03 augustus 2017

5 snelle tips voor een gebruiksvriendelijke shop!

Johan van Tongeren
Development | Mijnwebwinkel

Het is vandaag Dag van de Gebruiksvriendelijkheid. Ook wel 'user experience (UX)' genoemd. Zelf werken we elke dag hard om ervoor te zorgen dat je winkel standaard al zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Zo hoef jij je gelukkig niet druk te maken over dingen als uitlijning en de plaatsing van knoppen. Er zijn echter veel instellingsmogelijkheden waar je wél zelf invloed op hebt. Hieronder 5 snelle tips hoe je je winkel beter in kunt richten om de gebruiksvriendelijkheid (en dus je inkomsten!) te verhogen.

Wist je dat gemiddeld meer dan de helft van je bezoekers je webwinkel bekijkt op een mobiel apparaat? Als je winkel nog niet responsive is (automatisch geoptimaliseerd voor kleine schermen), dan is je shop niet gebruiksvriendelijk: teksten zijn onleesbaar klein en linkjes haast onklikbaar.

Je kunt de lay-out van je winkel makkelijk responsive maken, en daarmee de gebruiksvriendelijkheid verhogen, door onder Instellingen/Vormgeving/Thema keuze te kiezen voor het 'Clear as Day' thema. Hiermee wordt je winkel automatisch responsive en daarmee geoptimaliseerd voor bezoekers met verschillende schermformaten.

Het aantal artikelen dat per pagina in een overzicht getoond wordt, is in te stellen per weergavetype. We hebben alle artikelweergaven die je kunt kiezen onderverdeeld in 2 soorten: weergave met kleine afbeeldingen en weergave met grote afbeeldingen. Bij Instellingen/Vormgeving/Artikel instellingen kun je kiezen hoeveel kolommen en rijen er bij de twee soorten getoond worden. Je kunt hier naar hartelust mee experimenteren en zo de meest ideale weergave voor je pagina's instellen. Zijn je foto's belangrijk, kies dan voor een grote weergave met weinig kolommen. Zijn je foto's niet zo belangrijk, kies dan voor meer kolommen, zodat er veel artikelen in de beschikbare ruimte op je scherm weergegeven worden.

Onder Instellingen/Modules/Winkelwagen kun je kiezen of je bezoekers na het bestellen van een artikel naar de winkelwagen gaan, óf dat ze op dezelfde pagina blijven en een melding te zien krijgen dat het artikel succesvol in de winkelwagen is geplaatst en ze verder kunnen shoppen. Je kunt er zelfs voor kiezen om de bezoekers in het bevestigingsscherm bijpassende producten te tonen.

De keuze om na bestellen op dezelfde pagina te blijven, is er eentje die voor veel winkels erg conversieverhogend kan werken. Je bezoeker is zo eerder geneigd om verder te shoppen en meer artikelen in de winkelwagen te plaatsen.

Een zoekfunctie is dé tool om jouw klanten zo snel mogelijk te laten vinden waar zij naar op zoek zijn. Je zet hem aan bij Instellingen/Modules/Zoeken. Vergeet niet om de zoekbalk vervolgens aan je winkel toe te voegen. Dit doe je bij Instellingen/Vormgeving/Indeling. Plaats de zoekbalk bij voorkeur rechts bovenin je shop. Hier lees je meer over een logische indeling.

Laat je bezoekers zien waar zij zich in het bestelproces bevinden. Zo weten ze precies hoeveel stappen ze nog moeten doorlopen voordat hun bestelling voltooid is en zullen zij minder snel afhaken. Deze functie stel je in bij: Instellingen/Vormgeving/Template Instellingen/Winkelmandje.

Waren deze 5 tips open deuren voor je? Goed nieuws! Dan ben jij goed bezig met je shop :) Wat doe jij om de gebruiksvriendelijkheid in je shop te verhogen?

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.