo vinden ze snel geschikte cadeautjes.

Even geen verzendkosten

Hoge verzendkosten kunnen een flinke conversiekiller zijn bij relatief kleine cadeau’s. Je kan erover nadenken om tijdelijk geen verzendkosten te rekenen. Dit zet je marge wel onder druk, maar zal het aantal orders doen vergroten. Je kan ook in ruil voor een e-mailadres een kortingscode geven voor eenmalig gratis verzendkosten. Win-win situatie en jij kan je mails met leuke acties weer naar een hoop nieuwe mensen versturen!

Speciale artikelen voor Vaderdag

Dit hoeft minder ingewikkeld te zijn dan dat je nu misschien denkt. Je kunt hiervoor bestaande artikelen uit je webshop gebruiken en er een Vaderdag-touch aan geven. Verkoop je bijvoorbeeld handgeschreven kaartjes? Schrijf dan een paar kaartjes met ‘Voor de liefste papa’, ‘I have a hero, I call him DAD’ of ‘Fijne Vaderdag, lieve papa’. Of doe een gratis Vaderdag kaart bij je bestelling!

Verstuur een nieuwsbrief special

Tijd om je vaste klanten op de hoogte te brengen! Stel ruim van tevoren een nieuwsbrief op met Vaderdag als thema. Licht je allerleukste producten en pakketten uit en verleid de lezer om door te klikken naar je Vaderdag-pagina. Wil je de verkopen extra stimuleren? Verlaag dan eenmalig het bedrag voor gratis verzending, deel een kortingscode of laat weten dat je een leuk cadeautje meestuurt bij iedere bestelling.

Social media

Ook voor deze feestdag kunnen je socials natuurlijk niet achterblijven. Het is de perfecte plek om je volgers op de hoogte te stellen van je cadeaus en eventuele acties, zoals een kortingscode in de week voor Vaderdag. Wil je extra bereik creëren en nieuwe potentiële klanten bereiken? Organiseer een leuke winactie door mensen elkaar te laten taggen onder je post. Wil je dit jaar juist op een originele manier onder de aandacht komen? Bedenk dan een leuke inhaker! Hieronder wat inspiratie.

Meteen goed aan de slag met inhakers? Download dan onze inhaakkalender 2024.

Inhakers Vaderdag

Tip: target the ladies!

Oh en nog een laatste tip: focus je natuurlijk op de partners. Uiteindelijk zijn zij de doelgroep die meestal een leuke verrassing regelen voor de papa’s. Houd hier rekening mee tijdens het opstellen van je productteksten of de targetting van je social advertenties. Heb je wat kleinere, goedkopere producten in je assortiment? Dan kan je ook de tieners als doelgroep meenemen.

Succes en alvast een fijne Vaderdag gewenst!