03 augustus 2017

6 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam

Mariko Naber
Eigenaresse | Sell your stuff online

Het eerste wat iemand hoort over jouw onderneming is de naam. Een goede naam vergeet je niet zo snel, sluit aan bij de verwachtingen, maakt nieuwsgierig en klinkt mooi. Het bedenken van de juiste naam is best nog even een klus. Het is ontzettend belangrijk dat je allereerst grondig onderzoek doet. Mariko van Sell your stuff online geeft 6 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam.

Kies een naam die niet alleen jij leuk vindt, maar die vooral aantrekkelijk is voor je doelgroep. Als je een ‘doener’ bent, ben je namelijk geneigd voor een naam te gaan die je op dat moment ‘gewoon leuk’ vindt. Ga niet over één nacht ijs.

Zorg ervoor dat je weet wat je gaat verkopen, aan wie, hoe, waarom en wat je kernwaarden zijn. Aan de hand van deze essentiële vaststelling van jouw onderneming kun je losgaan met een brainstorm over de naam. Leg de optie(s) daarna aan je doelgroep voor en kijk of deze in de smaak valt.

Verzin een naam die doet denken aan iets positiefs of fijne herinneringen. Hier vind je een lijst met positieve woorden (Engelstalig) ter inspiratie.

Kies een korte en krachtige naam die niet verwarrend of langdradig is. Een naam die bestaat uit twee, maximaal drie lettergrepen is het meest ideaal. Denk hierbij aan ‘Kodak’. De naam is zo bekend en ingeburgerd dat je hier spreekt van een ‘soortnaam’. Kodak betekent zelf helemaal niets, maar blijft vooral plakken door het gebruik van het zogenaamde ‘ploffende’ lettergebruik. Meer over stijlmiddelen vind je hier.

Pas op! Gebruik geen grappige woordspelingen die alleen jij begrijpt. Gebruik ook geen afkortingen die tot onduidelijkheid kunnen leiden. Denk hierbij aan het gebruik van de ‘4’ in plaats van ‘for’ of ‘U’ inplaats van ‘you’. Dit is ook erg tijdgebonden (lees tip 5). Bovendien kan het leiden tot het verkeerd spellen van de naam, waardoor je online minder makkelijk gevonden wordt.

"Door grappige woorden of afkortingen kun je online minder makkelijk vindbaar zijn."

Gebruik liever geen ‘trendwoorden’ zoals hot, hip, & co, enzo, cute, sparkle en dergelijke. Iets kan nu leuk zijn, maar moet bij voorkeur ook over tien jaar nog goed klinken én bij je onderneming passen. Natuurlijk kan je niet weten wat je over vijf tot tien jaar nog leuk vindt, maar probeer hierin toch enigszins ‘tijdloos’ te denken. Kijk naar de namen van merken die al veel langer meegaan.

Heb je op basis van bovenstaande tips een goede bedrijfsnaam gekozen? Check dan of de naam niet al gebruikt wordt door een ander (branchegerelateerd) bedrijf. Zoek ook uit of de domeinnaam nog beschikbaar is (.nl en/of .com, ligt aan je doelgroep). Als dat niet het geval is, kijk dan wie de domeinnaam gebruikt en voor wat precies. Soms kun je de domeinnaam voor een redelijk bedrag overnemen.  

Bestaat jouw naam uit Nederlandse woorden? Google dan de naam en gebruik de ‘find keywords’ tool van Google AdWords om meer inzicht in de zoekresultaten te krijgen. Google ook de verkeerd gespelde varianten en leg deze namen vast. Aan de hand van een automatische doorverwijzing (redirect) komen ze altijd bij jouw webwinkel terecht. 

Social media
Kijk ook of de naam beschikbaar is bij de diverse social media en registreer jouw domeinnaam bij alle platformen: Facebook, Twitter, Instagram etc. Ook als je er (nog) geen gebruik van maakt. Zo kan er nooit iemand misbruik maken van jouw bedrijfsnaam! Claim je een Twitter account, let er dan op dat de naam niet langer is dan 14 karakters.

 

Mariko Naber van Sell your stuff online helpt je om van jouw webwinkel een succes te maken. Ze biedt je allerlei handige trainingen, check-ups, masterclasses en andere tools. Ook schreef Mariko Sell your stuff online, een inspirerend werkboek over hoe je een succesvolle webshop opzet en runt.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.